خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو در مجلس:

خود را ملزم به ارائه خدمات بی‌وقفه به مردم می‌دانیم

وزیر نیرو گفت: خود را ملزم به ارائه خدمات بی‌وقفه به مردم می‌دانیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حمید چیت‌چیان که برای ارائه گزارش وزارت نیرو در مورد اقتصاد مقاومتی در مجلس حاضر شده بود، گفت: همه مسائل کشور به برق و از جهاتی وابسته به آب است.

او گفت: وزارت نیرو خود را ملزم می‌داند این دو خدمت آب و برق را در تمام طول سال و شبانه‌روز بدون وقفه به مردم ارائه می‌کند.

وزیر نیرو گفت: بیش از ۴۲ درصد مردم تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند؛ افزود: اما در بخش برق مهمترین مشکل ما اقتصاد برق است. در سال ۹۴ قیمت هر کیلو وات برق ۸۵ تومان بوده است که ۶۰ تومان فروخته شده است و ۱۰ تومان آن بابت یارانه‌ها برداشته شده است که ۵۰ تومان باقی می‌ماند.

چیت‌چیان در توضیح مشکلات وزارت نیرو اضافه کرد: ۲۴ هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت پرداخت یارانه‌ها از مجموعه دولت طلب داریم.

او با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری کاهش یافته، افزود: در سال ۹۴ فقط ۹۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است؛ این در حالی است که هر سال باید ۵ هزار مگاوات وارد مدار شود.

وزیر نیرو در ادامه گفت: قیمت پایین برق باعث استفاده زیاد مردم می‌شود و مردم به این دلیل صرفه‌جویی نمی‌کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: در میان بخش های زیرساختی کشور،‌ بخش آب و برق، زیرساخت زیرساخت ها است و در دنیا این موضوع ثابت شده که تمامی فعالیت های اقتصادی در حوزه هایی مانند صنعت، کشاورزی، خدمات،  حمل و نقل، بانک و ... به این زیرساخت ارتباط دارد.

وی افزود: انشاءالله مجلس دهم به مسائل پراهمیت در حوزه صنعت آب و برق توجه کند، وزارت نیرو خود را ملزم می داند که در این رابطه بدون وقفه و با استمرار به مردم خدمت کند.

چیت‌چیان در توضیح نمایش اسلایدهایی در خصوص برنامه های وزارت نیرو گفت: درحال حاضر ۷۴ هزار مگاوات برق تولید می شود که به این لحاظ در منطقه دارای رتبه اول و در جهان حائز رتبه ۱۴ است و بیش از ۹۹ درصد از جمعیت شهری کشور از نعمت برق برخوردار است و با ۷ کشور دیگر تبادل برق انجام می شود.

وی گفت: ۱۴ سال است شبکه برق کشور بدون خاموشی سراسری به کار خود ادامه داده و در این رابطه از تمام نیروهای متخصص استفاده شده و بیش از ۹۰ درصد از مایحتاج لازم صنعت برق تماماً در داخل کشور به دست تولیدکنندگان داخلی تأمین شده است که در راستای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی بوده است.

چیت‌چیان افزود: ایران از لحاظ تولید توربین‌های گازی نیروگاهی جزء ۶ کشور اول دنیا است همچنین در خصوص صنعت آب در سال های  گذشته ۱۶۷ سد بزرگ ملی در کشور ساخته شده و وجود این سدها به مدیریت آب کشور کمک کرده است.

او با اشاره به صادرات تجهیزات برق به ۳۰ کشور گفت: بیش از ۹۹ درصد از کل جمعیت به آب شرب دسترسی دارند و بسیاری از تجهیزات در صنعت آب و برق در داخل تولید می شود و نکته دیگر اینکه ۴۲ درصد از جمعیت شهری کشور تحت خدمات شبکه فاضلاب می باشد.

چیت‌چیان در تشریح چالش های صنعت آب و برق گفت: موضوع مهم مسئله اقتصاد برق است در سال ۹۴ هزینه هر کیلووات برق تولید شده بدون احتساب هزینه ها ۸۵ تومان بود که تنها ۶۰ تومان آن از محل فروش تأمین شد و ۱۰ درصد نیز بابت پرداخت یارانه اختصاص یافت و مابه التفاوت آن از محل هدفمندی به این صنعت پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۴هزار میلیارد تومان وزارت نیرو از دولت مطالبه دارد که نتیجه آ‌ن بدهی این وزارتخانه به نیروگاه های خصوصی، پیمانکاران و همچنین عدم توانایی در تسویه وام های دریافت شده در حوزه صنعت آب و برق است.

چیت‌چیان با اشاره به کاهش سرمایه گذاری ها در صنعت برق گفت: در سال ۹۴، ۹ هزار مگاوات برق وارد مدار شد که باید به این موضوعات رسیدگی شود.

ادامه دارد ...

کد خبر : ۳۷۸۴۶۲