خبرگزاری کار ایران

مرعشی در دانشگاه مفید:

موضع شورای نگهبان را رویکرد نظام تلقی نمی‌کنیم

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: ما دغدغه‌ این را داریم که خدایی ناکرده در نبود نیروهای توانمند در بدنه مسئولان نظام کفایت لازم وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حسین مرعشی ظهر امروز در نشستی سیاسی که به مناسبت آغاز دهه فجر در دانشگاه مفید قم برگزار شد، اظهار داشت: مردم در مقاطع مختلف انقلاب نقش تعیین‌کننده داشتند و برای مثال نقش‌آفرینی مردم در انتخابات سال 92 و انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، کشور را از بسیاری از اشتباه‌های داخلی و شیطنت‌های بیرونی نجات داد؛ و امروز خوشبختانه در مسیر تکامل قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و لغو همه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران گفت: دولت آقای روحانی ظرف حدود دو سال کار سخت و فشرده توانست یکی از پیچیده‌ترین مشکلات انقلاب را حل کرده و امروز می‌بینیم که بعد از توافق هسته‌ای کشور وارد فاز جدیدی از پیشرفت شده است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه براساس فرمایش‌های امام خمینی (ره) باید همواره در مشکلات بر مردم تکیه کنیم و آنها را به صحنه بیاوریم، خاطرنشان کرد: در انتخابات پیش‌رو باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا مردم به صحنه بیایند و البته دغدغه‌هایی برای حضور همه‌جانبه مردم در انتخابات به‌وجود آمده که در تعامل گروه‌های سیاسی با نظام امیدوارم به حل آن هستیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: شورای نگهبان دغدغه حفظ نظام و سلامت آن را دارد که این دغدغه محترم است اما ما هم دغدغه‌ای داریم و آن اینکه نظام جمهوری اسلامی همواره و در تمام زمان‌ها کفایت لازم را داشته باشد؛ یعنی ما دغدغه‌ این را داریم که خدایی ناکرده در نبود نیروهای توانمند در بدنه مسئولان نظام ، کفایت لازم وجود نداشته باشد.

مرعشی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته با بی‌توجهی به دغدغه کفایت در مسئولان نظام شاهد فسادهای گسترده در نظام اداری کشور بودیم، گفت: امروز اصولگرایان باید برای مردم توضیح دهند که در 12 سال گذشته که حاکمیت مطلق سه دوره متوالی مجلس شورای اسلامی را داشتند چه ثمراتی را به بار آوردند؛ آیا نظام اداری کشور بهبود یافته و شاهد گسترش عدالت بوده‌ایم؟ در این سال‌های گذشته چه اتفاقی افتاده که برای مثال شاهد پرونده‌هایی نظیر بابک زنجانی و خاوری بوده‌ایم؟ اینها موضوعاتی است که مردم باید سوال کنند؛ نباید فقط توقع داشته باشیم که مردم در موقع رای دادن در صحنه باشند بلکه عقلانیت حکم می‌کند از مردم بخواهیم در مواقعی که مسئولان ملزم به پاسخگویی هستند نیز، در صحنه باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: دغدغه ما برای کفایت نظام این است که عزت نظام جمهوری اسلامی، عزت رهبری و عزت مردم مورد توجه باشد.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم گفت: در انتخابات پیش‌رو از کاندیداتوری آقای علی لاریجانی در شهر قم حمایت می‌کنیم.

مرعشی با بیان اینکه از حدود 100 سال پیش تاکنون کشور ایران شاهد رفت و برگشت در زمینه توسعه آزادی‌های سیاسی و شرایط امنیتی و استبدادی بوده است، خاطرنشان کرد: در سال 76 و پس از انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد سال 76 که رهبری آن را حماسه خواندند شاهد انتخابات مجلس ششم بودیم که در آن افرادی که قبلا رد صلاحیت می‌شدند تایید صلاحیت شدند و از سوی دیگر در همان زمان اصلاحات پروژه راه‌اندازی شوراهای شهر و روستا که سال‌ها متوقف بود انجام گرفت؛ اما سوال این است که چه شد پس از افتادن کشور در مسیر توسعه سیاسی، به مجلس هفتم و دولت احمدی‌نژاد رسیدیم. به نظر می‌رسد که باید آسیب‌شناسی دقیقی صورت بگیرد که چرا کسانی که به سمت توسعه سیاسی و مردمسالاری پیش می‌رفتند رو به فضای امنیتی آوردند.

وی افزود: خوشبختانه در سال 92 یک نقطه بهبودی در اوضاع سیاسی کشور ایجاد شد و باید با حرکت در مسیر عقلانیت در انتخابات 94 نیز یک نقطه بهبود دیگر ایجاد کنیم و با وصل کردن این دو نقطه بهبودی به یکدیگر کشور را در مسیر صحیح قرار دهیم.

عضو حزب کارگزاران با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی گفت: ما موضع شورای نگهبان را موضع نظام تلقی نکردیم و از این رو تلاش می‌کنیم تا مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه باید با حرکت در مسیر عقلانیت کشور را از آسیب‌ها حفظ کنیم، به فسادهای اقتصادی انجام شده در زمان دولت سابق اشاره کرد و گفت: در کشورهای مختلف دنیا اگر کسی با دادن درصدی از معامله یک معامله را به سمت خود منحرف کند می‌گویند فساد اقتصادی انجام شده اما کجای دنیا دیده‌ایم که یک نفر 100 درصد پول نفت را می‌برد و نمی‌آورد؟! این اصلا فساد نیست بلکه چپاول است.

وی با اشاره انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گفت: ابتدا باید توجه داشته باشیم که سیاست یک مسئله پویا بوده و با عناصر ثابتی در آن روبه‌رو نیستیم؛ شاید خیلی‌ها در سال 92 علاقه‌مند بودند که آقای خاتمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود اما شرایط آن فراهم نبود؛ آیت الله هاشمی نیز آمدند اما کسی فکر نمی‌کرد که ایشان به عنوان یکی از استوانه‌های انقلاب رد صلاحیت شود؛ اما آقای هاشمی رد صلاحیت شد و یک شوک به جامعه سیاسی ایران وارد آمد اما ما به عنوان اصلاح‌طلبان توانستیم کاملا واقع‌بینانه و براساس منافع ملی تصمیم بگیریم و بر این اساس پشت سر آقای روحانی قرار بگیریم؛ و امروز نتیجه اقدام عقلانی خود را می‌بینیم و برای مثال مشاهده می‌کنیم که 6 قطعنامه علیه ملت ایران با یک قطعنامه دیگر لغو می‌شود و نتیجه آن برداشته شدن تحریم‌ها از نظام جمهوری اسلامی است.

مرعشی با انتقاد از عملکرد صداوسیما در بررسی زحمات تیم سیاست خارجی کشورمان گفت: این کفران نعمت است که تلویزیون ما اجازه نمی‌دهد کارشناسان بیایند و بگویند چه شد که تحریم‌ها به صورت یکجا برداشته شد.

وی افزود: آقای روحانی با بکارگیری یک تیم  کارشناسی قوی در سیاست خارجی و جلب حمایت رهبری و همچنین جلب اعتماد دنیا توانست کار بزرگی را در سیاست خارجی رقم بزند و از این رو باید قدردان این دولت باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه باید قدر نیروهای کارآمد نظام را بدانیم گفت: واقعا اگر آقایان قالیباف یا جلیلی رئیس‌جمهوری ایران می‌شدند نمی‌توانستند مسئله هسته‌ای ایران را حل کنند و قطعا اگر آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس در این موضوع ایستادگی نمی‌کرد امثال آقایان کوچک‌زاده، زاکانی و رسایی نمی‌گذاشتند این اتفاق مبارک برای ملت ایران اتفاق بیافتد؛ از این‌رو باید قدر نیروهای کارآمد نظام را بدانیم که البته ممکن است اشکالاتی در همه انسان‌ها باشد.

کد خبر : ۳۴۳۳۷۹