خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد؛

توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های اطلاعاتی و عملیاتی/ پنج مصوبه مهم در مبارزه با مواد مخدر

رییس‌ جمهوری مبارزه همه جانبه با مواد مخدر را برای آرامش و پیشرفت جامعه لازم دانست و بر ارزیابی روش‌های گذشته در برخورد عملی و مؤثر با پدیده شوم اعتیاد تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه و در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به «لزوم هماهنگی قوا، دستگاه‌ها و نهادهای مسوول در امر مبارزه با مواد مخدر از مرحله پیشگیری و درمان تا صیانت اجتماعی»، تصریح کرد: توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در عرصه‌های اطلاعاتی و عملیاتی برای مقابله مؤثر با توزیع و ترانزیت مواد مخدر ضروری است.

رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهره‌گیری از تجربیات جهانی، توجه ویژه به کنترل ورود پیش سازها و مبارزه با تولید مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، تجهیز فنی گمرکات، مقابله قاطع با توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان به ویژه در مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن عمومی، و همچنین جمع‌آوری و ساماندهی متجاهرین را در فرآیند مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و مظاهر عمومی آن دارای اولویت دانست.

روحانی نقش دستگاه‌های تبلیغی، رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما را در همه مراحل، از جمله پیشگیری و آموزش عمومی مهم ارزیابی کرد و افزود: پاکسازی محیط اجتماعی از مظاهر اعتیاد برای کاهش نگرانی جامعه و خانواده‌ها مسئولیتی ملی و همگانی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر  ودستگاه های تابعه در سال ۹۴ و سه ماهه اول سال ۹۵ در حوزه پیشگیری و درمان ارائه کرد.

بر اساس این گزارش در سال ۹۴ بیش از  ۷۰۰ هزار نفر از معتادان به مواد مخدر در ۷۵۰۰ مرکز مورد درمان قرار گرفته و ۲۲ هزار نفر هم با مراجعه به مراکز درمان خیابانی (ماده ۱۶) درمان شدند.

همچنین در این نشست طرح توانمندسازی پیشگیری اولیه از اعتیاد در وزارت آموزش و پرورش (در اجرای بند ۴ سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر) مورد تصویب قرار گرفت.

بر این اساس وزارت آموزش و پرورش موظف شد با همکاری صد وسیمای جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مربوط به پیشگیری را در مدارس ۱۱ استان به صورت عمومی اجرایی کند.

همچنین در این جلسه مقرر شد اعتبار مورد نیاز برای تقویت و استحکام بیشتر مستحدثات مرزی و یگان‌های عملیاتی نیروی انتظامی به منظور افزایش توان مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر تامین و ظرف مدت دو سال اجرایی شود.

در حوزه افزایش توانمندی‌ها نیز وزارتخانه‌های کار، تعاون و رفاه اجتماعی و  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شدند در راستای ایجاد، راه‌اندازی و توسعه مراکز کاهش آسیب، نگهداری، درمان معتادان اقدامات لازم را انجام داده و خدمات مورد نیاز را به این قشر ارائه کنند.

همچنین در این جلسه مقرر شد که موضوع پیشگیری به عنوان اولویت در چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی مورد تمرکز بیشتر ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد.

کد خبر : ۳۹۴۱۱۷