خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

جلسه اخیر شورای امنیت به بهبود روابط ایران با سازمان ملل کمک می‌کند

سفیر سابق ایران در نروژ و رومانی تاکید کرد: نتیجه دیروز شورای امنیت به بهبود روابط ایران و شورای امنیت کمک خواهد کرد و می‌تواند به تدریج در بهبود دیدگاه ایران نسبت به شورای امنیت کمک کند.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به نشست دیروز شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با بررسی موضوع آزمایش‌های اخیر موشکی ایران به درخواست آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران آزمایش‌های اخیر موشکی خود را در راستای افزایش توان دفاعی خود می‌داند.

او ادامه داد: تهران معتقد است که این آزمایش‌های موشکی نه تنها نقض برجام نیست، بلکه خلاف قطعنامه 2231 هم محسوب نمی‌شود، اما واشنگتن معتقد است آزمایش‌های موشکی برای حمل کلاهک هسته‌ای است و قطعنامه 2231 را نقض کرده، به همین دلیل درخواست رسیدگی به موضوع را در شورای امنیت مطرح کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه در میان اعضای شورای امنیت درباره رابطه با آزمایش‌های موشکی اخیر ایران اتفاق نظر وجود نداشت، اظهار داشت: روس‌ها به دلیل نزدیک‌تر شدن به ایران و همکاری‌‌های راهبردی دو کشور در سوریه، به قطعنامه یا محدودیتی جدید علیه ایران رای مثبت نمی‌دهند، به همین خاطر شاهد بودیم که نماینده این کشور در شورای امنیت اعلام کرد مسکو آزمایش اخیر موشکی ایران را نقض برجام نمی‌داند.

فرجی‌راد افزود: از سوی دیگر‏، در میان کشورهای اروپایی نیز شاهد اختلاف نظر درباره آزمایش‌های موشکی ایران بودیم. فرانسوی‌ها در میان کشورهای اروپایی مواضع سخت‌گیرانه‌تری را از خود اعلام کردند. آلمانی‌ها سکوت کردند. انگلیس نیز مواضعی شبیه به آمریکا گرفت، اما شاهد بودیم که فدریکا موگرینی‏ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اعلام کرد که این رویداد برخلاف برجام نیست.

او با اشاره به تشتت نظر در درون آمریکا هم تصریح کرد: دولت آمریکا خیلی علاقمند نیست که در رابطه با ایران مواضع تندی را اتخاذ کنند، چراکه می‌دانند با تندتر شدن فضای سیاسی و صدور قطعنامه یا بیانیه تحریمی جدید، فضای جدید ناشی از برجام میان تهران و واشنگتن از بین خواهد رفت.

سفیر سابق ایران در نروژ و رومانی اضافه کرد: با این حال‏، روی دولت آمریکا فشارهای زیادی از سوی کنگره آمریکا، لابی‌های نزدیک به اسرائیل و رسانه‌های صهیونیستی وجود داشت و همین موجب شد آمریکا به شکل نمادین و نه به صورت جدی نسبت به این مسئله واکنش نشان بدهد تا بگوید نسبت به این اقدام بی‌توجه نبوده و اقدام کرده است.

فرجی‌راد با بیان اینکه نتیجه دیروز شورای امنیت به بهبود روابط ایران و شورای امنیت کمک خواهد کرد، خاطرنشان کرد: سیاست بین‌المللی همیشه به یک روال نیست و از فراز و نشیب برخودار است. یک زمان شورای امنیت بر ایران فشار بسیار وارد می‌کرد اما همین شورای امنیت با قطعنامه 2231 بر برنجام صحه گذاشت و قطعنامه‌های تحریمی خود را لغو کرد.

او یادآور شد: من فکر می‌کنم نتیجه روز گذشته شورای امنیت، نتیجه مثبتی داشت و می‌تواند به تدریج در بهبود دیدگاه ایران نسبت به شورای امنیت کمک کند.

کد خبر : ۳۵۵۶۴۶