خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

اوایل انقلاب عده‌ای نمی‌پسندیدند میراث فرهنگی باقی بماند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از مشکلات پس از پیروزی انقلاب، چگونگی حفظ و نگهداری و حتی استفاده از مجموعه میراث‌های فرهنگی کشور بود. بعضی‌ها نمی‌پسندیدند ابنیه تاریخی مثل کاخ‌ها باقی بماند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار رئیس و معاونان سازمان میراث فرهنگی و جمعی از اعضای پژوهشکده این سازمان و کارشناسان طراحی و اجرای مرمت و بازسازی تابلوهای نقاشی مربوط به آثار فرهنگی کشور، بر اهمیت ابنیه تاریخی کشور و ضرورت حفظ آنها تأکید کرد و با اشاره به سوابق تاریخی کاخ‌های باقی‌مانده  از دوران گذشته به عنوان میراث‌های فرهنگی کشور و ویژگی‌های ساختمان و امکانات آنها، گفت: یکی از مشکلات پس از پیروزی انقلاب، چگونگی حفظ و نگهداری و حتی استفاده از مجموعه این‌گونه ساختمان‌ها بود که بعضی‌ها نمی‌پسندیدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب که «در سال‌های حضور در مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، به همه‌ شهرستان‌های ایران سفر کرده‌ام»، از آثار باستانی با ارزش و میراث ارزشمند فرهنگی و صنایع دستی کشور به نیکی یاد کرد و گفت: ایران جزو کشورهای نادر دنیاست که اگر به گنجینه‌های فرهنگی و تمدنی آن توجه و برای نشان دادن آن به جهانیان، برنامه‌ریزی شود، مردم اغلب کشورهای دنیا به این کشور خواهند آمد.

هاشمی رفسنجانی سیاست‌ خارجی درست و ایجاد شرایط مناسب و امن را شرطی مهم برای گسترش توریسم، ایرانگردی و سفرهای مردم اقصی نقاط جهان به ایران دانست.

وی با یادآوری جایگاه و نقش جاده‌ ابریشم و دانشگاه جندی شاپور به عنوان دو مصداق روشن از سوابق تمدنی و فرهنگی ایران، گفت: با دلایل متقن و مستند و بدون مبالغه می‌گویم که تمدن ایرانی سهم بزرگی در تمدن‌های بشری دارد و حیف است که نتوانیم ایران عزیز و امکاناتش را معرفی کنیم.

وی با اشاره به زحماتی که کارشناسان برای ترمیم تابلوها کشیدند، افزود: اما کاری که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی برای ترمیم تابلوهای سوخته شده انجام داده‌اند، قابل ستایش است.

کد خبر : ۳۹۴۴۹۸