خبرگزاری کار ایران

جدیدترین همکاری نظامی تهران و مسکو؛

ناو موشک‌انداز روسیه در بندر انزلی لنگر می‌اندازد

بخش‌های نظامی روسیه می‌گویند ناوهای موشک‌انداز این کشور اوایل ماه آینده میلادی در بندر انزلی در آب‌های ایران در دریای خزر لنگر می‌اندازند.

به گزارش ایلنا منابع خبری انگلیسی نوشتند که برنامه‌ریزی‌های لازم برای تعیین محل استقرار ناوهای روسی در دریای خزر انجام شده است.

دفتر مطبوعاتی حوزه نظامی فدرال جنوب روسیه اعلام کرده که ناو موشک‌انداز «تاتارستان» و ناوچه موشکی «گرادسوژیاسک» که قرار است در بندر انزلی حاضر شوند، از ناوگان نظامی روسیه در دریای خزر هستند.

روسیه در مهرماه سال گذشته از آب‌های ایران در دریای خزر با استقرار ۴ ناو جنگی ۲۶ موشک کروز به سوریه شلیک کرده بود و اخیرا هم بمب‌افکن‌های این کشور اجازه استفاده از پایگاه هوایی نوژه در همدان را پیدا کرده بودند.

حضور ناوهای روسی در بندر انزلی تازه ترین همکاری نظامی ایران و روسیه محسوب می شود و «در چارچوب روابط دفاعی و همکاری‌های دو کشور» عنوان شده است.

این دو ناو موشک‌انداز قرار است در بندری در قزاقستان هم لنگر بیندازند. ماموریت ناوهای روسی غیررسمی عنوان شده و قرار است دو هفته طول بکشد.

در جریان دیدار مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو و استاندار ولگاگراد «با قول مساعد طرف روس» توافق شد موضوع عبور کشتی‌های تجاری ایرانی از آبراهه‌های داخلی روسیه پیگیری شود.

ایران در سال‌های پیش خواستار دسترسی کشتی‌هایش در دریای خزر به آب های آزاد از طریق کانال‌های روسی شده بود، اما با این درخواست تاکنون موافقت نشده است.

روابط سیاسی و نظامی ایران و روسیه از زمان توافق جامع اتمی ایران با گروه ۱+۵ به طور چشمگیری افزایش یافت و روسیه اعلام کرد که در حال مذاکره با ایران برای فروش ۶۰ فروند هلیکوپتر چندمنظوره است.

مجلس ایران به دولت اجازه داد با هدف استفاده از «منابع مالی شرقی» تا سقف ۵ میلیارد دلار از روسیه وام بگیرد. ضمن اینکه سامانه موشکی اس-۳۰۰ هم در همین مدت تحویل ایران شده است.

کد خبر : ۴۰۷۶۸۱