خبرگزاری کار ایران

موگرینی در کمیته یهودیان آمریکا:

نفوذ ایران در منطقه غیر قابل تغییر است/ به دستاورد توافق وین باور دارم

فدریکا موگرینی با حضور در نشست یهودیان آمریکا گفت از نگرانی های برخی نسبت به نفوذ ایران در منطقه آگاه است اما ایران یک بازیگر مهم در منطقه است و این واقعیت قابل تغییر نیست

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری اتحادیه اروپا، روز گذشته فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کمیته یهودیان آمریکا سخنرانی کرد و ضمن تاکید بر همکاری اروپا با اسرائیل در مسائل امنیت منطقه، خطاب به یهودیان آمریکایی حاضر در نشست گفت: می‌دانم نظرات متفاوتی در مورد توافق سال گذشته با ایران داریم، اما صادقانه باید بگویم به آنچه در وین به دست آوریم، اعتقاد دارم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که تا سال گذشته هیچ راهی برای اطمینان از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند نداشتیم، اما امروز جامعه جهانی و سازمان انرژی اتمی، برنامه هسته‌ای ایران را از نزدیک رصد می‌کند.

موگرینی خاطرنشان کرد: تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران وضع کرده بودند، ایران را به سمت برنامه هسته‌ای سوق داد. تحریم‌ها هرگز به تنهایی سیاست درستی نبوده‌اند، بلکه آنها در جهت دستیابی به هدف استفاده می‌شدند، از این رو زمانی که ما به هدفمان رسیدیم آنها را برداشتیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز این که از نگرانی برخی از نسبت به نفوذ ایران در منطقه آگاه است، گفت: ایران یک بازیگر  پویا در منطقه است. این واقعیت به سبب دو عامل تاریخی و ژئوپلیتیک منطقه است و قابل تغییر نیست.

موگرینی مسئله اصلی را نحوه اعمال نفوذ ایران اعمال خواند و ابراز داشت: ایران می‌تواند بین همکاری و تقابل یکی را انتخاب کند.  

او با بیان اینکه  ایران می‌تواند تصمیم بگیرد به تهدید آمریکا و اسرائیل ادامه دهد،  یا به‌طور مسئولانه در جهت نظم منطقه همکاری کند، گفت: معتقدم مردم ایران به همکاری علاقمندند.

موگرینی ادامه داد: مردم ایران خواهان تغییرند. آنها خواهان باز شدن درهای کشورشان به روی جهان‌اند و با فرهنگ انزوا و تقابل مخالفند. ما باید با مردم و جوانان ایران همکاری کنیم  و از این رو معتقدم راه بهتری به جز همراهی با آنها وجود ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه توافق با ایران به این معنی نیست که تمام اختلاف‌های ما با ایران یک‌شبه از میان رفته است، گفت: این حتی به این معنی نیست که این اختلاف‌ها قرار است با این زودی از بین برود، برعکس ما می‌دانیم که در بسیاری مواقع اختلاف‌نظر داریم و به همین دلیل اجرای درست برجام را از نزدیک رصد می‌کنیم.

کد خبر : ۳۷۸۹۳۱