خبرگزاری کار ایران

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

آزادی افراد در کشور هیچگاه محدود نشده است

معاون بین الملل ستاد حقوق قوه قضاییه گفت: هیچ زمانی ما در نظام جمهوری اسلامی حتی پس از انقلاب آزادی افراد را محدود نکردیم.

به گزارش ایلنا، کاظم غریب‌آبادی در نشست تخصصی حقوق بشر اسلامی که از سوی  موسسه صیانت از حقوق زنان برگزار شد، اظهار کرد: مجازات در نظام حقوقی اسلام در حدود و تعزیرات است و فلسفه آن بازدارندگی است و فلسفه بازدارندگی کلیدی و مهم است.

او افزود: حق حیات در حقوق بشر اسلامی کاملا معنای مادی پیدا می‌کند اما در اسلام حق حیات ابعاد مادی و معنوی دارد. آیا هر کسی می‌تواند سلب حیات دیگری را کند؟ این موضوع در اختیار حکومت اسلامی نیست و بر اساس قوانینی است که وضع می‌شود.

غریب آبادی تصریح کرد: بحث آزادی در حقوق بشر اسلامی و غربی آمده است و در غرب آزادی  تابع محدودیت‌ها و مغایر با نظم و مصالح کلی جامعه است و دیگران را محدود می‌کند و این محدودیت‌ها وجود دارد. مثل اتفاقات ترکیه و فرانسه که چندین ماه حکومت نظامی است و تمام تعهدهای حقوق بشر در فرانسه تعلیق شده است. ما در نظام جمهوری اسلامی حتی پس از انقلاب هیچ وقت آزادی افراد را محدود نکردیم.

او ادامه داد: در خصوص برابری، آن‌چه که غربی‌ها می‌گویند با ما متفاوت است. در  قرآن و قانون اساسی ما آمده که همگان مساوی‌اند و هیچ تبعیضی بین زن و مرد قائل نشده است. همچنین حق مالکیت در نظام غربی کاملا مطلق است اما در نظام حقوق اسلامی معتقدیم که مالکیت همه چیز از آن خداوند است.

معاون بین الملل ستاد حقوق قوه قضاییه تصریح کرد: قوانین در نظام باید به گونه‌ای باشد که بتواند محیط سالم را برای زندگی  افراد پیش‌بینی کند که در قانون اساسی ما هم این موضوع پیش‌بینی شده است. خانواده در نظام غربی جایگاهی ندارد اما در نظام ما به خانواده اهمیت داده شده است. غربی‌ها می‌گویند که حقوق بشر جهانشمول‌اند ولی ایران بر این نظر است که بسیاری از قوانین جهان شمول نیستند. به عنوان مثال قطعنامه‌ای  در غرب تصویب شد که مربوط به حقوق همجنس‌بازان است اما آیا همه کشورها باید به این  حقی که آن‌ها قائل شده‌اند، احترام بگذارند؟ ما دیدیم که چگونه دبیر کل سازمان ملل اسم عربستان را از گزارش خود خارج کرد؛ لذا ما باید تلاش کنیم با توجه به فرمایشهای مقام معظم رهبری هم در ستاد حقوق بشر و هم با کمک سمن ها، مبانی حقوق بشر اسلامی را تبیین کنیم.

کد خبر : ۳۹۴۰۹۱