خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست مشترک با اتاق اصناف قم:

طرح‌های ضدایرانی آمریکا با روح توافق ناسازگار است/اصل 44باید یکبار دیگر در کشور اجرایی شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای نامناسب اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: قطعا در شرایط کنونی باید این اصل در کشور بار دیگر اجرایی شود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در نشست مشترک با اتاق اصناف استان قم با بیان این‌که «اصناف و بازاریان استان قم یک شأن خاص در استان و منطقه دارند» گفت: از نظر فرهنگی بازاریان نیروهای انقلابی در قم بودند و در نهضت امام خمینی(ره) نیز نقش پیشرو و بسزایی داشتند همچنین در زمان جنگ و بحران های مختلف کشور نیز اصناف با صبر و بردباری در جهت حل مشکلات مربوطه تلاش می‌کردند همچنین نقش این قشر در حل و فصل مسائل معیشتی مردم بسیار پررنگ بود. 

هدف تحریم‌ها شکست ملت ایران بود

وی با اشاره به مشکلات کشور در دوره تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی افزود: کشور یک دوره سخت را سپری کرد و هنوز هم در دالان آن قرار داریم البته نهایت دشمنی غرب در برابر انقلاب اسلامی اعمال تحریم علیه ایران بود و در این دوران تحریم‌های گسترده و ناجوانمردانه‌ای را علیه ملت اعمال کردند که هدف آن‌ها شکست ملت ایران و ایستادگی نکردن در برابر آرمان‌ها بوده است اما در این مسیر موفق نشدند و این مسئله یک لفاظی است که غربی‌ها اعلام می‌کنند که تحریم‌ ها در مسائل و امور تأثیر گذاشته است. 

چگونه ایران حاضر به مذاکره با امریکا شد؟ 

وی ادامه داد: بعد از آن‌که غربی‌ها در مسیر اعمال تحریم ها به موفقیت نرسیدند راهی را برای مذاکره با جمهوری اسلامی باز کردند و شاهد بودیم که آن‌ها بارها و به کرات درخواست مذاکره با کشورمان را مطرح کردند و حتی در این مسیر رئیس‌جمهور آمریکا در دو نامه درخواست برای مذاکرات را مطرح کرد و در نهایت مذاکرات صورت گرفت و هدف ما در این مسیر حفظ و ارتقاء تحقیق و توسعه و رفع تحریم‌های ظالمانه بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مذاکرات در این مسیر پیش رفت و به نتیجه رسید و حتی در مجلس و شورایعالی امنیت ملی نیز بحث شد و در نهایت نیز رهبر معظم انقلاب نتایج را در نامه‌ای اعلام کردند و ایران از آن زمان تاکنون به تعهداتش پایبند بوده است البته براساس فرمایشات رهبری تا زمانی که دیگران به این توافق پایبند باشند ما نیز متعهد به آن هستیم و حتی آمانو در گزارش اخیر خود پایبندی جمهوری اسلامی به تعهدات در برجام را تأیید کرده است و این مسئله انصافاً یک کارنامه خوب برای کشورمان است.

وی تصریح کرد: در روند اجرای برجام غربی‌ها و طرف‌های مقابل برخی از امور و تعهدات را انجام داده ولی در اجرای برخی مسائل بازی درآوردند به طور مثال پس از اجرای برجام میزان فروش نفت ایران از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه رسیده است و برخی مسائل نیز مانند تبادل آب سنگین و اورانیوم غنی شده صورت گرفت اما محور اصلی توافق هسته‌ای رفع تحریم ها بود. در بحث رفع تحریم‌ها در شرایط کنونی تنها بانک‌های درجه سه و چهار کشورها کار انجام می دهند و بانک های بزرگ اقدامی نمی‌کنند که این اشکال اصلی این مقوله است.

اقدامات تخریبی کنگره علیه برجام 

وی با تاکید بر این‌که اقدامات دستگاه قانونگذاری آمریکا در تصویب طرح‌های ضد ایرانی با روح توافق هسته‌ای ناسازگار است، گفت: تاکنون حدود ۵۲ قطعنامه و طرح ضد ایرانی در کنگره آمریکا مطرح شده که ۳ طرح در این میان به نتیجه رسیده است البته کاخ سفید اعلام کرده که این تحریم‌ها را وتو می‌کند اما اقدامات کنگره و سنای آمریکا در تصویب تحریم فشار روانی را بر کشورهای دنیا وارد می‌کند تا آن‌ها از سرمایه‌گذاری در کشورمان اجتناب کنند.

لاریجانی ادامه داد: در حین مذاکرات و توافق هسته‌ای شاهد بودیم که هیأت‌های بزرگ خارجی برای مذاکره به ایران سفر کردند و قطعا این سفرها و مذاکرات به هیچ وجه تصنعی نبود از این رو مانع اصلی در این حوزه این بود که آمریکاها فضایی را بوجود آوردند که کشورهای بزرگ برای سرمایه‌گذاری در ایران هراس داشته باشند.

وی با تاکید بر این‌که تحریم‌های علیه ایران باید در عمل لغو و برداشته شود، گفت: رفتار کنگره، سنا و برخی از مسئولان آمریکایی برای این بود تا فضای ریسک اقتصادی بالا برود که قطعا این اقدامات خلاف توافق هسته‌ای است زیرا در برجام آمده که طرف‌های مقابل باید برای سرمایه‌گذاری در ایران مشوق‌هایی را ایجاد کنند که از هر عملی برخلاف این موضوع اجتناب کنند.

باید از راه‌های موجود با این اقدامات آمریکا مقابله کرد 

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی باید از راه‌های موجود با این اقدامات آمریکا مقابله کرد البته در برجام راه‌های مقابله‌ای تعبیه شده و حتی در قانون مجلس نیز راهکارهایی وجود دارد که باید پیگیری شود همچنین دستگاه دیپلماسی نیز باید در حوزه خارجی این مسائل را پیگیری کند تا غربی ها به تعهداتشان جامه عمل بپوشانند.

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت حوزه داخلی در شرایط پسابرجام گفت: در این رابطه حتی می‌توان گفت که بخش داخلی از حوزه خارجی و اقدامات آن‌ها اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا ما امروز شاهد اعمال یک تحریم درونی و داخلی هستیم و قطعا بخش‌های اداری باید برای رفع آن تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به تأثیرات اعمال مالیات بر ارزش افزوده در کاهش رونق تولید در کشور گفت: قطعا در شرایط رکودی تولید نباید مالیات به تولیدکنندگان فشار بیاورد البته این مسئله درست است که کشور باید با مالیات اداره شود اما مالیات باید در زمان رونق اقتصادی و رونق تولیدکنندگان اخذ شود از این رو در این رابطه من با مسئولان مالیاتی و وزیر اقتصاد دیدارهایی را داشته‌ام که آن‌ها در پاسخ به این مسائل می‌گویند که خزانه خالی است اما قطعا اخذ مالیات و این‌گونه اقدامات نیز حدی دارد؛ بنابراین وقتی می‌دانیم که کاسبان و تولیدکنندگان درآمد زیادی ندارند باید به صورت همدلانه با آن‌ها کار کنیم.

وی با بیان این‌که قطعا بخش اداری کشور باید در خدمت تولید و تجارت باشد، تصریح کرد: این حوزه باید حامی بخش تولید باشد نه این‌که در این مسیر مزاحمت ایجاد کند، البته در شرایط کنونی حجم دولت بسیار گسترده است از این رو زمانی که کوچک‌سازی دولت صورت گیرد نظارت‌های دستگاه‌های اداری به قاعده می‌شود و در آن زمان از کارتراشی اجتناب می‌کنند؛ بنابراین به نظر من مدیریت این امور باید به اتحادیه ها و اتاق های بازرگانی داده شود چون اگر به این بخش ها اعتماد کنیم کارها تسهیل می شود.

 سازوکار برنامه ششم باید در کشور باید موجب تحول شود

لاریجانی با اشاره به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سازوکار برنامه ششم باید به گونه‌ای تعیین شود که در کشور تحول صورت گیرد که قطعا یکی از مولفه‌های آن تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و گسترش صادرات است از طرف دیگر به طور حتم تولید باید به مردم و بخش خصوصی سپرده شده و از حالت دولتی خارج شود تا پس از آن توسعه و گسترش صادرات صورت گیرد.

وی با اعلام این‌که قطعا باید اصل ۴۴ قانون اساسی بار دیگر در کشور اجرایی شود، گفت: لازمه کوچک‌سازی دولت اجرای این اصول است اما متاسفانه در چند سال اخیر اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی به درستی اجرایی نشده است البته یک سری واگذاری ها صورت گرفت که آن هم به این صورت بود که دولت برای پرداخت بدهی های خود به دستگاه های مختلف شرکت‌ها را به آن‌ها واگذار کرد این در حالی است که آن دستگاه ها، دستگاه های تخصصی بودند و هیچ ارتباطی با شرکت های واگذاری شده نبودند از این رو یکی از عوامل بروز فساد در این دستگاه ها همین مسئله بوده است.

وی ادامه داد: در زمان تدوین و تصویب اصل ۴۴ قانون اساسی ۸ هدف تعیین و تبیین شد که متاسفانه در اجرای اکثر آن‌ها ناموفق بودیم از این رو به نظر من اصل ۴۴ قانون اساسی باید یک بار دیگر در کشور اجرایی شود.


 

 

کد خبر : ۳۹۲۹۳۲