خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در دیدار وزیر خارجه استونی:

ایران با تکیه بر مردم خویش، از مراحل و موانع می‌گذرد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ایران با تکیه بر مردم خویش، از همه‌ی مراحل و موانع خواهد گذشت.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مارینا کالجوراند، وزیر امور خارجه استونی، با اشاره به تحولات سیاسی و جغرافیایی کشور استونی در مرکز اروپای شمالی، گفت: در صد سال اخیری که کشور شما با ایران روابط سیاسی دارد، شاهد چندین بار جابجایی سیاسی بودیم، اما استقلال مجدد جمهوری استونی و قانون اساسی جدید، این کشور را به ثباتی قابل اطمینان رسانده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر سوابق تاریخی کشور استونی، اظهار داشت: کشوری کوچک، اما دارای ویژگی‌های ممتاز و موقعیتی بسیار خوب دارید، که می‌توانید با برنامه، به تقویت روابط خود با کشورها و به ویژه ایران بپردازید.

هاشمی رفسنجانی، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو را برای کشور استونی مناسب دانست و افزود: می‌توانید در بُعد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، روابط منطقه‌ای و بین‌المللی خویش را توسعه دهید و جمهوری اسلامی ایران با توجه به رویکرد دیپلماتیکش برای ایجاد ارتباط و تقویت و گسترش آن، به بزرگی و یا کوچکی کشورها نگاه نمی‌کند، بلکه این ظرفیت‌ها و زمینه‌هاست که روابط دو کشور را شکل می‌دهد.

وی در پاسخ به ابراز نگرانی‌های وزیر خارجه استونی که مهاجرت‌های اخیر به اروپا را بحرانی و چالش خوانده بود، خاطر نشان کرد: مجموعه‌ی کشورهای اروپایی به خاطر روبروشدن با موج چند هزار نفره مهاجرین این‌گونه از بحران و چالش سخن می‌گویند، در حالی که ایران از سال‌ها پیش میزبان چند صد مهاجر از کشورهای جنگ زده منطقه و به ویژه افغانستان و عراق است.

هاشمی رفسنجانی، در پاسخ به سوال خانم مارینا کالجوراند که آینده ایران را چگونه می‌بینید، با اشاره به مشکلات و موانع متعددی که دشمنان انقلاب اسلامی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران قرار داده‌اند، گفت: ایران اسلامی با تکیه بر مردم علیه رژیم پهلوی به پیروزی رسید، انواع توطئه‌های شوم مانند ترور، تجزیه‌طلبی و به ویژه جنگ را پشت سر گذاشت و با تکیه بر مردم ویرانی‌های جنگ و عقب‌افتادگی‌های تاریخی را ساخت و جبران کرد و در آینده نیز با تکیه بر مردم از همه‌ی مراحل و موانع خواهد گذشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تبلیغات منفی علیه ایران در رسانه‌های خارج از کشور را بزرگ‌نمایی‌های سیاسی خواند و گفت: به شکل مرسوم در دنیا انتخابات داریم و اختلافات سیاسی داخلی نیز در جهت بهتر کردن امور است و می‌بینید که ایران در میان منطقه‌ی بحران زده، چه امنیت و ثباتی خوبی دارد.

وی با تشریح مقاطع مختلف انقلاب اسلامی، به مقطع هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در حالی که شرق و غرب و ارتجاع با ارتش بعث علیه ایران کمک‌های اطلاعاتی، اقتصادی، نظامی و جاسوسی می‌کردند، ایران علاوه بر پیروزی‌های نظامی در میدان، در سازمان ملل متحد هم به پیروزی سیاسی دست یافت.

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به زندگی اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف در ایران، گفت: پیروان ادیان مختلف در پارلمان ایران از هم‌کیشان خود نماینده دارند و قومیت‌های گوناگون به تقویت ایران در همه‌ی ابعاد می‌اندیشند و برای آن تلاش می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر ظرفیت‌های اقتصادی، علمی، اجتماعی، سیاسی و آموزشی، گفت: بعد از انقلاب بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا را که کاملاً مردمی و جدای از دولت است، تأسیس کردیم که بیش از ۴۵۰ واحد در سراسر کشور دارد.

وی وجود نیروهای تحصیل کرده در مقاطع عالی و تعمیق پژوهش و تحقیق را یکی از برنامه‌های علمی ایران برای امروز و آینده دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در این راستا علاقه‌مند به گسترش همکاری‌ها با جهان از جمله با کشور شماست و امیدواریم این سفر مقدمه‌ی برای تقویت روابط و آغاز به کار نمایندگی استونی در تهران باشد.

هاشمی رفسنجانی با برشمردن برخی از ویژگی‌ها و امتیازات ایران به عنوان چهارراه ارتباطات جهانی که سوابق آن به احداث جاده ابریشم در گذشته بر می‌گردد، گفت: سومین کشور دنیا هستیم که انواع معادن موجود در جهان را دارد، منابع فسیلی ایران همان‌ مقدار که کشف شده برای صدها سال کافی است و امیدواریم کشورهای جهان بعد از برداشتن بهانه‌ی تحریم، برای گسترش همکاری‌ها برنامه‌ریزی کنند و مطمئن باشید که ایران نیز تعامل خواهد داشت.

مارینا کالجوراند، با ابراز خشنودی از سفر به ایران و دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: با هیأتی از مسؤولان وزارت امور خارجه و همچنین تجار و بازرگانان به ایران آمدیم، تا برای افزایش همکاری‌ها در همه ابعاد و گسترش روابط مذاکره و تصمیم‌گیری نماییم.

وی با اشاره به حضور ایرانی‌ها، به ویژه هنرمندان ایرانی در استونی، گفت: اینان می‌توانند سفیرانی خوب برای تعمیق روابط دو کشور باشند.

وزیر امور خارجه استونی، عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را برای کشور خویش در صحنه‌های بین‌المللی مفید دانست و گفت: فرصتی ایجاد شده تا هم به امنیت منطقه متعهد باشیم و هم برای امنیت بین‌المللی ما مؤثر باشد، بر همین اساس سعی کردیم، روابط خود را با کشورها گسترش دهیم، در مجامع بین‌المللی حضور یابیم و در مباحث شرکت کنیم و نظرات خود را بگوییم.

وی با بیان این جمله که از ایرانی‌ها برای سفر به استونی دعوت کرده‌ایم، گفت: مانند ایران که چهارراه روابط جهان برای خطوط هوایی، زمینی و فیبرنوری است، استونی نیز محل تلاقی شرق و غرب جهان در آن منطقه است و از لحاظ جغرافیایی سیاسی موقعیت خوبی دارد.

مارینا کالجوراند، درباره‌ی آینده روابط دو کشور، گفت: مطمئنم ایران و استونی علیرغم اختلاف وسعت و جمعیت، ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری دارند.

کد خبر : ۳۶۰۶۷۴