خبرگزاری کار ایران

بی‌رغبتی به کمیسیون شوراها!

اعضای مستعفی شوراهای شهر بار دیگر نامزد انتخابات می‌شوند؟ +جدول

بیش از صد چهره از شوراهای شهر در این دوره استعفا کردند تا وارد مجلس شوند؛ نمایندگانی که توانستند از این فهرست وارد خانه ملت بشوند، هیچ کدام عضو کمیسیون شوراهای مجلس نشدند. این گزارش سرنوشت بعضی از این افراد را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ابتدای تابستان گذشته بعضی اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند در لباسی دیگر خدمت کنند و از سنگر شورا به سنگر مجلس وارد شوند تا مدیریت سیاسی کشور را بر عهده بگیرند.

در شوراهای اول یک‌بار این اتفاق افتاده بود و افرادی همچون عبدالله نوری، جمیله کدیور و سیدمحمد غرضی از شورای شهر تهران استعفا دادند تا به مجلس بروند که از این جمع کدیور به خانه ملت رفت، نوری ردصلاحیت شد و غرضی رای پایینی به دست آورد.

در انتخابات شورای دوم اما اتفاق شگفت‌انگیزتری افتاد و دو سال بعد از آنکه زاهدی به شورای شهر کرمان راه یافت، احمدی‌نژاد او را به وزارت علوم منصوب کرد.

در این دوره نیز بیش از صد چهره از شوراهای شهر استعفا دادند تا وارد مجلس شوند. این گزارش سرنوشت بعضی از این افراد را بررسی می‌کند و جالب اینجاست که نمایندگانی که توانستند از این فهرست وارد خانه ملت شوند، هیچ کدام عضو کمیسیون شوراهای مجلس نشدند!

پیروزی فرزند شهردار در ارومیه

یکی از افراد کامروا، حضرت‌پور بود که بدون حمایت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از شورای شهر ارومیه وارد خانه ملت شد. حضرت‌پور فرزند شهردار ارومیه بود و در دوگانه رقابت‌های قومیتی توانست مجوز حضور در بهارستان را اخذ کند.

مرتضی پیری دیگر چهره سیاسی بود که بخت خود را آزمود اما به اندازه حضرت پور خوش‌شانس نبود و با بیست هزار رای در رتبه چهاردهم قرار گرفت.

سخنگوی لیست امید با ته‌لهجه شیرازی

در شیراز بهرام پارسایی از شورای شهر استعفا داد تا به عنوان منتخب اول وارد مجلس شورای اسلامی شود. او سرلیست اصلاح طلبان بود که در انتخابات هیات رییسه فراکسیون امید، سخنگوی این فراکسیون شد.

غلامعلی ترابی دیگر عضو شورای شهر شیراز از استعفا انصراف داد و هنوز در شورای شهر باقی مانده است.

شهردار اصولگرا- شورای اصلاح‌طلب!

در اردبیل، صدیف بدری شهردار اردبیل در کنار محمد فیضی و محمدرضا سرداری اعضای شورای شهر اردبیل از مسئولیت خود استعفا دادند تا وارد مجلس شوند. از این جمع بدری در صدر قرار گرفت و وارد خانه ملت شد. فیضی در دور دوم مجوز ورود به خانه ملت را یافت و محمدرضا سرداری که از سوی لیست امید حمایت شده بود، از راهیابی به خانه ملت بازماند.

استعفا و دیگر هیچ!

در شورای شهر اراک کیومرث محمودی از ریاست شورا برای انتخابات مجلس استعفا داد اما در نهایت در انتخابات مجلس حضور پیدا نکرد.

هنوز دلیل اصلی کناره‌گیری رئیس با تجربه شورای شهر اراک اعلام نشده  است. علی‌اکبر کریمی که به عنوان نفر اول اراک وارد خانه ملت شد، پیش از این سابقه شهرداری این کلان‌شهر را در کارنامه دارد.

در ساوه نیز منصوری نماینده فعلی ساوه از شورای شهر استعفا داده بود و در دور دوم انتخابات مجلس توانست وارد خانه ملت شود.

ساری و مقلدان ناکام!

از همان زمان که بحث استعفا از شورای شهر برای حضور در انتخابات مجلس داغ شده بود، همه نگاه‌ها به ساری دوخته شده بود تا ببینند کدام یک از اعضای شورای شهر ساری پا در جای پای محمد دامادی خواهند گذاشت.

پیش از این در مجلس نهم محمد دامادی با استعفا از شورای شهر به خانه ملت رفته بود و یکی از جوان‌ترین نمایندگان ساری به شمار می‌رفت. سرانجام فرامرز نقیبی و کوروش یوسفی از شورای شهر استعفا دادند که یکی رای از شورای نگهبان نگرفت و دیگری در گرفتن رای مردم ناکام ماند تا محمد دامادی و یوسف‌نژاد (که او هم از معاونت وزارت اقتصاد استعفا داده بود) راهی خانه ملت شوند.

شهرداری که رفت

سعید آزادشهرکی یکی دیگر از افرادی هست بود که در مهلت اعلام شده برای استعفا از شهرداری بوشهر کنار رفت تا شایعه حضور او در انتخابات جدی شنیده شود. جالب اینجاست که او برای انتخابات ثبت‌نام نکرد!

ردصلاحیت شده‌ها

عضو شورای شهر بندرعباس راحله ملایی از جمله زنانی بود که قصد داشت از شورای شهر به خانه ملت برود. اما در حالیکه ستاد خود را هم راه انداخته بود، در این راه ناکام ماند و پشت دیوار شورای نگهبان قرار گرفت.

چنانچه در سنندج نیز یوسف اسدی با همین سرنوشت رو به رو شد. کامران ملکی منتخب اول کرمانشاه در شورای شهر نیز فرد دیگری بود که نتوانست اعتماد شورای نگهبان را برای ورود به انتخابات جلب کند.

پیروزی شیرین در گرگان

نبی‌الله هزارجریبی  نایب رئیس شورای شهر گرگان نیز سال گذشته برای حضور در مجلس از شورای شهر گرگان استعفا داد و وارد انتخابات مجلس شد. او در دور اول در لیست امید قرار نداشت  و توانست در رتبه سوم قرار بگیرد، اما در دور دوم به عنوان نامزد لیست امید  معرفی شد و این بار توانست رای کافی برای ورد به مجلس را به دست بیاورد.

استعفا نداده‌ها

در بعضی شهرها نیز اعضای شورای شهر با تغییر حوزه انتخابیه خود قصد ورود به انتخابات مجلس را داشتند. نمونه مشهور ان ثبت نام ولی‌الله شجاع‌پوریان عضو شورای شهر تهران برای حضور در انتخابات اهواز بود.

در آستانه ثبت‌نام دوباره برای انتخابات شوراها بعضی به دنبال نردبانی برای ورود به مجلس هستند و بعضی دیگر به مردم وعده می‌دهند که در صورت پیروزی در انتخابات استعفا نخواهند داد و در سنگر شورای شهر چهار سال فعالیت خواهند کرد.

 

 

شهر

نام کاندیدا

مسئولیت

وضعیت استعفا

۱

ارومیه

روح‌الله حضرت‌پور

عضو شورای شهر

دور دوم به عنوان سومین منتخب وارد مجلس شد

۲

ارومیه

مرتضی پیری

عضو شورای شهر

در رتبه چهاردهم قرار گرفت

۳

شیراز

بهرام پارسایی

عضو شورای شهر

سرلیست اصلاح‌طلبان شیراز وارد مجلس شد

۴

اردبیل

صدیف بدری

شهردار

در دور اول رای آورد

۵

اردبیل

محمد فیضی زنگیر

عضو شورای شهر

در دور دوم رای آورد

۶

اردبیل

محمدرضا سرداری

عضو شورای شهر

رای نیاورد

۷

اراک

کیومرث محمودی

رئیس شورای شهر

در انتخابات حاضر نشد

۸

ساری

فرامرز نقیبی

عضو شورای شهر

احراز صلاحیت نشد

۹

ساری

کوروش یوسفی

عضو شورای شهر

ششم شد

۱۰

بوشهر

سعید آزادشهرکی

شهردار

ثبت نام نکرد

۱۱

سنندج

یوسف اسدی

عضو شورای شهر

رد صلاحیت شد

۱۲

گرگان

نبی‌الله هزارجریبی

نایب‌رئیس شورای شهر

به عنوان منتخب اول وارد مجلس شد

۱۳

بندرعباس

راحله ملایی

عضو شورای شهر

رد صلاحیت شد

۱۴

کرمانشاه

کامران ملکی

عضو شورای شهر

رد صلاحیت شد

کد خبر : ۴۰۸۹۹۳