خبرگزاری کار ایران

فرازی در گفت‌وگو با ایلنا:

گره مبادلات بانکی باز می‌شود/ تلاش لابی‌های اسراییلی برای عدم بهره‌مندی ایران از مزایای برجام

مشاور دیپلماسی اقتصادی رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: امیدواری‌ها برای حل و فصل گره مبادلات بانکی زیاد است و وزارت امور خارجه نیز در این باره تلاش‌های بسیاری را انجام داده است.

علی‌اکبر فرازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به گره مبادلات مالی ایران و بانک‌های اروپایی گفت: در مذاکرات بین‌المللی آنهم در سطح گسترده‌ای مانند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که از سوی بسیاری از دیپلمات‌ها و تحلیلگران به عنوان مذاکرات قرن نامیده شده است، نیازمند بسترسازی‌هایی است که باید با هوشیاری کامل شکل بگیرد.

او ادامه داد: پس از فراهم ساختن بسترسازی‌های لازم که شامل اجماع‌سازی و تعیین راهبردها، تاکتیک‌ها، اهداف و خطوط قرمز است، وارد مرحله مذاکرات می‌شویم که طرفین باید با تعریفی دقیق و مشخص از منافع‌شان و همچنین استراتژی مذاکراتی وارد مسئله شده و با یکدیگر رایزنی کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینک مرحله سوم در چنین فرایندی، مرحله اجتناب‌ناپذیر پسامذاکرات است، اظهار داشت: هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در مرحله اول و دوم هوشیارانه و عالمانه برخورد کرد. بسترسازی‌های لازم را با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری انجام شد و در مرحله دوم نیز به گونه‌ای است که دیپلمات‌های غربی هم اذعان دارند که ایران در خطوط قرمز خود ایستادگی داشت و کوتاه نیامد و توانست به اهداف خود برسد.

فرازی افزود: با این حال‏، بسیاری از مسائل و اتفاقات خود را به شکل اجتناب‌ناپذیری در مرحله پسامذاکره نشان می‌دهد و گره مبادلات بانکی نیز از جمله مسائلی است که خود پس از مذاکرات برجام نشان داده است.

او با بیان اینکه گره مبادلات مالی میان ایران و بانک‌های اروپایی هم فنی است و هم سیاسی تصریح کرد: یادمان باشد که تا مدت‌ها میان ایران و کشورهای غربی به دلیل تحریم‌ها مراودات تجاری به شکل رسمی برقرار نبوده و روابط تجاری وجود نداشته است. اکنون تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای رفع شده‌اند اما امریکا همچنان مدعی است که تحریم‌های غیرهسته‌ای اعمال می‌شوند و به دلیل شفاف نبودن مرزهای آن دو، این مسئله موجب شده تا تراکنش‌های مالی و مبادلات بانکی با دشواری روبه‌رو باشد.

سفیر اسبق ایران در رومانی و مجارستان با اشاره به اظهارات جان کری درباره انجام مبادله با ایران خاطرنشان کرد: وزیر امور امریکا به بانک‌های امریکایی شفاها می‌گوید می‌توانند با ایران وارد همکاری شوند و مانعی وجود ندارد اما بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به سودآوری و منافع خودشان فکر می‌کنند و به‌جای توصیه‌های کری منتظر دستورالعمل وزارت خزانه‌داری امریکا هستند.

فرازی اضافه کرد: در واقع بانک‌های اروپایی بیم آن دارند تفسیرشان در همکاری با ایران با تفسیر وزارت خزانه‌داری امریکایی متفاوت باشد و مورد جریمه قرار بگیرند.

او با بیان اینکه حل گره مبادلات بانکی به مسائل فنی هم مرتبط است، ابراز داشت: به عدم ارتباط میان بانک‌های ایرانی با بانک‌های اروپایی و عدم به‌روز شدن سیستم‌ها در ایجاد این ارتباط هم تاخیر به وجود آمده است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با یادآوری به پایان یافتن دولت اوباما در طول ماه‌های آینده و فضای انتخاباتی یادآور شد: امریکا هم‌اکنون در مرحله انتقال قدرت قرار دارد و در چنین شرایط مدیران دولت در حال جمع کردن امور هستند. طبیعی است در هر نظامی دولت‌ در روزهای پایانی نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد. از سوی دیگر‏ رقبای اوباما از شرایط سواستفاده کرده و در حال سیاسی کردن امور هستند.

فرازی ادامه داد: لابی‌های اسراییلی، لابی‌های عربی و به ویژه عربستان و جمهوریخواهان از جمله گروه‌هایی هستند با صرف هزینه‌های تبلیغاتی و مالی بسیار می‌خواهند توافق هسته‌ای را ناکارامد جلوه داده و مانع از تداوم یافتن و همچنین بهره‌مندی ایران از مزایای توافق شوند و نمی‌گذارند که آن مشکلات فنی حل شوند.

او با بیان اینکه امیدواری‌ها برای حل و فصل گره مبادلات بانکی زیاد است و وزارت امور خارجه نیز در این باره تلاش‌های بسیاری را انجام داده است، عنوان کرد: بانک‌های اروپایی با نگرش مثبت به تحولات ایران نگاه می‌کنند و تلاش می‌کنند تا رد و بدل‌های مالی به شکل مستقیم حل شود.

مشاور دیپلماسی اقتصادی رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: از سوی دیگر‏ در برخی از موارد دیده شده است که وقتی بانکی از وزارت خزانه‌داری استعلام گرفته است که آیا انجام این مراوده شامل تحریم است یا خیر‏، با پاسخ منفی روبه‌رو شده و این نشان از وجود اراده برای حل مشکلات است.

فرازی با تاکید بر اینکه اگر این اراده وجود نداشت شاهد هجوم و حضور گسترده هیات‌های تجاری و اقتصادی برای انجام سرمایه‌گذاری نبودیم، بیان کرد: ممکن است، این سوال مطرح شود که نتیجه‌ای از حضور این هیات‌ها در کشور دیده نشده است؟ اما پاسخ این است که اگر این هیات‌ها برای شناسایی فرصت‌ها هم به ایران سفر کنند، این مسئله نشان از اراده برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

او با بیان اینکه جایگاه تجاری ایران در حال نزدیک شدن ایران به وضعیت مطلوب است، گفت: دو برابر شدن فروش نفت ایران به کشورهای دنیا، حضور نفتکش‌های غول پیکر و انعقاد قراردادهای مختلف تجاری و اقتصادی با ایران همگی نشانه‌های امیدوارکننده‌ای هستند که نشان می‌دهد ایران در حال اوج گرفتن است.

این دیپلمات عالی‌رتبه پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه دیوار تحریم‌ها علیه ایران فروریخته و امریکا یا هر کشور دیگری نمی‌تواند علیه ایران اجماع‌سازی کند، گفت: دیگر ناکارامدی ابراز تحریم بر همگان آشکار شده است. امریکایی‌ها هم می‌دانند برجام توافقی دوجانبه است. در صورتی که آنها بخواهند یکجانبه از انجام تعهداتشان شانه خالی کنند، ایران هم ابرازهایی را در دست دارد تا مانع از دست رفتن حقوق‌شان شود.

کد خبر : ۳۷۸۷۸۵