خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی در قرارگاه خاتم الانبیا(ص):

وارد چهارمین دوره تهدیدها و نبرد شده‌ایم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست معاونت های سیاسی نیروهای مسلح گفت: ما با یک دوره جدیدی از تهدیدها مواجه شده ایم و کانون این تهدیدات متوجه موضوع ولایت فقیه و تغییرات در قانون اساسی است.

به گزارش ایلنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در نشست معاونت‌های سیاسی نیروهای مسلح استان‌تهران که در موسسه حرا در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد، گفت: پیشاپیش میلاد با سعادت منجی عالم بشریت و نور چشم خاندان پیامبر(ص) حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را به شما سربازان آن حضرت تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم سربازی‌های ما را آن حضرت تایید و امضاء فرمایند.

استاد دانشگاه امام‌حسین(ع) گفت: مصاف انقلاب اسلامی و استکبار جهانی، تمدنی و ریشه‌ای است و از ابتدای انقلاب آغاز شده و مدت‌ها به طول خواهد انجامید. مبارزه‌ای طولانی که دستاوردهای بزرگی خواهد داشت. مانند تفاوت قایقرانی در رودخانه با دریانوردی و کشتیرانی در اقیانوس که مخاطرات و دستاوردهای آن متفاوت است و ما باید توانمندی ها و ظرفیت‌هایمان را افزایش بدهیم تا در مسیر بمانیم.

رضایی گفت: ما در این مصاف وارد چهارمین دوره تهدیدها و نبرد شده‌ایم. اولین مرحله، تهدیدهای خشن دهه اول انقلاب بود. جنگ و ترور و شورش از ویژگی های این دوره است. دومین دوره، دوره تنش‌زدایی بود که بعد از جنگ شروع شد و تا آخرین سال‌های ریاست جمهوری اصلاح‌طلب‌ها ادامه یافت. سومین دوره، دوران تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی بود و دوره چهارم دوره جنگ احزاب یا نفوذ است.

وی افزود: فرمول انقلاب اسلامی این است که تهدیدها را تبدیل به فرصت کند. در دوره اول تهدیدها به برطرف کردن ضعف‌های دفاعی، امنیتی و نظامی منجر شد. تهدید را جایی درست می‌کنند که زمین هموار است. امنیت ما برای آنها هموار بود و می‌توانستند پیش بیایند. در دهه اول با بازدارندگی دفاعی و البته ایثار و فداکاری ملت، ایران توانست مسیر دشمن را سد کند و دیگر هیچ تهدید نظامی به ایران منجر به حمله نشد. اسرائیلی ها و آمریکایی ها، بارها از حمله نظامی به خاطر همین قدرت بازدارندگی منصرف شدند. در دوره دوم که تنش زدایی بود، آمریکایی می‌خواستند تحت عنوان مهار دوجانبه با انزوای سیاسی ما را به جایی برسانند که ایران از ارزش‌های خودش دست بکشد. در این دوره که یک نوعی تهدیها دیپلماتیک و سیاسی بود، متاسفانه دستاورد خوبی نداشتیم. افراط برخی از مسئولان ما در ارتباط گرفتن با عربستان یکی از این اشتباه‌ها بود و نباید برخی بیش از حد با آل‌سعود حالت خودمانی پیدا می‌کردند چراکه سودی و امتیازی از آن کسب نشد و مسئله‌ای نیز حل نشد.

رضایی گفت: در دوره سوم که تحریم‌های اقتصادی در تجارت، فروش نفت، واردات و صادرات شکل گرفت و دشمنان، انقلاب اسلامی را وارد محاصره اقتصادی شدید کردند. البته مردم مقاومت کردند و باید بیشترین نمره را هم به مردم بدهیم اما از این فرصت طلایی هم به خوبی استفاده نشد. اقتصاد ایران هم می‌توانست بهره ببرد. این بود که رهبر انقلاب سند اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند که اقتصاد ما دیگر تحریم‌پذیر نباشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با برشمردن ویژگی‌های دوران کنونی مواجهه انقلاب و دشمنانش افزود: موضوع برجام و پسا برجام و مسائل ما با کشورهای منطقه ای ما را وارد جنگ احزاب کرده است. جنگ احزاب یعنی ائتلاف منطقه‌ای با محوریت عربستان که به تصویب 4 بند در کنفرانس همکاری کشورهای اسلامی منجر شد. از طرفی آمریکایی‌ها هم ائتلافی علیه ما راه انداخته اند. در داخل کشور هم با نخبگان ما ارتباط گرفته اند و گه‌گاه دعوتشان می کنند به غرب و حتی با پررویی رئیس پیشین سازمان سیا را به ایران می‌فرستند و به دانشگاه‌های ما می‌آید و با اساتید و مدیران دانشگاهی ما عکس می‌اندازد.امیدوارم در نیروهای سیاسی داخلی نفوذ نکنند تا کاری صورت بدهند.

وی متذکر شد: دو دیدگاه متضاد در جامعه سیاسی ما، در میان نخبگان و روحانیت از زمان مشروطه وارد فضای جامعه ما شده است. در آن دوران که به نوعی یک بیداری ای صورت گرفت دو تفکر و رویکرد پیدا شد. یک نگاه می گفت: ما با دنیایی پیشرفته در بیرون ایران مواجه هستیم و باید با ارتباط با غرب این پیشرفت را وارد کنیم. امثال تقی‌زاده که گفتند از موی سر تا نوک انگشتان پا، باید سراسر غربی بشویم. این دیدگاه رضاشاه را به شاهی رساند و تا چند سال با او همراهی کردند. برخی ها در دانشگاه های ما این دیدگاه را ترویج می کند. طرفداران مدرنیته و غرب زده ها که معتقدند ما چیزی از خودمان نداریم و باید از خارج بیاوریم.تفکر دوم می گفت گمشده ما خودمان هستیم. تعالی و پیشرفت را خودمان باید در درون مرزهای خودمان پیدا کنیم. تبلور این فکر در حضرت امام و مقام معظم رهبری است که همان درون زایی برونگرا است که می گوید از تحول در خودمان، شروع کنیم و از مرزها بگذریم. با شکوفا شدن درون می شود به پیشرفت و رفاه رسید.

رضایی گفت: هر وقت کار دست دیدگاه اول افتاده تهدیدات بزرگتر و نزدیکتر شده و گسترش یافته. هر وقت دیدگاه دوم مستقر شده، تهدیدات را تبدیل به فرصت کرده است . این مبارزه در پشت صحنه همچنان هست و این مبارزه ایدئولوژیک در اداره کشور و دانشگاه ها و حوزه های علمیه بوده و وارد شده است. البته در میان طرفداران دیدگاه دوم هم گروه های انحرافی وجود دارند که می گویند مهم اقتصاد و پیشرفت نیست و فقط باید خودمان را در مقابل اجنبی حفظ کنیم. امام این دیدگاه را نداشت و می گفت باید برتری‌مان را در همه عرصه ها به غربی ها ثابت کنیم. متاسفانه طرفداران نگاه اول به این بخش انحرافی دست می گذارد و امام و رهبری را به خیال خود مخالف پیشرفت و صنعت و تجارت معرفی می کنند. در حالی که امام و رهبری می گویند می توانیم خودمان را ثابت کنیم.

محسن رضایی گفت: این دعوا الان دوباره شعله‌ور شده است. در هر دو دیدگاه اول و دوم امید هست. در دیدگاه اول امید به خارج از مرزهاست. در دیدگاه دوم امید به خدا، به مردم و جوانان است که از دلشان باقری و همت و باکری و اردستانی‌ها در آمدند. البته هر امید با یک ناامیدی همراه است. امید به غرب با ناامیدی از خدا و مردم همراه می‌شود و امید به خدا و مردم با ناامیدی به دست‌های اجنبی همراه است.

وی افزود: در سه سال گذشته، صبر و انتظار بیش از حد برای تحقق برجام، بسیاری از فرصت‌ها را از ما گرفت. طرح نجات بانکی که طرح خوبی است را دوستان دولتی می‌توانستند، دو – سه سال پیش پیگیری کنند. این انتظار برای تحقق برجام به رویایی‌کردن جامعه منجر شد. توهم ارزانی کالاها و بالارفتن کیفیت اجناس، ترمز بیشتری را بر رکود زد. در حالی‌که پارسال باید رکود کاهش می‌یافت، این انتظار باعث شد رکود تا دو سال دیگر ادامه پیدا کند.

رضایی در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان در نشست درباره نظارت مجمع بر سیاست‌های کلان گفت: رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی را بنا به اصل 110 قانون اساسی را با مشورت مجمع تعیین و ابلاغ می‌کند و ایشان دو سال است که وظیفه نظارت را براساس آیین نامه‌ای بر عهده مجمع گذاشته‌اند. الان هر قانونی که مجلس برخلاف سیاست‌های کلی تصویب کند به شورای‌نگهبان گزارش می‌دهیم که قانون را به مجلس برگرداند اما در اجرای قوانین مصوب قبلی در موضوع گزارش‌گیری از سران قوا، گاه با مشکلاتی روبرو می‌شویم. این مسائل البته به رهبر معظم انقلاب گزارش می‌شود. باید فکری کرد تا این خلاها را پرکنیم و اجرای منویات رهبری را پیگیری کنیم.

کد خبر : ۳۷۳۳۲۹