خبرگزاری کار ایران

تاجرنیا در گفت و گو با ایلنا

اصولگرایان به‌حضور اصلاح‌طلبان در پست‌های حساس مجلس تمایل ندارند

نماینده دوره ششم مجلس گفت: ترکیب هیات رییسه مجلس، جدا از بحث ریاست، ترکیبی سیاسی نیست. ترکیب متشکل از برخی نمایندگان با سابقه قبلی است که معروفیت داشته‌اند؛ به علاوه مناسبت‌های قومی و منطقه‌ای که در ترکیب هیات رئیسه متجلی شدند.‌

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، ترکیب هیات رئیسه مجلس را برآیند ترکیب سیاسی مجلس خواند و خاطرنشان کرد: انتخاب هیات رئیسه مجلس معدل خواست نمایندگان مجلس و منبعث از ترکیب و آرایش سیاسی نمایندگان مجلس بود.

تاجرنیا با بیان اینکه با این حال رقابت، رقابت سالم و خوبی بود اضافه کرد: چند نکته درباره مجلس دهم در این بین وجود دارد؛ اول اینکه جریان اعتدال و حامی دولت نهایتا اکثریت مجلس را در دست دارد که متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل است و جریان‌های تندرو وزن کمتری پیدا کردند.

این فعال سیاسی موضوع بعدی را ماهیت لیست امید خواند و افزود: اصلاح‌طلبان در این دوره مجلس با توجه به ردصلاحیت‌ها برای همه کرسی‌های مجلس کاندیدا نداشتند و چهره‌های اعتدالگرا را در لیست آنها جای داشتند.

این عضو شورای مرکزی اتحاد ملت با بیان اینکه نباید توقع داشته باشیم تمام آنهایی که در لیست امید بودند رای اصلاح‌طلبانه بدهند، یادآور شد: باید توجه داشته باشیم لاریجانی خود یک چهره نزدیک به دولت بود لذا بخش‌های عمدهای از دولت هم از ریاست ایشان طرفداری می‌کردند.

این نماینده دوره ششم مجلس با بیان اینکه  اصل رقابت کار درستی بود، اظهار داشت: ترکیب بدست‌آمده غیرقابل پیش‌بینی نبود، بنابراین انتظار مردم از اتفاقات داخل مجلس باید بر اساس این ترکیب باشد.

او ضمن اشاره به اینکه مجلس کنونی مجلسی است که نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان به لحاظ سیاسی اکثریت غالب را ندارند و مجموعه‌های مستقل مجموعه‌های سرنوشت‌سازی هستند که در بحث ریاست کنار لاریجانی قرار گرفتند، تصریح کرد: اطمینان دارم که در مورد طرح‌ها و لوایح؛ خصوصا آنهایی که حمایت دولت را به همراه دارد، این مجلس مشکلی با همراهی با دولت نخواهد داشت.

تاجرنیا همچنین ترکیب هیات رئیسه را تحلیل کرد و گفت: به نظر می‌رسد ترکیب هیات رئیسه متعادل است، افزود: این ترکیب جدا از بحث ریاست، ترکیبی سیاسی نیست. ترکیب متشکل از برخی نمایندگان با سابقه قبلی است که معروفیت داشته‌اند؛ به علاوه مناسبت‌های قومی و منطقه‌ای که در ترکیب هیات رئیسه متجلی شدند.‌

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اشاره به حضور مطهری در هیات رئیسه تاکید کرد: نمایندگان مردم در این رابطه خواست مردم را لحاظ کردند؛ چرا که مطهری از نمایندگان فعال مجالس  قبلی بود و رای بالایی هم توسط مردم تهران در این دوره داشت. 

تاجرنیا با بیان اینکه  حضور مطهری در هیات رئیسه وزن هیات رئیسه را بالا برده است، اظهار داشت: در مورد پست‌های حساس مجلس نیز چندان خوشبین نیستم که طیف اصولگرا علاقه داشته باشد در پست‌های حساس امکانی را برای اصلاح‌طلبان فراهم کنند؛ سابقه این جناح نشان می‌دهد که مسائل جناحی خودش  بیشتر از ترکیب و برآیند مجلس برایش حائز اهمیت است. 

او به اولویت‌های بعدی فراکسیون امید نیز اشاره و تصریح کرد: فعال کردن و اعلام مواضع در مجلس و حمایت از برنامه‌های دولت و فعال و سنجیده عمل کردن در ارائه طرح‌هایی که خواست مردم هست، از اولویت‌های فراکسیون امید در مجلس دهم باید باشد.

تاجرنیا در پایان با بیان اینکه فراکسیون امید باید جهت‌گیری‌های اعتدالی داشته باشد و در عین حال به همه حوزه‌ها به طور همه‌جانبه نگاه کند، تاکید کرد: در بخش‌های از سیاست داخلی می‌دانیم که دولت معذوریت‌هایی برای ورود داشته است؛ این بخش‌هایی است که نباید از آنها غافل ماند.

کد خبر : ۳۷۶۳۶۹