خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی:

۵ بار برای مسئله بررسی صلاحیت‌ها به دفتر رهبری رفتم

وزیر کشور گفت: پنج جلسه به دفتر رهبری رفته‌ام و دفتر رهبری افرادی را برای بررسی مسئله به شورای نگهبان فرستادند و از سوی دفتر رهبری توصیه‌های متعددی به شورای نگهبان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی که در نشست دست‌اندرکاران انتخابات با مدیران رسانه‌ها سخن می‌گفت، با بیان اینکه رسانه‌ها نقش خوبی در همراهی با مردم و تعامل با وزارت کشور داشته‌اند، اظهار داشت: هرجا خلاف قانون عمل می‌شود، رسانه‌ها باید به وزارت کشور تذکر دهند.

او با بیان اینکه برخی می‌گفتند هیات‌های اجرایی عمداً زحمت شورای نگهبان را زیاد کردند، توضیح داد: ما با قانون خودمان صلاحیت افراد را بررسی کردیم و با استعلام از مراجع چهارگانه، صلاحیت‌ها بررسی کردیم.

وزیر کشور با بیان اینکه طبق اعلام مراجع چهارگانه حدود ۱۰ هزار سابقه‌ای نداشتند که قانونا این افراد می‌توانستند حضور داشته باشند؛ ضمن اینکه ما هیچ قصد و غرضی م در تایید صلاحیت‌ها نداشتیم و نهضت ثبت‌نام هم مسئله‌ای واقعی نبود که برخی طرح می‌کردند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در مورد بررسی صلاحیت‌ها، سران سه قوه و دیگر مسئولان وارد شدند؛ اظهار داشت: ما می‌گفتیم شرایط حداقلی برای رقابت شکل بگیرد و حق کسانی که صلاحیت دارند از بین نرود که جلسات زیادی با آقای جنتی داشتم و برای این موضوع حتی دفتر رهبری هم رفتم.

او با بیان اینکه پنج جلسه به دفتر رهبری رفته‌ام و دفتر رهبری افرادی را بررسی مسئله به شورای نگهبان فرستادند و از سوی دفتر رهبری توصیه‌های متعددی به شورای نگهبان شد، اظهار داشت: این توصیه‌ها نقش موثری در بررسی صلاحیت‌ها داشت و چیزی حدود ۱۵۰۰ نفر دوباره تایید صلاحیت شدند.

وی ادامه داد: من پنج جلسه به دفتر رهبری رفتم و دفتر رهبری هم افرادی را به شورای نگهبان فرستادند تا دیدگاه‌های وزارت کشور را آنجا مطرح کنند. من با مسوولان نظام هم مکاتبه داشتم و لزوم رقابت انتخاباتی و تشویق مردم به حضور در انتخابات را یادآور شدم که نتیجه همه این تلاش‌ها تایید صلاحیت‌ ۱۵۰۰ نفر دیگر بود.

رحمانی فضلی با اشاره به نحوه آغاز فعالیت‌های انتخاباتی وزارت کشور و تعامل با شورای نگهبان گفت: در حوزه مقدماتی و زمینه‌سازی انتخابات کار‌ها به خوبی پیش رفت و ما با شورای نگهبان تعامل خوبی داشتیم. ما دنبال برگزاری انتخابات الکترونیکی بودیم و در این زمینه با شورای نگهبان هم تعامل داشتیم، اما در ‌‌نهایت شورای نگهبان سخت‌افزار این انتخابات را تایید کرد، اما نرم‌افزار آن را تایید نکرد و با برگزاری انتخابات الکترونیکی مخالفت کرد که در این راه به افراد مختلفی به عنوان واسطه متوسل شدیم.

او ادامه داد: ما چندی پیش خدمت رهبری رسیدیم و مطالبه ایشان را درباره انتخابات خواستیم که ایشان در دو کلمه فرمودند از وزارت کشور برگزاری انتخابات قانونی و سالم را می‌خواهیم. مبنای ما هم همین بود و ما از همه مسئولانی که تجربه برگزاری انتخابات را داشتند، دعوت کردیم و از تجربه‌های آن‌ها بهره بردیم.

رحمانی‌فضلی در ادامه درباره تعداد زیاد ثبت‌نام داوطلبان انتخابات گفت: این میزان ثبت‌نام‌ها برای ما قابل پیش‌بینی نبود که البته تعبیر ما هم تعبیر مثبتی بود و از این ثبت‌نام‌ها استقبال کردیم. هرچند زحمت ما هم زیاد شد. در مرحله بعد ما هیات‌های اجرایی را تشکیل دادیم. در گذشته فرآیند تشکیل هیات‌های اجرایی موجب اختلاف می‌شد و حتی پای رئیس‌جمهور هم وسط می‌آمد، ولی ما توانستیم بدون هیچ اختلافی هیات‌های اجرایی را تشکیل دهیم. روند تشکیل هیات‌های اجرایی به گونه‌ای است که ما ۳۰ نفر را معرفی می‌کردیم و هیات‌های نظارت باید ۸ نفر را از میان آن‌ها انتخاب می‌کردند که بعضا مجبور می‌شدیم سه بار سی نفر یعنی تا ۹۰ نفر معرفی کنیم تا بتوانند ۸ نفری که می‌خواهند از بین آن‌ها انتخاب کنند.

وی در پاسخ به برخی انتقاد‌ها که هیات‌های اجرایی به طور عمد تعداد زیادی از کاندیدا‌ها را تایید صلاحیت کرده تا بار شورای نگهبان را زیاد کند اظهارداشت: اعضای شورای نگهبان توجه ندارند که آن‌ها با قانون خودشان و ما با قانون خودمان به مساله بررسی صلاحیت‌ها ورود کردیم.

وزیر کشور افزود: قانون ما استعلام از مراجع چهارگانه است. از حدود ۱۲ هزار ثبت نام کننده ۱۰ هزار نفر فاقد سابقه اعلام شدند این طبق قانون یعنی تایید. نه می‌توانستیم عدم احراز برای این افراد بزنیم و نه حق نظارت استصوابی یا تحقیقات محلی را داشتیم. ما هیچ قصد و غرضی هم در تایید صلاحیت‌ها نداشتیم.

وی گفت: اعلام شد که نهضت ثبت‌نام انجام شده تا شورای نگهبان تحت فشار قرار گیرد. در حالی که جناحی که درباره او گفته می‌شد نهضت ثبت‌نام به راه افتاده نسبت به جناح دیگر کمتر ثبت‌نام کرده بود و این را به آن‌ها اعلام کردیم.

رحمانی فضلی با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و هیات‌های نظارت گفت: در این مساله از هر اقدامی اعم از قانونی چارچوب روابط و مناسبات یا رفاقت‌ها وارد شدیم. سران سه قوه و مسوولان نیز وارد شدند. از هر کسی که می‌توانست کاری بکند خواستیم ورود کند تا حداقل رقابت شکل بگیرد و حق کسانی که صلاحیت دارند از بین نرود. من جلسات متعددی با آقای جنتی داشتم و حتی به دفتر رهبری هم رفتم که توصیه‌ها و ارجاعات متعددی از سوی دفتر رهبری به شورای نگهبان انجام شد.

وی گفت: من پنج جلسه به دفتر رهبری رفتم و دفتر رهبری هم افرادی را به شورای نگهبان فرستادند تا دیدگاه‌های وزارت کشور را آنجا مطرح کنند. من با مسوولان نظام هم مکاتبه داشتم و لزوم رقابت انتخاباتی و تشویق مردم به حضور در انتخابات را یادآور شدم که نتیجه همه این تلاش‌ها تایید صلاحیت‌ ۱۶۰۰ نفر دیگر بود.

وزیر کشور گفت: اکنون امکان رقابت در تمام حوزه‌ها فراهم است، اما رقابت‌ها هم‌سطح و هم‌وزن نیست، یعنی افراد دو جناح به لحاظ مشهور و معروف بودن برابر نیستند. هرچندتعیین‌کننده نتیجه انتخابات میزان رقابت یا شهرت افراد نیست. مهم‌تر از آن بیان گفتمان غالب، هم‌دلی و همراهی با مردم و چگونگی بیان مطالبات و آرزوهای مردم است. کسانی همیشه رای می‌آورند که در جهت خواست عمومی مردم رفتار می‌کنند.

وی گفت: فردا آخرین روز اعلام نتایج است و من همین امروز باز هم با شورای نگهبان مذاکره داشتم و اصرار کردم که نباید حق کسی ضایع شود البته اصرار ما به معنای فشار به شورای نگهبان نیست.

رحمانی فضلی درباره ضرورت شفاف بودن صندوق‌ها یادآورشد: درباره تهیه صندوق‌های رای نیز ما به دنبال تهیه صندوق‌های شفاف رای بودیم. شورای نگهبان موافق صندوق‌های شیشه‌ای نبود چون آرای آن دیده می‌شد و می‌گفتند آرای مردم باید مخفی بماند. ما هم صندوقی‌های زیادی با طیفی از رنگهای شفاف تهیه کردیم که شورای نگهبان یکی از آن‌ها را تایید کرد این صندوق میزان شفافیت آن به حدی بود که آرای آن خوانده نشود. البته برای تامین امنیت صندوق‌ها و استحکام آن‌ها نیز آزمایش‌های مختلفی را انجام دادیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه تنش‌زدایی و رفع شر و حل مسائل اقتصادی از اولویت‌های دولت یازدهم است، گفت: انسجام و امنیت کشور نقش موثری در مذاکرات هسته‌ای داشت و خوشبختانه این مذاکرات به نتیجه رسید. در برخی تحلیل‌ها بیان می‌شود که باید یک‌شبه معجزه رخ دهد؛ در حالی که حل مشکلات اقتصادی به ابزارهای خود نیاز دارد البته انتقاد کار‌شناسانه باید انجام شود ولی نباید مردم را ناامید کرد. افزایش امید مردم موجب افزایش مشارکت مردمی می‌شود.

او گفت: به لحاظ امنیتی و انسجام ملی در شرایط مطلوبی هستیم و در منطقه هم تاثیرگذاریم البته تهدیدهایی وجود دارد اما آن‌ها کنترل و مدیریت‌شده هستند. اکنون مسائل منطقه‌ای بسیار پیچیده شده و اگر ما همین مسیر فعلی یعنی وحدت، انسجام و امنیت داخلی را دنبال کنیم موفق می‌شویم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه حضور پرشور در انتخابات موجب تقویت امنیت کشور می‌شود، گفت: رسانه‌ها ناظر، همراه و نقاد ما باشند و افراد شایسته را به مردم معرفی کنند.

وزیر کشور گفت: اجازه دهید مردم در دوران تبلیغات آزادانه پوستر و بنر بزنند با حضور در محافل مختلف برنامه‌هایشان را تبلیغ کنند. نگران امنیت انتخابات هم نباید باشیم، زیرا ما مراقب امنیت کشور هستیم و از فعالیت‌های در چارچوب قانون حمایتی‌کنیم.

او گفت: هیچ گروه فردی حق ندارد به اجتماعات مردم تعرض کند و در این زمینه دستور داده‌ایم با کسانی که تجمع‌های قانونی را برهم می‌زنند برخورد شود.

وزیرکشور با تاکید بر اینکه ایجاد تضاد و تنش در جامعه و تقویت تردید‌ها در انتخابات آفت انسجام و وحدت است، اظهار کرد: رسانه‌ها باید در یک فضای کار‌شناسی، منصفانه و عادلانه آراء جناح‌ها را در اختیار مردم قرار دهند. رسانه‌ها نباید دنبال ایجاد تردید باشند و جبهه دیو و دلبر درست کنند. ما حق نداریم کسانی که در شورای نگهبان تایید شده‌اند را به طبقه خوب و بد تقسیم کرده و بگوییم برخی از آن‌ها دنبال نفوذ‌ هستند.

رحمانی فضلی گفت: همه کسانی که از شورای نگهبان تایید گرفته‌اند، افراد دلسوزی هستند بنابراین نباید آن‌ها تخریب شوند. تردیدافکنی، تهمت، تخریب و تهدید با اخلاق رسانه‌ای اسلامی سازگار نیست. رسانه‌ها نباید برخی تحلیل‌ها و اظهارات غیراخلاقی و تند را منعکس کرده و باید آبروی داوطلبان را حفظ کنند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه باید بعد از برگزاری انتخابات قانون انتخابات عوض شود، گفت: نحوه ثبت‌نام‌ها یا چگونگی تحقیقات محلی باید اصلاح شود زیرا تفاسیر مختلفی در این مورد وجود دارد. تحقیقات محلی باید مدیریت شود اینکه چه کسی این کار را انجام دهد چه مستنداتی مبنا است و چگونه باید پاسخگو باشند مسائلی است که باید تعیین تکلیف شود. ما باید نقش احزاب را در انتخابات پررنگ کنیم. ما ایرادهای قانون انتخابات را جمع‌آوری کردیم و باید فضا در مجلس دهم برای اصلاح قانون انتخابات مهیا شود. به ما می‌گویند پول‌های کثیف اکنون وارد انتخابات شده که ما در جواب گفتیم که این مسائل را یک سال پیش مطرح کردیم. این مسائل باید حتما حل شود.

وزیر کشور همچنین در جمع خبرنگاران درباره شکایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: رسیدگی به این شکایت به استانداری تهران واگذار شده است.

در ابتدای این جلسه دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با اشاره به اینکه امروز جامعه در حالت سردرگمی به سر می‌برد، گفت: مردم ابهام دارند. در ابتدای انتخابات همه جناح‌ها و فعالان و دلسوزان کشور و انقلاب به دعوت نظام برای حضور در انتخابات لبیک گفتند، اما با گزینشی که انجام شد و انتخاباتی که از نظر ما مدیریت شد، در جامعه ابهاماتی ایجاد شد که نقطه امید همه الان به وزارت کشور است.

او ادامه داد: دوستانی که در وزارت کشور مسئول نگهبانی و پاسداری از آرا و امانت‌های مردم هستند به زیبایی به رسالت خود عمل کنند تا کور سوی امیدی برای مردمی باشد که امید و انتظاراتی داشتند و ابهاماتی برایشان ایجاد شد. امیدوارم این امانت را به خوبی به سرانجام برسانید.

محمد رحمانیان مدیرمسوول روزنامه شرق نیز در این نشست خواستار برگزاری انتخابات در اتاق شیشه‌ای شد.

کد خبر : ۳۴۶۸۸۵