خبرگزاری کار ایران

با حضور سفیر ایران برگزار شد؛

نشست فرصت‌های تجاری در ایرانِ پسابرجام، در دانمارک

مرکز توسعه دریانوردی اروپا نشستی را تحت عنوان «فرصت‌های موجود در ایران پسابرجام برای شرکت‌های مرتبط با صنعت دریانوردی» روز گذشته (چهارشنبه) در کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار کرد.

به گزارش ایلنا، سفارت کشورمان در دانمارک اعلام کرد: هدف از برگزاری این نشست بررسی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در ایران پس از رفع تحریم‌ها و پاسخ به سه سوال در این رابطه بود مبنی بر اینکه «با برداشته‌شدن تحریم‌ها و باز شدن بازار ایران بر روی اقتصاد جهانی چه اتفاقی خواهد افتاد؟» و اینکه «فرصت‌های شرکت‌های دریایی دانمارک در همکاری با ایران کدام است؟» و همچنین پاسخ به این سؤال که «مشکلات و راه‌های موفقیت شرکت‌های دانمارکی در تجارت با ایران کدام است؟»

مرتضی مرادیان سفیر کشورمان در دانمارک که در این افتتاحیه حضور داشت، با اشاره به قدمت روابط ایران و دانمارک به‌ویژه در بخش همکاری‌های دریایی به شرایط مساعد ایران پس از برجام پرداختند و گفت: با احتساب کشورهای همسایه، ایران بازار 400 میلیونی است که به آب‌های آزاد دسترسی دارد. در خلیج فارس با 3000 کیلومتر مرز آبی و بنادر بیار و جزایری چون قشم و کیش ظرفیت‌های خوبی برای توسعه کشتیرانی دارد.

وی همچنین به راه‌های ارتباطی ریلی و جاده‌ای ایران و اتصال آنها به کریدورهای بین‌المللی اشاره کرد و افزود: در کنار چنین شرایطی، ایران از امنیت و ثبات که لازمه فعالیت اقتصادی است برخوردار است و من بسیار علاقه‌مندم که شرکت‌های دانمارکی که سهم مهمی از اقتصاد جهانی را دارند وارد بازار سرمایه‌گذاری ایران که از ظرفیت 50 میلیارد دلاری برخوردار است، بهره‌مند شوند.

در ادامه این نشست سخنرانان به فرصت‌ها و چالش‌های موجود در اقتصاد ایران پس از برجام اشاره کرده و برخورداری از جمعیت جوان و تحصیل کرده، پیشرفت خوب ایران در بخش‌هایی چون انرژی‌های تجدیدپذیر، آی‌تی، مهندسی آب و فاضلاب و کشتیرانی، برخورداری از ذخایر نفت و گاز و دارا بودن رتبه هجدهم در اقتصاد جهانی را فرصتی برای کشورمان دانستند.

تاگسن - از مدیران کنفدراسیون صنایع دانمارک - نیز در این نشست با اشاره به سفر خود به تهران گفت: آنچه که ما در ایران دیدیم باعث تعجب بود؛ مردمان پیشرفته و آگاه و علاقه‌مند به تجارت. با وجود تحریم‌ها، ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است.

همچنین در این نشست خانم ایرنه رزبرگ از دانشگاه CBS به امکانات بسیار خوب ایران در بخش کشتیرانی اشاره و تاکید کرد: در بخش حمل و نقل، فناوری و آموزش پرسنل زمینه‌های همکاری با ایران وجود دارد.

مدیر اجرایی شرکت دانمارکی صاحبان کشتی، مدیر بازارهای بین‌المللی فدراسیون صنایع دانمارک، مدیر صندوق اعتباری EKF و مدیر برنامه Copenhagen Business School نیز از جمله سخنرانان حاضر در نشست فرصت‌های تجاری در ایران پس از برجام بودند.

کد خبر : ۳۵۲۵۸۸