خبرگزاری کار ایران

ابوترابی‌فرد در پاسخ به اخطار توکلی:

دولت موافقت خود را با اصلاح عنوان برنامه ششم اعلام کرده بود

نایب رئیس مجلس در پاسخ به اخطار احمد توکلی گفت: دولت موافق تبدیل عنوان مفاد احکام دائمی به برنامه ششم در لایحه ارسالی است و معتقد است این لایحه را تحت عنوان احکام برنامه ششم به مجلس ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، احمد توکلی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ کل‌کشور اختصاص داشت، در اخطار قانون اساسی گفت: امروز پیامکی به بنده به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ارسال شد، مبنی بر اینکه جلسات این کمیسیون از روز چهارشنبه برگزار شده و در هفته آینده نیز جلسات آن برقرار است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: براساس اصول ۴۳، ۴۴ و ۱۲۶ قانون اساسی و همچنین تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۲۶ این قانون، ارائه و تقدیم برنامه‌های توسعه وظیفه دولت بوده و طبق آئین نامه داخلی مجلس نیز دولت باید لایحه برنامه را به مجلس ارائه کند اما دولت تاکنون تنها لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم را تقدیم کرده است.

او ادامه داد: من در جلسه‌ای عرض کردم که این اقدام دولت قانونی نیست و مجلس نمی‌تواند احکام لازمه مورد نیاز برای برنامه ششم را تبدیل به برنامه ششم توسعه کند، بنابراین این مسئله وظیفه مجلس نبوده و مناسبات قوا را خراب می‌کند؛ از طرف دیگر آقای رئیس جمهور معتقد است که ما نباید برنامه بدهیم و حتی این مسئله را در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد، حال اگر ایشان چنین نظری داشت باید از شورای نگهبان استفسار می‌کرد.

توکلی اضافه کرد: من در رابطه با تعیین تکلیف برنامه ششم توسعه با رئیس مجلس و اکثر اعضای هیات رئیسه صحبت کردم و آن‌ها قبول دارند که احکام لازمه مورد نیاز برنامه ششم، اصل برنامه ششم توسعه نیست از این رو وقتی این احکام برنامه نباشد و ما برای تبدیل آن کمیسیون تلفیق را تشکیل دهیم این مسئله خلاف آئین نامه داخلی مجلس است.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد که برای ساعاتی ریاست نشست علنی مجلس را برعهده داشت، با وارد ندانستن اخطار این نماینده گفت: جلسات برنامه ششم توسعه با حضور اعضای دولت برگزار شد و آن‌ها در این جلسه با اصلاح عنوان برنامه مخالفت نداشتند و حتی اعلام کردند که ما این لایحه را به عنوان احکام برنامه ششم ارائه کردیم اما اگر مجلس می‌خواهد می‌تواند عنوان مذکور را به عنوان برنامه ششم تغییر دهد.

او ادامه داد: همچنین در جلسه مذکور تاکید شد که اگر می‌خواهیم برخی از مفادی که دولت در اسناد پیوست مرتبط با احکام برنامه ششم آورده را به‌عنوان متن برنامه ششم اصلاح کنیم، دولت در این رابطه با مجلس همکاری می‌کند. در این حوزه یک حرکت مشترک بین دولت و مجلس صورت گرفت.

کد خبر : ۳۶۳۰۴۳