خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

فعلا مذاکره‌ای با عربستان نداریم/ اتهام‌های رسانه‌های خارجی ارزشی ندارد

سخنگوی دولت درباره انتشار نام برخی افراد در یکی از رسانه‌های خارجی درباره فساد و پولشویی برخی مقام‌های سیاسی جهان ازجمله یکی از مقام‌های ارشد سابق ایران گفت: این اتهامات کم ارزش‌تر از آن است که بخواهیم به به آن پاسخ دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت در نخستین نشست خبری خود در سال جدید، در جمع خبرنگاران گفت: هرچند سال ۹۴ که با افت قیمت نفت همراه بود، اما دولت موفقیت‌های زیادی مخصوصا در بخش اشتغال‌زایی داشت.

پیش بینی رشد اقتصادی پنج تا شش درصدی

سخنگوی دولت با بیان اینکه پیش بینی ما برای رشد اقتصادی بین پنج تا شش درصد است، یادآور شد: دولت ناگزیر است بر فعال کردن واحدهای تولیدی و نیمه فعال متمرکز شود و برای فعال کردن این فرصت‌ها از موقعیت‌های پسابرجام استفاده می‌کنیم و تا الان هم سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه اتفاق افتاده است.

تلاش برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی

او با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری و شعار معظم‌له در نوروز امسال گفت: دولت اقدامات خود را حتی در روزهای تعطیلا انجام داده است و بر این اساس اولین جلسه را هفت فروردین در خوزستان و جلسه بعد را در گیلان برگزار کردیم و هماکنون اطلاعات کافی از همه استان‌ها در دست ماست.

نوبخت با بیان اینکه واحدهایی که آماده فعالیت هستند را شناسایی کردیم، متذکر شد: ما استان به استان فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم، ضمن اینکه روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز دعوت شده‌اند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: باید ببینیم هر واحد برای کار به چه مقدار بودجه نیاز دارد و چقدر اشتغال تولید می‌شود و چه مقدار صادر می‌شود.

زمینه ساخت و ساز ارزان‌قیمت را فراهم می‌کنیم

سخنگوی دولت تصریح کرد: به ویژه در بخش مسکن مصمم هستیم همراه با فعال کردن واحدهای تولیدی زمینه ساخت و ساز ارزان‌قیمت را فراهم کنیم.

تعرفه‌های واردات کالاهای لوکس در دولت یازدهم افزایش یافته است

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره مجوز واردات کالاهای لوکس گفت: در این مورد قبل نیز ممنوعیتی وجود نداشت، اما وزارت صنعت تعرفه‌های واردات کالاهای لوکس را افزایش داد که عملا واردات آن به صرفه نیست و رفتار مسئولان این وزارتخانه در راستای محدود کردن واردات کالای لوکس انجام شد.

تلاش می‌کنیم مناقشه ارمنستان و آذربایجان تبدیل به مخاصمه نشود

او در پاسخ به سوالی درباره مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای آنکه اختلاف بین دو همسایه تبدیل به مخاصمه نشود، دو طرف را دعوت به خویشتن‌داری کردند و مذاکره را راه حل این مسئله می‌داند چنانچه وزیر دفاع ایران نیز با همتایان خود در این دو کشور صحبت کرده است. منطقه ما به اندازه کافی جنگ و خونریزی دارد و ایران به عنوان کشور امن باید کمک کند و امنیت را گسترش دهد و ما به عنوان کشور سوم کمک خواهیم کرد و از هر حرکتی که باعث رفع مخاصمه شود استقبال می‌کنیم.

با وجود دعوت خبرنگاران به اتاق سوییفت، هنوز عده‌ای این موضوع را نمی‌پذیرند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد سوییفت گفت: متاسفانه با وجود اینکه برای نشان دادن راه‌اندازی سوییفت در ایران خبرنگاران دعوت شدند، اما باز هم برخی نگاهشان به خارج است که ببینند یک سناتور آمریکایی یا ۲۰ بازرگان چه گفته‌اند و آن صحبت را مبنای تحلیل خود قرار دهند.

تعویق سفر رییس جمهور به اتریش خیر بود

وی در مورد لغو سفر رئیس جمهور به اتریش با بیان اینکه تعویق این سفر خیر بود، افزود: در مورد سفر آقای روحانی به اتریش نیز برخی رسانه‌ها به واقعیت ماجرا اشاره نکردند، ولی ما اجازه نمی‌دهیم که با شأن ملت ایران بازی شود و در گذشته دیدیم که توجه نکردن به برخی مسائل در هنگام سفرهای خارجی مقام‌ها چه مشکلات و مسائل زیادی را به‌وجود آورده بود.

سفر قریب الوقوع نخست‌وزیر ایتالیا به ایران

سخنگوی دولت با اشاره به سفر قریب الوقوع نخست‌وزیر ایتالیا به ایران گفت: آنچه که در جریان لغو سفر روحانی به اتریش اتفاق افتاد باعث شد دولت از برخی رسانه‌ها مکدر شود و در هر صورت شأن ملت ایران باید از سوی دولت حفظ شود.

تلاش دولت بر این مبناست که در سال جاری افزایش اشتغال صورت بگیرد

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره وعده اسحاق جهانگیری برای بهبود وضعیت معیشت مردم گفت: همانطور که گفتم تلاش دولت بر این مبناست که در سال جاری افزایش اشتغال صورت بگیرد و افزایش اشتغال نیز موجب بهبود وضعیت معیشت مردم خواهد شد و افرادی که در بخش خصوصی نیز مشغول به کار هستند در صورت رونق اقتصادی از وضعیت بهتری برخوردار می‌شوند.

اتهام‌های پولشویی رسانه‌های خارجی ارزشی ندارد

او درباره انتشار نام برخی افراد در یکی از رسانه‌های خارجی درباره فساد و پولشویی برخی مقام‌های سیاسی جهان ازجمله یکی از مقام‌های ارشد سابق ایران گفت: این اتهامات کم ارزش‌تر از آن است که بخواهیم به به آن پاسخ دهیم و ما هر روز نمی‌توانیم به اتهاماتی از این دست پاسخ دهیم.

فعلا مذاکره‌ای با عربستان نداریم

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با عربستان گفت: فعلا ایران مذاکره‌ای با عربستان ندارد اما جمهوری اسلامی ایران در جهت گسترش امنیت با همسایگان خود همواره مذاکرات خواهد داشت تا تلاش شود ثبات در منطقه برقرار شود.

نامه محرمانه به پادشاه کویت وجود نداشته است

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی خبر نامه محرمانه رئیس جمهور کشورمان به پادشاه کویت را تکذیب کرد.

مطالعات تغییر قانون انتخابات همچنان در حال انجام است

او درباره تغییر قانون انتخابات گفت: وزارت کشور در این زمینه مطالعاتی داشته است و این مطالعات همچنان در حال انجام است.

توضیح در مورد حاشیه‌های سفر هواپیماهای ایرفرانس به ایران

سخنگوی دولت درباره سفر هواپیماهای ایرفرانس به ایران و مسائلی که درباره حجاب برخی خدمه وجود دارد، گفت: هر کشوری هنجارهای خود را دارد و این پرواز‌ها انجام خواهد شد حال ممکن است در برخی پرواز‌ها تعداد خدمه زن کمتری وجود داشته باشد.

توضیح در مورد افزایش حقوق کارمندان از نیمه خرداد

نوبخت درباره شایعه افزایش حقوق کارمندان از نیمه خرداد گفت: طبق قانون در این خصوص اختیارات با مصوبه هیات وزیران است و از ابتدای فروردین این افزایش حقوق اعمال شده است و نیازی به اجازه مجدد مجلس ندارد و امیدوارم این دغدغه همکاران ما رفع شده باشد.

در پرونده بابک زنجانی از بیت‌المل صیانت می‌کنیم

سخنگوی دولت درباره پرونده بابک زنجانی گفت: تلاش دولت آن است که از بیت المال صیانت کند و قوه قضاییه نیز این پرونده را با قاطعیت دنبال می‌کند و فکر می‌کنم این مسائل در ‌‌نهایت نتیجه‌بخش باشد.

عده‌ای به صورت گزینشی از مطالب رهبری برای تخریب دولت استفاده می‌کنند

نوبخت در پاسخ به سوال ایلنا، در خصوص برداشت گزینشی عده‌ای از سخنان رهبر انقلاب در مورد برجام، تاکید کرد: توافق ایران با کشورهای عضو شورای امنیت در نتیجه مذاکرات صورت گرفته است که ابتدا تایید به صورت مشروط، و سپس با تایید کامل مقام معظم رهبری شکل گرفت.

او ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد کسانی که از هر فرصتی جهت تخریب دولت استفاده می‌کنند، افزود: طبیعی است که مقام معظم رهبری در ارتباط با استفاده مناسب از این فرصت‌ها همواره تذکراتی را به همه مسئولان بدهند. اینکه یک عده از هر فرصتی استفاده کنند و از مطالب مقام معظم رهبری گزینشی مطلبی را دریافت کنند و بلافاصله آن را وسیله‌ای برای تخریب دولت یا تحریف یک کار بزرگ ملی که با همکاری همه فراهم شده است قرار دهند، اقدامی است که متاسفانه در یک جمع رایج است.

سخنگوی دولت با ابراز قدردانی نسبت به توجه مقام معظم رهبری گفت: ما همواره از مقام معظم رهبری متشکریم که برای بار دیگر ضرورت کمک به دولت را به همه کسانی که چه در آن جلسه حضور داشتند و چه بیانات ایشان را استماع می‌کردند، یادآوری کرد.

مشکل مینو خالقی به مرحله بررسی اعتبارنامه موکول شود

نوبخت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سیاسی ایلنا، به توضیح شرایط به وجود آمده در اصفهان و مسئله رد صلاحیت منتخب مردم اصفهان پس از اعلام صحت انتخابات پرداخت و گفت: در ارتباط به صیانت از آرای مردم، وزارت کشور نظرش را در ارتباط با نظر حقوقی شورای نگهبان در خصوص انتخابات اصفهان بیان کرده است.

او افزود: همچنان وزارت کشور این نظر حقوقی را که مبانی‌ای دارد و این را در جلساتی هم مکتوب و مستدل به اعضای محترم شورای نگهبان منعکس کرده است. در این خصوص اگر قرار است نسبت به آن کاندیدایی که شورای نگهبان با رد صلاحیتش در آن دوره انتخابات را در اصفهان به انتخابات میان دوره‌ای موکول کرده است تصمیمی اتخاذ شود، باید در مرحله رسیدگی به اعتبار نامه نماینده مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی دولت ضمن بیان نظر وزارت کشور در خصوص رد صلاحیت منتخب مردم اصفهان توضیح داد: چنانچه التفات دارید، در فرآیند انتخابات بعد از اینکه شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید می‌کند، نهایتا مجلس را مسئول بررسی اعتبار نامه‌ها می‌داند.

دولت خود مسئول استیفای حقوق همه رای دهندگان می‌داند

او خاطرنشان کرد: در این خصوص نظر صریح وزارت کشور بیان شده است و امیدواریم که حقی از کسی ضایع نشود و وزارت کشور خود را نسبت به استیفای حقوق همه رای دهندگان و همه کسانی که در این فرآیند به عنوان نامزد انتخابات شرکت کرده‌اند مسئول می‌داند.

نوبخت همچنین از زحمات مسئولان وزارت کشور همچنین از زحمات شورای نگهبان در این انتخابات تشکر و قدردانی کرد.

تشریح عملکرد بودجه‌ای سال گذشته

نوبخت همچنین در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تشریح عملکرد بودجه سال گذشته، گفت: در سال گذشته برنامه سالانه معطوف به اجرای بودجه سال بود و با همه سختی‌ها و مشکلاتی که در تامین منابع وجود داشت با توجه به افت شدید قیمت نفت؛ از بودجه ۲۲۶ هزار میلیارد تومانی که در مرحله دوم مجلس آن را ۲۲۰ هزار میلیارد تومان ابلاغ کرد، عملکرد بودجه ۲۰۱ هزار میلیارد تومان بود یعنی حدود ۹۱ تا ۹۲ درصد محقق شد.

وی افزود: تلاش شد فعالیت‌های عمرانی دولت از محل منابع عمومی و دیگر مجوز‌ها برای سال گذشته به کار گرفته شود؛ از این رو میزان پرداخت‌های دولت برای تملک دارایی سرمایه‌ای و طرح‌های عمرانی بالغ بر ۳۶ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان بود که ۲۷ هزار و ۷۶۶ میلیارد تومان از محل منابع عمومی و ۹ هزار و ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل مجوز‌ها انجام شد.

نوبخت در ادامه به افزایش نرخ مشارکت نیروی کار در سال گذشته اشاره کرد و تصریح کرد: نرخ مشارکت نیروی کار بر اساس طرح آمارگیری نیروی کار از ۳۷.۲ درصد در سال ۹۳ به ۳۸.۲ درصد در سال ۹۴ افزایش یافت و این نرخ درصد مشارکت اقتصادی بدان معناست که ۲۴ میلیون و ۷۰۱ هزار نفر جمعیت فعال در کشور وجود دارد که از این میان ۸۸۲ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار شده است. جمعیت شاغل کشور در سال گذشته ۶۶۷ هزار نفر افزایش داشت و تعداد شاغلان از ۲۱ میلیون و ۳۰۴ هزار نفر به ۲۱ میلیون و ۹۷۲ هزار نفر رسید، اما متاسفانه ۲۱۴ هزار نفر در سال گذشته به جمع بیکاران افزوده شدند و جمع بیکاران از ۲ میلیون ۵۱۴ هزار نفر به ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار نفر افزایش یافت.

حاشیه‌هایی نشست سخنگوی دولت

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت در پاسخ به برخی رسانه‌ها در اجرایی نشدن برجام انتقاد می‌کردند، چندبار گفت: برخی، صحبت‌های مسئولان را باور نمی‌کنند و با استناد به صحبت‌های ۲۰ تاجر آمریکایی دولت را زیر سوال می‌برند و حتی وقتی برای بازدید از سوئیفت دعوت می‌شوند آن را نادیده می‌گیرند.

سخنگوی دوم در پاسخ به بعضی از انتقادها نسبت به وزارت صنعت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی هسته‌ای از خبرنگاران خواهش کرد برای توضیح بهتر موضوع با مسئولان‌‌ همان وزارتخانه تماس بگیرند و توضیحات را از آن افراد بخواهند.

نوبخت در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره یک دوره‌ای شدن دولت روحانی با خنده گفت: آرزو بر جوانان منتقد عیب نیست و شما دیدید که قبل از انتخابات مجلس هم بعضی افراد چه تحلیل‌هایی داشتند.

او در پاسخ به برخی انتقادات تند و تیز که عملکرد اقتصادی دولت را زیر سوال برده بودند تاکید کرد: مردم ایران درک و فهم بالایی دارند.

کد خبر : ۳۵۸۸۶۱