خبرگزاری کار ایران

موفقیت اصلاحات در اردبیل تکرار می‌شود؟

استاندار احمدی‌نژاد عامل پیروزی اصلاح‌طلبان + جدول بررسی وضعیت

تب دور دوم انتخابات همچون سایر استان‌ها در استان اردبیل نیز وجود دارد؛ اصلاح‌طلبان تا کنون اکثر کرسی‌ها را به دست آوردند و همچنان تلاش می‌کنند گزینه‌های دیگر لیست امید را راهی پارلمان کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، شکست اصولگرایان در اردبیل قابل پیش‌بینی بود؛ چه در انتخابات ریاست جمهوری ۹۴ که سعید جلیلی تنها هفت درصد آرا را به خود اختصاص داد و چه در انتخابات ۸۸ که اردبیل یکی از دو استانی بود که بر اساس آرای منتشر شده رای به تمدید رئیس جمهوری احمدی‌نژاد نداده بود و چه در سال ۸۴ که محمود احمدی‌نژاد در میان هفت نامزد انتخابات پایین‌تر از مهرعلیزاده و قالیباف و هاشمی و معین و کروبی، در رتبه ششم قرار گرفت!

اصولگرایان اردبیل شاید دلیل این ناکامی را در استانداری ضعیف احمدی‌نژاد می‌دیدند که در سال ۹۴ حاضر نشدند، اکبر نیکزاد را در لیست خود قرار دهند در حالی که حاجی‌بابایی و پرویز داودی و بذرپاش و سید محمد حسینی و بسیاری دیگر در لیست‌های اصولگرایان قرار داشتند.

با این حال این کرنش نیز به یاری اصولگرایان ادبیلی نیامد و هم حقیقت‌پور و افضلی فرد، نمایندگان اصولگرای مجلس نهم و هم اکبر نیکزاد، استاندار اردبیل و برادر وزیر احمدی‌نژاد، پایین‌تر از هر سه نامزد اصلاح‌طلب رای آوردند و از راهیابی به خانه ملت بازماندند.

در این میان البته صدیف بدری، شهردار سابق اردبیل و گزینه‌ای که در لیست‌های اولیه اصولگرایان قرار نگرفته بود، در رتبه اول قرار گرفت و به بهارستان رفت. نفر دوم رضا کریمی بود که نامزد لیست امید بود تا موازنه بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برقرار شود. اما برای انتخاب نفر سوم محمد فیضی جوان باید با سیدکاظم موسوی، نامزد مستقل انتخابات رقابت کند. سیدکاظم موسوی در مجلس هشتم نماینده اردبیل بود و از اصولگرایان نزدیک به مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری محسوب می‌شود.

نسیم اصلاحات در شهرستان‌ها

در جریان انتخابات دور اول مجلس دهم در شهرستان گرمی مغان «میرحمایت میرزاده» نامزد لیست امید و مورد حمایت ائتلاف اصلاح طلبان راهی خانه ملت شد.

 در حوزه انتخابیه مشکین‌شهر نیز ولی ملکی به عنوان نماینده مردم راهی خانه ملت شد. در این حوزه اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته بودند که از یونس اسدی نماینده اصلاح طلب مجلس حمایت کنند اما جمعی از اصلاح‌طلبان شهر که به کارگزاران سازندگی نزدیک هستند از ولی ملکی حمایت کرده بودند.

در حوزه انتخابیه خلخال و کوثر نیز بشیر خالقی مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان وارد مجلس شد گرچه پیش‌تر بشیر خالقی اعلام کرده بود مستقل است و حتی در دیدار نامزدهای لیست امید با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز حضور پیدا کرد.

انتخابات دور دوم در پارس‌آباد

در این حوزه انتخابیه نیز ایرج بیگدلو نامزد نزدیک به برادران نیکزاد و شکور پورحسین به دور دوم انتخابات رفته‌اند و طبیعی بود که اصلاح‌طلبان از نیز از شکور پورحسین حمایت کنند.

لغو سفر عارف، چالش جدید اصلاح‌طلبان اردبیل

اوضاع نامساعد جوی و لغو پرواز هواپیمایی آسمان موجب شد عارف از سفر اردبیل جا بماند. با این حال قرار است شهربانو امانی، حسین مرعشی، مسعود پزشکیان، الیاس حضرتی، کاظم جلالی و افشین حبیب‌زاده به اردبیل سفر کنند تا فیضی و پورحسین را روانه بهارستان کنند و کارستان خود را تکمیل کنند.

اردبیل

بررسی وضعیت استان مرکزی

بررسی استان خوزستان

بررسی وضعیت استان گلستان

کد خبر : ۳۶۴۰۹۵