خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آخرین درخواست آیت‌الله برقعی درباره ضرورت حفظ حق الناس و ناامید نکردن مردم

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که شب گذشته در سن ۶۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت در آخرین گفت‌وگوی خود بر ضرورت حفظ حق الناس و ناامید نکردن مردم تاکید کرده بود.

آیت الله سیدرضا برقعی که صلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان از سوی شورای نگهبان احراز نشده بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با انتقاد از عملکرد رسانه‌ صدا و سیما در انتخابات، اظهار داشت: بزرگترین علت روی آوردن مردم به رسانه‌های خارجی و ماهواره‌ها این نیست که همه دنبال مسائل خلاف اخلاق بروند و مطالب مخالف نظام را بشنوند، بلکه برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یا بی‌محتوا یا کم محتواست یا اینکه به خاطر جهت‌گیری‌های یک‌جانبه مردم را زده کرده است. 

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم افزود: اینکه برخی کار‌شناسان صداوسیما دائم می‌گویند ما باید برنامه‌‌هایمان را درست کنیم که مردم به طرف ماهواره نروند، عملا اگر این کار را می‌کردند دیگر احتیاج به طرح این مباحث نبود؛ قطعا وقتی مردم ببینند که می‌توانند اخبار صحیح را از صداوسیمای داخل کشورشان بشنوند، بدون هزینه و بدون اینکه مرتکب کار ممنوع شوند، چرا به دنبال شبکه‌های خارجی باشند؟ حالا می‌گویند یک عده‌ای دنبال کارهای دیگر هستند، اما واقعا آنها چند درصد هستند؟ اصلا ممکن است ۱۰ درصد افرادی که از ماهواره استفاده می‌کنند، این مشکلات را داشته باشند، اما عموم مردم اینطور نیستند؛ خدا گواه است که مردم ما دنبال این هستند که به حقایق دست پیدا کنند. وقتی ما از طریق صداوسیما، حقایق را می‌پوشانیم و ما به آن‌ها ذهنیت منفی می‌دهیم، طبیعی است که مردم از این رسانه رویگردان شوند. 

این مبارز انقلابی با بیان اینکه تأکید امام خمینی (ره) بر این بود که صداوسیما باید به منزله یک دانشگاه برای کل جامعه باشد، گفت: امروز واقعا صداوسیمای ما به جای راهنمایی مردم، چاه‌نمایی می‌کند و عملکرد نادرست خود را نشان می‌دهد؛ طبیعتا در این شرایط مردم ما رو به رسانه‌های دیگری می‌آورند. 

او اضافه کرد: اینکه صداوسیما، یک جناح سیاسی را تقویت می‌کند و جناح‌های دیگر را ضعیف و در یک کلام سیاست تک‌صدایی را دنبال می‌کند، این اشکال اساسی صداوسیما و هر رسانه‌ای است که مانند امروز صداوسیما رفتار کند. 

آیت الله برقعی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر رعایت حق الناس در مسائل سیاسی و مثلا در زمان انتخابات تأکید کردند، گفت: با وجود تأکیدهای رهبر معظم انقلاب، صداوسیما با عملکرد جهت‌دار خود در مسائل سیاسی و جانبداری از یک جناح و تفکر خاص سیاسی، حق الناس را ضایع می‌کند؛ نه تنها حق الناس را ضایع می‌کند، بلکه با سیاست تک‌صدایی به اصل انقلاب ضربه می‌زند؛ چون وقتی تک‌صدایی شد و بخش بزرگی از مردم و جامعه، از امکانات دخالت در امور محروم شدند، این محرومیت، مأیوس شدن را به دنبال دارد؛ یعنی صداوسیما رفته‌رفته مردم را از بزرگترین رسانه داخل کشور مأیوس می‌کند. 

او خاطرنشان کرد: رهبری معظم انقلاب در برخی سخنانشان در خصوص انتشار اخبار به گونه‌های مختلف فرمودند که «اخبار خوب، مفید و امید بخش مخابره کنید»، اما صداوسیما گاهی اخبار را طوری منعکس می‌کند که مردم نا‌امید شوند. 

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، گفت: آنچه که ما از رهبر معظم انقلاب در خصوص عملکرد رسانه‌ها می‌شنویم و گفته می‌شود، اگر تحریف از موضع آن کلام نشود و واقعا عمل می‌شد، بخش عظیمی از مشکلات حل می‌شد؛ اما متأسفانه صداوسیما استفاده ابزاری می‌کند؛ برای مثال وقتی ایشان بحث حق‌الناس را در انتخابات مطرح کردند، صداوسیما سعی کرد، این بحث ارزشمند را در جهت منافع خاص خودشان دنبال کردند.

آیت الله برقعی با بیان اینکه صدا وسیما که معصوم نیست از آن انتقاد نکنیم، تصریح کرد: صداوسیما، سیاست تک‌صدایی و کانالیزه کردن افکار عمومی را در پیش گرفته است.

کد خبر : ۳۵۲۶۴۷