خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

عوامل حمله به سفارت عربستان در زندان هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حمله عناصر خودسر به سفارت عربستان توسط تمامی مقامات نظام محکوم شد و عوامل این حمله دستگیر و امروز در زندان هستند، اضافه کرد: جمهوری اسلامی اعتقاد دارد سفارتخانه دیپلماتیک دارای مصونیت است.

به گزارش ایلنا، علی جنتی ساعتی پیش در ششمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس در بندرعباس، گفت: ایران همواره اعتقاد داشته امنیت این منطقه به دست کشورهای حاشیه خلیج فارس باید تامین شود و نباید اجازه داد دیگران در این منطقه حضور یابند و به اسم تامین امنیت حضور نظامی داشته باشند. 

وزیر ارشاد با اشاره به شیطنت‌های عربستان سعودی از‌‌ همان روزهای آغازین انقلاب اسلامی و همچنین در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: ‌ جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده رابطه معقول و منطقی با کشورهای منطقه ایجاد کند از این رو همچنان با دنبال این هستیم که با پرداختن به اشتراکات فرهنگی با کشورهای منطقه، در کنار یکدیگر امنیت منطقه را حفظ و همه از منافع مشترک بهره‌مند شویم. 

او به اجماع جهانی برای مبارزه با تروریسم اشاره کرد و گفت: آنچه که در پاریس و بروکسل اتفاق افتاد زنگ خطر بسیار بزرگی برای کشورهای اروپایی بود و متوجه شدند برخی کشورهای منطقه چه ماری را در آستین پرورش داده‌اند. من معتقدم همه توطئه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی انجام داده‌اند به خودشان برگشته و علیرغم اینکه تلاش کرده‌اند نوری از جمهوری اسلامی اطراف را روشن نکند، اما موفق به این کار نشده‌اند. 

جنتی تاکید کرد: امروز هم ما خواهان رابطه منطقی و معقول و متوازن با همه کشورهای منطقه هستیم و معتقدیم رشد و شکوفایی این منطقه در سایه همدلی صورت می‌گیرد. 

او با بیان اینکه حمله عناصر خودسر به سفارت عربستان توسط تمامی مقامات نظام محکوم شد و عوامل این حمله دستگیر و امروز در زندان هستند، اضافه کرد: جمهوری اسلامی اعتقاد دارد سفارتخانه دیپلماتیک دارای مصونیت هستند. 

جنتی بر لزوم فراهم کردن تمامی تمهیدات برای حضور مسلمانان در مراسم حج از سوی مسئولان سعودی تاکید کرد و افزود: آن‌ها امسال سنگ اندازی و کارشکنی می‌کنند تا حجاج ایرانی نتوانند این فریضه را انجام دهند. با وجود تلاش‌هایی از چند ماه قبل تلاش‌های بسیاری از سوی ایران صورت گرفته اما تا امروز شاهد همکاری عربستان سعودی نیستیم. 

وزیر ارشاد با تاکید بر پرهیز از هرگونه اقدام افراطی در این ارتباط، اظهارکرد: باید مراقب شویم که دچار افراطی‌گری نشویم و جنگ عرب و عجم راه نیفتد و سعی کنیم مسائل و مشکلات با دولت‌های منطقه را حل کنیم.

کد خبر : ۳۶۶۱۵۶