خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

دی‌میستورا با استفاده از ایران در پی دستیابی به راهکار مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه است

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد: نظرات تهران برای نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه مهم است تا با استفاده از این نظرات، راهکارهای مسالمت‌آمیز جدیدی برای رسیدن به راه حل پیدا کند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر استفان دی‌میستورا به تهران و دیدار با مسئولان کشورمان گفت: نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه طی هفته‌های گذشته به تحرکات خویش را برای حل و فصل بحران این کشور افزایش داده است.

وی در تشریح افزایش تحرکات دی‌میستورا اظهار داشت: تغییراتی در سطح میدانی در سوریه طی هفته‌های گذشته رخ داده است که موجب افزایش بیم‌ها و امیدها برای حل بحران سوریه شده و به نوعی آینده این کشور را رقم خواهد زد. یکی از این تحول‌ها، محاصره کامل‌تر حلب است که موجب ایجاد این تصور شده که می‌توان با پایان دادن به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی ساکن در این شهر گشایشی را در آینده فراهم کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با یادآوری جدایی جبهه‌النصره از القاعده تصریح کرد: جدایی صوری و ظاهری جبهه النصره از القاعده و تغییرنام به جبهه الفتح الشام این تصور را  در میان برخی از سیاستمداران غربی ایجاد کرده است که از این راه می‌توان جبهه النصره را به عنوان گروهی میانه‌رو و غیرتروریستی معرفی کرد.

زنگنه در ادامه صحبت‌های خود به رایزنی‌های مسکو و واشنگتن برای دستیابی به تفاهمی برای رسیدن به توافقی برای حل بحران سوریه اشاره و تصریح کرد: آمریکا امیدوار است بتواند با مذاکره با روسیه، به توافق‌های سیاسی کلان در سطح کلی برای مبارزه با داعش در سوریه دست پیدا کند و راه‌حل‌های جدیدتری را پیدا کند.

او با اشاره به توجه سازمان ملل به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: سازمان ملل به این نکته مهم رسیده است که اگر در این فاصله نتواند به جمع‌بندی روشنی برسد، ممکن است این پرونده با یک سال تاخیر برای حل‌وفصل مواجهه شود تا رییس‌جمهور جدید قدرت را در دست بگیرد.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی یادآور شد: از سوی دیگر، عملیات تروریستی در قامشلی که موجب کشته و مجروح شدن صدها نفر شد، ضربه سنگینی بود که منجر به نوعی همراهی و هم‌گرایی میان کردهای سوریه و حتی برخی معارضان با دولت برای مبارزه با تروریسم شد و در واقع یک نوع اتحاد نانوشته‌ای برای سرکوب داعش ایجاد کرده است.

زنگنه افزود: با توجه به این مولفه‌ها، دی‌میستورا امیدوار است از فرصت باقیمانده استفاده کرده و زمینه یک اجلاس بین‌المللی میان کشورهای مختلف را فراهم کند.

او درباره دستورکار رایزنی‌های دی‌میستورا در تهران نیز ابراز داشت: ایران یکی از بازیگران بسیار مهم در تحولات منطقه‌ای است. نظرات تهران برای نماینده ویژه دبیرکل در امور سوریه مهم است تا با استفاده از این نظرات، راهکارهای مسالمت‌آمیز جدیدی برای رسیدن به راه حل پیدا کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: دی‌میستورا در سفرهای پیشین خود به تهران و رایزنی‌هایش با مسئولان ایرانی توانسته بود به راهکارهای خوبی دست یابد و به سخن دیگر، یک گام رو به جلو بردارد. از سویی، او می‌داند ایران می‌تواند در مسائلی چون ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، آزادسازی غیرنظامیان و تسریع در راه حل‌های سیاسی گام‌های جدی بردارد.

زنگنه با اشاره به نفوذ ایران در دولت سوریه بیان کرد: از سویی، ایران می‌تواند دولت سوریه را در رسیدن به توافق با گروه‌های معارضه و همچنین هماهنگ کردن دیدگاه‌ها با روسیه نقش‌آفرین باشد. از سویی، ایران می‌تواند در حل گره‌هایی چون تعریف گروه‌های معارضه و جداسازی گروه‌های تروریستی از آنها و ایجاد مناطق آتش‌بس نقش‌آفرین باشد.

او در پاسخ به این سوال که نظر ایران درباره تفاهم میان روسیه و امریکا درباره بحران سوریه چیست؟ عنوان کرد: مسکو و واشنگتن در بحران سوریه می‌توانند مسائل را ارزیابی دقیق‌تری انجام دهند ولی تحقق تفاهم نیازمند ایجاد شرایط در زمینه میدانی و همراهی بازیگرانی چون ایران، عربستان و ترکیه است.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی اضافه کرد: اگر به آن توافق‌ها نگاه کنید، همواره از سوی آمریکا مطرح شده و در شرایطی مطرح می‌شود که صحنه میدانی به نفع دولت سوریه و جریان مقاومت در حال تغییر کردن است. مثلا با فشار آمریکا برای برقراری آتش‌بس به موافقت سوریه و روسیه انجامید اما در همان زمان زمینه انتقال تسلیحات برای دستیابی به گروه‌های تروریستی فراهم شد و در نهایت این مسئله به تغییر صحنه میدانی منجر شد.

زنگنه تاکید کرد: تا زمانی که تضمین‌های کافی برای عدم تکرار چنین مسائلی به دست نیامده است، امکان توافق فراهم نیست. آتش بس یک موضوع انسانی است ولی نباید به اعمال حیله‌گری و کمک بیشتر به گروه‌های تروریستی منجر شود.

کد خبر : ۳۹۵۸۹۱