خبرگزاری کار ایران

در حاشیه یک تذکر شفاهی:

توکلی: کمیسیون تلفیق را تشکیل ندهید / ابوترابی‌فرد: مجلس می‌تواند عنوان برنامه دولت را تصحیح کند

نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از ارائه احکام برنامه ششم به جای ارائه برنامه ششم خواهان جلوگیری از بدعت گذاری توسط مجلس شد که ابوترابی‌فرد با وارد ندانستن این تذکر گفت: روال قانونی در حال طی شدن است و نمایندگان می‌توانند عنوان برنامه ارائه شده را اصلاح کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، احمد توکلی در نشست علنی امروز مجلس در تذکر آئین نامه‌ای گفت: امروز کمیسیون تلفیق طبق برنامه جلسه‌ای تشکیل خواهد داد در حالیکه دولت برنامه‌ای ارائه نداده است. تعریف برنامه طبق قانون برنامه و بودجه این است که بند ۳ قانون برنامه و بودجه مصوب سال ۱۳۵۱، برنامه عمرانی ۵ ساله برنامه‌ای است که طی ۵ سال تنظیم و به تصویب مجلس می‌رسد و ضمن آن اهداف و سیاست‌های اقتصادی اجتماعی کشور در‌‌ همان مدت مشخص می‌گردد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه توسعه کلیه منابع مالی دولت به ویژه منابعی که از طریق شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی صرف عملیات‌های عمرانی می‌گردد و اعتبارات عمرانی جاری دولت جهت وصول به اهداف مشخص شده تعیین می‌گردد.

او گفت: تعریف علمی برنامه این است که برنامه توسعه زمانی محقق می‌شود که در شرایط مختلف اقدامات و اهداف قابل دستیابی یک جامعه برنامه‌ریزی می‌کند. این موضوع با زمان گره خورده است.

توکلی گفت: طبق گفته دولت آن‌ها برنامه ارائه نداده‌اند، بلکه احکام مقدمه‌ای برنامه ارائه شده است. احکام مقدمه مجموعه‌ای از احکام مختلف است که درباره موضوعات مختلف است. این احکام در کمیسیون برنامه مشترک در حال بررسی است که نه دارای سال است و نه دارای زمان می‌باشد. در این برنامه اعتبارات مشخص نیست، می‌توان گفت در این برنامه هیچ چیزی مشخص نیست.

او در ادامه گفت: اینکه دولت می‌گوید برنامه ارائه نداده و احکام برای برنامه ارائه داده است یک بدعت است که نباید مجلس آن را بپذیرد. دولت می‌توانست با مجلس و نمایندگان مذاکره کند و موضوع را تشریح نماید.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: زمانی که دولت موضوعی را به اسم برنامه به مجلس ارائه می‌کند اما خودش هم نمی‌داند، این موضوع تکلیف قانونی ندارد. در این شرایط چگونه کمیسیون تلفیق می‌خواهد تشکیل جلسه دهد؟

او ادامه داد: بنده تقاضا دارم کمیسیون تلفیق تشکیل جلسه ندهد. دولت اگر نیازمند زمان است فوریت آن را تقاضا نماید. روال قانونی باید طی شود و وقت نمایندگان برای احکام ارائه شده تلف نشود.

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر احمد توکلی گفت: همان‌گونه که قرائت فرمودید، برنامه در‌‌ همان چارچوب مورد اشاره شما به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. این موضوع در دستورکار مجلس نیز قرار گرفته است.

او در ادامه گفت: شما مگر چه محدودیتی دارید که این اصول در آن رعایت نشده است. لوایح ارائه شده توسط دولت به مجلس شورای اسلامی همین روال را طی می‌کند. مجلس و نمایندگان با استفاده از اختیارات قانونی می‌توانند آن را تغییر دهند یا حتی عنوان لوایح را اصلاح کنند. اقدام دولت اشکالی ندارد و مجلس نیز می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند.

کد خبر : ۳۴۱۰۹۴