خبرگزاری کار ایران

موسویان در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی:

نتیجه ایده‌آل انتخابات، مجلسی وفادار به رهبری و حامی دولت است

یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت: از نظر من حضور قدرتمند و تعادل هر دو جناح اصولگرا و معتدل یا اصلاح‌طلب ضروری و مطلوب است. نتیجه ایده‌ال انتخابات ایران، مجلسی است که وفادار به مقام معظم رهبری و حامی دولت باشد.

به گزارش ایلنا، حسین موسویان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌سی تی‌وی آمریکا در پاسخ به این پرسش که خیلی‌ها در جهان خارج این انتخابات را رفراندمی در مورد برجام می‌دانند؟ گفت: من چنین اعتقادی ندارم، چون همین مجلس فعلی ایران هم در ‌‌نهایت به برجام رأی داد و مهم‌تر این‌که رهبر معظم ایران نیز از برجام حمایت کردند. این واقعیت هم وجود دارد که در انتخابات فعلی کاندیداهای زیادی وجود دارند که یا مخالف برجام هستند یا موافق؛ بنابراین مهم خواهد بود که ببینیم مردم به کدام رأی خواهند داد.

وی با اشاره به روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها اظهار کرد: برای ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی ۱۲۰۰۰ نفر ثبت نام کردند. هر انسان عاقلی می‌تواند بفهمد که همه آن‌ها صلاحیت چنین مسئولیت مهمی را ندارند. اما نهایتا حدود ۶۰۰۰ نفر برای ۲۹۰ کرسی تایید شدند که این خود نشان می‌دهد انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران در حد قابل قبول رقابتی است، هر چند جناح معتدل و اصلاح‌طلب معتقد است که نیروهای بیشتری باید تایید می‌شدند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در خصوص اهمیت انتخابات مجلس خبرگان برای دنیا گفت: انتخابات مجلس خبرگان نه تنها برای جهان بلکه برای ایرانی‌ها هم بسیار مهم است؛ زیرا مجلس خبرگان وظیفه تعیین مقام رهبری را دارد که قدرت اول ایران است و در مورد بسیاری از مسایل کلیدی، تصمیم‌گیرنده نهایی است.

وی در پاسخ به این پرسش که این انتخابات به جدال قدرت در ایران مربوط می‌شود؟ گفت: از ابتدای انقلاب ما در ایران دو طرز تفکر داشته‌ایم یکی اصولگرایان که غربی‌ها آن‌ها را محافظه‌کاران می‌خوانند و دیگری معتدل‌ها. در ۳۶ انتخابات بعد از انقلاب این دو طرز تفکر همواره در رقابت بوده‌اند و در این انتخابات هم هستند، البته این انتخابات از این جهت مهم است که برای اولین بار انتخابات دو مجلس یکی مجلس شورای اسلامی و دیگری مجلس خبرگان با هم در یک روز برگزار می‌شوند. نتیجه این انتخابات در تعیین سیاست داخلی و منطقه‌ای و جهانی ایران بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

موسویان در خصوص مشارکت نسل جوان ایران در انتخابات اظهار کرد: نسل جوان نقش تعیین‌کننده و اصلی را در تعیین نتیجه انتخابات ایران خواهد داشت. حدود ۷۰ درصد ایرانی‌ها زیر ۳۵ یا سی سال هستند. اگر میزان مشارکت بالای ۳۰ درصد بود، بدین معنی است که نسل جوان حضور جدی داشته است. احتمال دارد میزان مشارکت حدود ۶۰ درصد باشد که این بدان معنی خواهد بود که حدود ۷۰ درصد نسل جوان در انتخابات شرکت کرده‌اند.

کد خبر : ۳۵۰۶۲۸