خبرگزاری کار ایران

قاضی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

واگذاری بدون رقیب مخابرات به بخش خصوصی/ بلاتکلیفی املاک میلیاردی مخابرات در اصفهان

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از مخابرات در مجلس هشتم گفت: در جریان واگذاری مخابرات یکی از مشکلاتی که وجود داشت این بود که بحث فیبر نوری با نگاهی حاکمیتی درنظر گرفته نشد. این درحالی است که در تمام کشورهای جهان، موضوع فیبر نوری و فیبر مسی یک بحث حاکمیتی است.

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از تعلل قوه قضاییه درخصوص تصمیم‌گیری و اعلام رای درباره تحقیق و تفحص از مخابرات در مجلس هشتم، اعلام کرد: پس از اتمام کار تحقیق و تفحص و ارائه گزارش آن، قوه قضاییه پرونده را در اختیار بازرسی قرار داد و ما نیز چندین بار پیگیری کردیم، اما قوه قضاییه هیچ‌گاه نتیجه نهایی را اعلام نکرد.

واگذاری مخابرات به بخش خصوصی بدون رقیب انجام شد

او با اشاره به برخی از تخلف‌های به اثبات رسیده در تحقیق و تفحص از مخابرات، گفت: از زمان بررسی تخلف‌های مخابرات در مجلس هشتم، زمان زیادی سپری شده است و طبیعتاً همه تخلف‌ها را به یاد ندارم اما در نحوه واگذاری مخابرات به بخش خصوصی که بنابر اصل ۴۴ قانون اساسی انجام شده، شبهاتی وجود داشت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس اضافه کرد: یکی از ایرادهایی که در جریان واگذاری مخابرات به بخش خصوصی مطرح شد، نحوه واگذاری بود که بدون رقیب واقعی و بصورت انحصاری انجام شد و نکته دیگر این است که هیچ‌گاه تکلیف وعده مردم مشخص نشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: وضعیت امکانات مخابراتی که قرار بود به روستا‌ها تعلق گیرد، همچنان بلاتکلیف است و هیچ‌گاه مشخص نشد که چرا این امکانات به روستا‌ها اختصاص نیافت.

رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص از مخابرات در مجلس هشتم ادامه داد: متاسفانه دولت برای بهبود وضعیت معیشتی روستانشینان از شرکت مخابرات پول می‌گیرد اما هیچ اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است.

بلاتکلیفی املاک میلیاردی مخابرات در بیسیم اصفهان

قاضی‌پور همچنین با اشاره به بحث واگذاری برخی املاک و ساختمان‌های مخابرات، گفت: به‌عنوان نمونه یکی از املاک مخابرات در منطقه بیسیم در استان اصفهان که با ارقام میلیاردی قیمت‌گذاری شده اما هیچ‌گاه تکلیف واگذاری این املاک مشخص نشده است.

تعلل مخابرات در اصلاح تکنولوژی و استفاده از تولید ملی

او در ادامه با اشاره به برخی دیگر تخلف‌های صورت گرفته در جریان واگذاری مخابرات به بخش خصوصی و وعده‌های عملی نشده آن، خاطرنشان کرد: قرار بود کارگزاران روستایی جذب شوند که این‌گونه نشد. همچنین قرار بود جذب نیرو در مخابرات انجام شود که این مسئله نیز محقق نشد. نکته دیگر مربوط به اصلاح تکنولوژی و استفاده از تولیدهای ملی است که این مهم نیز هیچ‌گاه عملی نشد.

بحث فیبر نوری یک موضوع حاکمیتی است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث تکمیل فیبر نوری یادآور شد: در جریان واگذاری مخابرات یکی از مشکلاتی که وجود داشت این بود که بحث فیبر نوری با نگاهی حاکمیتی درنظر گرفته نشد. این درحالی است که در تمام کشورهای جهان، موضوع فیبر نوری و فیبر مسی یک بحث حاکمیتی است. به‌عنوان مثال، در شرایطی که تولید و توزیع برق به صورت خصوصی انجام می‌شود، انتقال برق به صورت حاکمیتی انجام می‌شود و از فیبر نوری نیز در راستای انتقال داده‌ها استفاده می‌شود، بنابر این باید با نگاه و رویکرد حاکمیتی در راستای آن اقدام کنیم.

نصب آنتن‌های BTS محقق نشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به موضوع آنتن‌های BTS اظهار کرد: قرار بود یک آنتن BTS نصب شود و همه اپراتورهای تلفن همراه از آن استفاده کند که این مسئله نیز محقق نشده است. آنتن‌های BTS تلفن همراه نیز موضوعی است که باید با نگاه حاکمیتی اجرا و مدیریت شود.

احتمال تحقیق و تفحص مجدد از مخابرات در مجلس دهم

قاضی‌پور در پاسخ به سوالی درباره احتمال به جریان افتادن تحقیق و تفحص مجدد از مخابرات در مجلس دهم گفت: برنامه ما این است که پس از تشکیل کمیته مخابرات در کمیسیون صنایع و معادن به این مسئله بپردازیم و تا زمانی که این کمیته تشکیل نشده، نمی‌توان درباره آن صحبت کرد.

کد خبر : ۳۸۹۲۰۲