خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله جوادی آملی؛

قسمت‌های بعدی فیلم سینمایی محمد رسول‌الله(ص) ساخته شود

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم گفت: فیلم محمد رسول‌الله(ص)، پاسخی محکم به شبهات و تحریفات مطرح شده توسط سلمان رشدی و امثال اوست.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله جوادی آملی امروز در دیدار ایوبی، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در محل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء شهر قم انجام گرفت، با تأکید بر این نکته که هنر به ویژه سینما، باید محل تجلی حق و حقیقت باشد، اظهار داشت: باید توجه داشت که سینما، یک رسانه مجازی نیست؛ چون هرجا که فکر، اندیشه و هنر در جریان است، فضای حقیقت است؛ لذا همه ما در این فضا زندگی می‌کنیم و اشخاصی که از برخی هنر‌ها و رسانه‌ها به «مجازی» یاد می‌کنند اگر راه اندیشه را راه مستقیم می‌دانستند، هرگز آن را مجازی نمی‌دانستند. 

وی ابراز داشت: بسیاری از جوامع بشری با حس و تجربه حسی زندگی می‌کنند و نه تجرید؛ چراکه تجرید به حکماء تعلق دارد و بشر در یک قرن گذشته با گذراندن جنگ جهانی اول، دوم و جنگ‌های نیابتی اخیر، تجربه کرده و فهمیده است که با جنگ، کشتار و زور نمی‌توان جهان را اداره کرد؛ اما در مقابل راه جایگزین آن را نیز بلد نیست. 

این مرجع تقلید بشر امروز را موجودی در جستجوی گمشده حقیقی خود معرفی کرد و خاطرنشان ساخت: غربی‌ها خیال کردند که سرگرمی‌های بشری می‌تواند خلأ معنوی مردمان امروز را پر کند؛ در حالی که بشر یک گمشده‌ای دارد و آن گمشده مشترکات فطرت است؛ همهٴ انسان‌های جهان یک زبان مشترک دارند. 

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تأثیرگذاری بسیار رسانه سینما در نهادینه‌سازی فرهنگ و حیانی افزود: قرآن کریم زبان مشترک تمامٴ انسان‌های جهان را کاملاً بیان کرده و می‌فرماید: من همهٴ جهان را با عنصری مشترک آفریده‌ام که آن «حق» است؛ یعنی مصالح ساختمانی همهٴ جهان، حق و حقیقت است و هاضمهٴ جهان، باطل را قبول نمی‌کند. 

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: از طبیعت که به مرحله بالا‌تر یعنی مرحله فطرت برسیم دیگر دروغ، فریب، خیانت و ترک وفای عهد را هیچ کس نمی‌پذیرد. 

این استاد برجسته حوزه بیان داشت: زبان مشترک بشر، زبانی است که پیمان و وفای به عهد را تحکیم می‌کند و سینما این قدرت را دارد که این مباحث را در جامعه متعالی کند و این را همه افراد جهان می‌پذیرند؛ لذا زبان سینما باید زبان مشترک همهٴ جهانیان یعنی زبان فطرت باشد. 

وی در ادامه، فرهنگ اصیل و غنی کشور را یادآور شد و اذعان داشت: فرهنگ غنی کشور به وسیله زبان مشترک میان همه افراد جهان قابل انتقال به دیگر تمدن هاست؛ اکنون بسیاری از سخنان اسلام را جهان به راحتی می‌پذیرد؛ مانند وفای به عهد و حفظ حریم شخصی افراد و اگر این زبان مشترک به یک زبان معقول تبدیل شود و ما بتوانیم این معقول را هنرمندانه محسوس کنیم، جامعه استقبال می‌کند و هنر این قدرت را دارد تا در جامعه تأثیر بگذارد و آن را به جامعه‌ای بدون دروغ، خیانت، اختلاس و فریب تبدیل نماید. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز امیدواری از ساخت فصل‌های بعدی فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» اظهار داشت: آموزه‌های پیامبر (ص) مربوط به زبان مشترک همه افراد جهان است و فیلم محمد رسول الله (ص)، پاسخی محکم به شبهات و تحریفات مطرح شده توسط سلمان رشدی و امثال اوست؛ چراکه تنها ابزاری که می‌تواند با زبان زنده، پاسخ سلمان رشدی‌ها را بدهد، همین هنر است که امیدواریم قسمت‌های مربوط به جوانی و بعثت نبی مکرم اسلام (ص) نیز ساخته و اکران شود تا جهانیان بیش از پیش با ابعاد حقیقی وجود مبارک رسول اعظم (ص) آشنا شوند. 

این مرجع تقلید با بیان روایتی از رسول اکرم (ص) در خصوص اجازه ورود مسیحیان به مسجد جهت عبادت، ابراز داشت: برخی تنگ‌نظری‌ها در محدوده سینما کاری از پیش نمی‌برد؛ چراکه آن وسعت نظر پیامبر (ص) بود که سبب شد مسیحیانی که جهت عبادت با اجازه پیامبر (ص) وارد مسجد مدینه شدند، پس از مدتی ناقوس خود را کنار گذاشته و به اسلام متمایل شوند. 

آیت الله جوادی آملی در توصیه به عموم هنرمندان به ویژه سینماگران خاطرنشان ساخت: هنر باید با فقه و اخلاق تعاملی مشترک داشته باشد؛ چراکه هنرمندان باید با کتب عمیق علمی همچون آثار عطار، مولوی، سنائی و... آشنا بوده و مایه هنری خود را از آن‌ها دریافت کنند. 

این مفسر قرآن کریم هنر را ابزار بیداری انسان از خواب غفلت دانست و تصریح کرد: در مقام مثال، سینمای غرب مانند برخی از آهنگ‌هاست که انسان را به خواب فرو می‌برد؛ اما برخی از آهنگ‌ها انسان را بیدار می‌کند؛ ممکن است آهنگی که جلوی خواب انسان را می‌گیرد در ابتدا برای او ناخوشایند باشد؛ اما بعد از مدتی انسان از این بیداری و هوشیاری خرسند خواهد شد؛ پس سینمای ما باید همانند اینگونه آهنگ‌ها باشد که خوابیده‌ها را بیدار می‌کند. 

این استاد برجسته حوزه ادامه داد: هنر اگر توانست ما را به آن مقصد اصلی رسانده؛ خوابیده‌ها را بیدار کرده و هنر معقول باشد، خواهد توانست جامعه را احیا نماید. 

وی تناسب بین محتوا و فرم را از الزامات آثار هنری و بلکه تمام آثار علمی دانست و بیان داشت: اگر محتوا غنی باشد؛ اما خط خوانا نباشد، کسی رغبت نمی‌کند به محتوا توجه کند؛ اما اگر خط زیبا بود، انسان رغبت می‌کند تا محتوا را نیز بررسی کند؛ لذا هنر حرف اول را می‌زند؛ چراکه به همه حواس عنایت می‌کند. 

آیت الله جوادی آملی با بیان این مطلب که سینما همه حواس‌ها را تأمین می‌کند، اظهار داشت: حیف است که این رسانه مانند هنر غرب فقط خیال انسان را تأمین ‌کند؛ ما باید مرز هنر حقیقی را از هنر سطحی کاملاً جدا کنیم؛ لذا هنرمندان باید در پی هنر کوثری بوده و توجه داشته باشند که فرق جوهری هنر حقیقی و هنر کاذب این است که هنر کاذب انسان را می‌خواباند؛ اما هنر حقیقی انسان خوابیده را بیدار و هوشیار می‌کند و در جامعه تأثیر مثبت می‌گذارد.

کد خبر : ۳۶۲۵۳۶