خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

هفته حساس برای فراکسیون‌ها/ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان منتظر اقدام مستقل‌ها +جدول

بیش از یک ماه است که نمایندگان روی صندلی‌های سبز پارلمان نشسته‌اند اما هنوز فراکسیون‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند درحالی‌که به نظر می‌رسد این هفته کمی این فضای مبهم شکسته شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سه کمیسیون مجلس به ریاست چهره‌های اصلاح‌طلب رسید و ۹ کمیسیون در دست اصولگرایان قرار گرفته است؛ این ظاهر ماجراست. در عمق ماجرا مجلس دهم هنوز فراکسیون ندارد. بیشتر از دو ماه از تعیین نهایی انتخابات مجلس دهم گذشته است و بیشتر از یک ماه است که نمایندگان روی صندلی‌های سبز پارلمان نشسته‌اند اما هنوز فراکسیون‌های مجلس جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد این هفته کمی این فضای مبهم شکسته شود.

فراکسیون امید: پر رونق در شروع، بی رمق در ادامه

اولین فراکسیون مجلس بلافاصله بعد از اعلام نتایج دور دوم انتخابات تشکیل شد. حضور نسبتا یک‌دست سی نماینده تهران باعث شد تا انسجام این فراکسیون بیشتر از فراکسیون رقیب به چشم بیاید. با این حال بعد از انتخابات جای خالی زنان و نمایندگان اهل سنت و البته حضور چشمگیر نمایندگان تهران باعث طرح انتقادهایی علیه این فراکسیون شد.

اما این تمام ماجرا نبود. بعد از انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس، نزدیکان محمدرضا عارف از عهدشکنی برخی نمایندگان معتدل گلایه کردند. فراکسیون امید نیز نتوانست در انتخابات رئیس کمیسیون‌های مختلف مجلس حضور تاثیرگذاری داشته باشد.

تغییر نام یا خروج از فراکسیون؟

با این حال این هفته قرار است بعد از چند بار تعویق جلسه اول این فراکسیون تشکیل شود. می‌گویند دو دیدگاه برای ادامه کار فراکسیون امید وجود دارد. یکی تغییر اسم فراکسیون به فراکسیون امید و حامیان دولت است تا با ورود افرادی مثل بهروز نعمتی و دیگر چهره‌های اعتدالی مجلس تبدیل به فراکسیون صد و پنجاه تا صد و هشتاد نفره و بدل به فراکسیون اکثریت مجلس شود و دیدگاه دوم این است که با خروج چهره‌های میانه‌رو یک فراکسیون هشتاد تا صد نفری از نمایندگان شش‌دانگ اصلاح‌طلب مجلس تشکیل شود.

فراکسیون اصولگرایان در کوچه بی‌نام!

فراکسیون اصولگرایان که مقطعی فراکسیون فراگیر معرفی می‌شد و بعد فراکسیون ولایت نام گرفت هنوز به انسجام نرسیده است و بعد از معرفی لاریجانی برای ریاست و معرفی افرادی برای دیگر مسئولیت‌های هیات رییسه مجلس، جلسه تشکیل نداده است.

در واقع این فراکسیون هنوز متولی ندارد. از یک‌سو یاران لاریجانی در این فراکسیون هستند که علاقه به ائتلاف عمیق‌تر از ریاست مجلس با اصولگرایان تندرو جبهه پایداری ندارد.

گروه دوم نمایندگان مستقل شهرستان‌ها هستند که به خاطر مناسبات شهری و حساسیت نهادهای خاص علاقه به حضور در فراکسیون امید ندارند، از سوی دیگر بخاطر ارتباط با مدیران و وزیران تمایلی برای عضویت در فراکسیون اصولگرایان نیز نخواهند داشت.

از سویی دیگر اختلاف گذشته بین نزدیکان جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی همچنان پابرجاست و طبیعی است؛ نه تندروها ریاست کاظم جلالی را بر این فراکسیون می‌پذیرند و نه طیف سنتی حاضر است زیر پرچم حاجی‌بابایی و دهقان فراکسیون تشکیل دهد.

فراکسیون سوم:‌ بازمانده‌ها

این روزها بیش از همه غلامعلی جعفرزاده از تشکیل این فراکسیون دفاع می‌کند. در اخباری که از این فراکسیون منتشر شده است نام افرادی مثل کاظم جلالی (رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس)، بهروز نعمتی (عضو هیئت رئیسه مجلس) محمد آشوری (عضو هیئت رئیسه مجلس) علاء الدین بروجردی (رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی) غلامرضا کاتب (عضو هیئت رئیسه مجلس) محمدجواد کولیوند (رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور) محمدرضا پور ابراهیمی (رئیس کمیسیون اقتصادی) میان اعضای این فراکسیون دیده می‌شود.

اگر این اتفاق بیفتند سهم فراکسیون اصولگرایان از هیئت رئیسه مجلس تنها به دو نماینده (رنجبر زاده و قاضی‌زاده) محدود می‌شود؛ گرچه هنوز بیشترین کمیسیون توسط نمایندگان همسو با اصولگریان مدیریت می‌شود.

بعد از ماه رمضان مجلس کار خود را آغاز خواهد کرد و فراکسیون‌ها بار دیگر ساماندهی تشکیلاتی خود را آغاز می‌کنند تا در چهار سال آینده سهم بیشتری از مدیریت فرمان کشور داشته باشند.

کمیسیون‌های مجلس

کد خبر : ۳۸۷۹۷۶