خبرگزاری کار ایران

ناطق نوری:

ممنوعیت واردات به عدم رقابت و انحصار می‌انجامد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری گفت: ما اگر می‌خواستیم واردات را ممنوع کنیم یک انحصار ایجاد می‌شد که مردم را مجبور به استفاده‌ از خودروی داخلی می‌کرد که این سبب نوعی تحقیر ایرانی‌ها می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری صبح امروز در مراسم رونمایی از موتور توربو شارژ سورن با بیان اینکه واردات خودرو از زمان مجلس پنجم مطرح بوده است، گفت: ما آن زمان در خصوص اجازه واردات یا ممنوعیت آن در مجلس بحث‌هایی مطرح کردیم.

او افزود: ما اگر می‌خواستیم واردات را ممنوع کنیم یک انحصار ایجاد می‌شد که مردم را مجبور به استفاده‌ از خودروی داخلی کنیم که این سبب نوعی تحقیر ایرانی‌ها می‌شود. از طرف دیگر بازار رقابت نیز از بین می‌رفت.

ناطق نوری ادامه داد: اگر هم می‌خواستیم واردات را بدون حساب و کتاب آزاد کنیم، صنعت خودروی کشور ضربه می‌خورد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم تعرفه 90 درصدی را برای خودرو تعیین کنیم و هر سال 10 درصد آن را کم کنیم. به طوری که وقتی تعرفه به صفر رسید خودروسازان ایرانی کیفیت را در این 9 سال به جایی برسانند که کسی سمت خودروی خارجی نرود اما این برنامه به دلایلی محقق نشد.

رییس مجلس پنجم افزود: ما امروز پیشرفت خوبی در صنایع خودروسازی داشته‌ایم اما این مقدار کافی نیست. امیدوارم ما به جایی برسیم که در صنعت نیازی به جابجایی تعرفه‌ها نداشته باشیم و کالای داخلی با کیفیتی را تولید کنیم که کسی سمت خارجی آن نرود.

کد خبر : ۳۴۴۷۲۹