خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد نیویورک تایمز برای سست کردن روابط ایران و روسیه؛

آمریکا به وعده‌هایش در برجام عمل کند تا ایران به‌جای روسیه به سمت غرب برود

نیویورک تایمز آمریکا در مقاله ای به دلایل نزدیک شدن روابط ایران و روسیه در ماه های اخیر پرداخته و آن را به دلیل رویکرد جمهوری خواهان تندرو آمریکا و اصولگرایان تندرو ایران خوانده است.

به گزارش ایلنا، نیویورک تایمز در این سرمقاله با بیان اینکه عدم دستیابی دولت میانه‌رو ایران به منافع اقتصادی برجام سبب قدرت گرفتن نیروهای تندرو در ایران شده است، پیشنهاد داد دولت آمریکا با افزایش معاملات تجاری با ایران راه را برای رسیدن دستاوردهای توافق هسته‌ای به مردم ایران را هموار کند تا از این طریق از حرکت ایران به سمت روسیه جلوگیری شود.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه همکاری‌های ایران و روسیه در اواخر ماه پیش زمانی که ایران اجازه استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی همدان را برای روس‌ها صادر کرد، توسعه یافته است؛ نوشت: در حقیقت پیوند روسیه و ایران در همکاری‌های نظامی به سرعت در حال شکل‌گیری است و این به دلیل رقابت‌های روسیه و غرب برای نفوذ در خاورمیانه است و علاقه تندروهای ایران به سلطه سیاسی بر منطقه است.

نیویورک تایمز تاکید کرد: با وجود تقویت روابط ایران و روسیه در تحولات منطقه، آمریکا همچنان راه‌های زیادی برای منصرف کردن ایران و روسیه از ایجاد یک اتحاد ضد غرب دارد.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: خشم آمریکا از روابط ایران و روسیه می‌تواند به انسداد راه‌های دستیابی این کشورها به اهداف جاه‌طلبانه‌شان ختم شود. در همین راستا آمریکا فروش سلاح‌هایش را به رقبای ایران در منطقه افزایش داده است و همین امر بهانه‌ای برای افزایش روابط تجاری تندروهای ایران با روسیه شده است.

نیویورک تایمز همچنین ادعا کرد اصرار روسیه و ایران بر ابقای بشار اسد بدون توجه به مطالبات مردم این کشورها در خصوص رشد اقتصادی و نزدیک شدن به انسجام جهانی است.

در این مقاله با بیان اینکه تندروهای ایران تنها گروه ذی‌نفوذ در این کشور نیستند، نوشت: حسن روحانی و وزیر امور خارجه‌اش، محمدجواد ظریف سرنوشت سیاسی‌شان را با ایجاد ارتباطی جدید با غرب گره زده‌اند. از این رو روابط و همکاری‌های نظامی با روسیه این تلاش‌ها را پیچیده‌تر کرده است.

نویسنده این یادداشت یادآور شد: میانه‌روها در ایران به روابط با روسیه با احتیاط نگاه می‌کنند.

در پایان این رسانه آمریکایی خاطرنشان کرد که هنوز اول بازی است و آمریکا باید با برداشتتن قدم‌های موثر برای پایان دادن به جنگ سوریه تلاش برای باز شدن مجدد باب گفت‌وگوها برای حل و فصل سیاسی درگیری‌ها باید عجله کنند.  به ایران و کشورهای عربی همجوار برای جلوگیری از رقابت‌های منطقه‌ای فشار بیاورد چرا که این تنش‌ها موجب حرکت ایران به سمت روسیه شده است.

نیویورک تایمز همچنین پیشنهاد داد که آمریکا باید ولادیمیر پوتین را متقاعد کند که افزایش تنش‌ها با غرب این کشور را بازسازی اقتصاد چند وجهی‌اش دور خواهد کرد. از طرفی، میانه‌روهای ایران باید نتایج اقتصادی حاصل از برجام را به مردم‌شان نشان دهند. در نتیجه آمریکا باید به شرط عدم اعطای دسترسی بنادر و پایگاه‌ها به روس‌ها، منافع اقتصادی حاصل از برجام را برای مردم ایرام قابل لمس کند.

کد خبر : ۴۱۲۲۳۹