خبرگزاری کار ایران

آنچه در نشست مجالس نه‌گانه گذشت؛

از سینی غذای حدادعادل در مجلس هفتم تا رویای مطهری + تصاویر

مراسم رونمایی از کتاب «بازیگردان و بازیگردانان» مجلس نوشته نسرین وزیری درحالی امروز در سالن اجتماعات روزنامه اطلاعات برگزار شد که حضور نمایندگان ادوار مختلف مجلس با سلیقه‌های گوناگون سیاسی و کنارهم نشستن این رجل سیاسی کهنه‌کار در یک قاب حواشی جالب‌توجهی را رقم زد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالی که قرار بود حجت‌الاسلام هادی عفاری به عنوان نماینده دوره اول مجلس، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا به عنوان نماینده مجلس دوم، مرتضی الویری به عنوان نماینده مجلس سوم، محسن یحیوی به عنوان نماینده مجلس چهارم، حسن غفوری‌فرد به عنوان نماینده مجلس پنجم، الهه کولایی به عنوان نماینده مجلس ششم، حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی به عنوان نماینده مجلس هفتم و علی مطهری به عنوان نماینده مجلس هشتم و حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا به عنوان نماینده مجلس نهم در این مراسم حضور به هم رسانند، به غیر رسول منتجب‌نیا و حسین سبحانی‌نیا دیگر میهمانان در این نشست حضور یافتند و علاوه بر آن، لاله افتخاری نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس نهم به جای حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا سخنرانی کرد و در پایان مراسم نیز فاطمه کروبی نیز به جمع میهمانان پیوست.  

همچنین حجت‌الاسلام محمود دعایی، ‌ مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در آخرین دقایق، خود را محل برنامه رساند.

افتخاری؛ جوانی که پیشقراول بزرگان شد!
در ابتدای این مراسم، لاله افتخاری جوان‌ترین نماینده حاضر در سالن بود، به دلیل حضور در جلسه دیگری که همزمان با این نشست برگزار می‌شد، پیش از سایرین پشت میکروفون رفت و در صحبت‌هایی کوتاه به عملکرد خود در ادوار هفتم، هشتم و نهم به عنوان نماینده زن اصولگرا پرداخت.

پیش از صحبت‌های افتخاری، محمد مهاجری سردبیر خبرآنلاین که مسئولیت اجرای مراسم را برعهده داشت، هنگام معرفی وی برای بیان صحبت‌هایش گفت: با وجود آن‌که خانم افتخاری سابقه چندانی ندارند، اما به دلیل مشغله‌ای که دارند به عنوان سخنران اول صحبت خواهند کرد.  

غفاری: نباید از آخوندها انتظار خلاصه‌گویی داشت
در ادامه، حجت‌الاسلام هادی غفاری به سخنرانی درباره فعالیت اولین دوره مجلس پرداخت و در حاشیه این سخنرانی در واکنش به درخواست محمد مهاجری که از او خواسته‌ بود، باتوجه به تعداد زیاد میهمانان، رعایت زمان را در نظر داشته‌ باشد، گفت: ما آخوندیم و این‌که از ما انتظار داشته‌باشید کوتاه سخنرانی کنیم و خلاصه‌گویی کنیم، انتظار زیادی است!  

در طول سخنرانی غفاری، تذکرهای چندباره مهاجری منجر به خنده حضار و همچنین واکنش همراه با شوخ‌طبعی غفاری شد.

پاسخ کولایی به یحیوی
پس از سخرانی مرتضوی الویری درباره مجلس سوم، ‌ نوبت به محسن یحیوی رسید تا به تشریح عملکرد مجلس چهارم بپردازد، اما این فعال سیاسی اصولگرا برخلاف آن‌چه در برنامه این نشست قید شده بود، به انتقاد از عملکرد مجلس ششم پرداخت که این انتقاد‌ها با واکنش الهه کولایی نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم روبرو شد. 

کولایی که ازقضا پس از محمدحسن غفوری‌فرد فرصت دفاع از عملکرد همکاران خود در مجلس ششم را به دست آورد، در واکنش به انتقادهای تند یحیوی، با تاکید بر اینکه مجلس ششم یکی از ادوار افتخارآمیز تاریخ مجالس جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: نمی‌توان ادعا کرد هیچ ایرادی در مجلس ششم وجود نداشته، اما اگر انسان منصف، پیش‌داوری‌های جناحی و سیاسی را کنار بگذارد و به منافع مردم توجه کند، نمی‌تواند اهمیت مجالس اول و ششم را نادیده بگیرد. 

کولایی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به اظهارات یحیوی اعلام کرد: بیش از نیمی از نمایندگان مجلس ششم برخلاف ادعای آقای یحیوی از خانواده‌ها شهدا، ایثارگران و جانبازان بودند و خوشبختانه اکنون زمان زیادی از آن دوران نگذشته و تاریخ گواه حقیقت است. متاسفانه ما همواره ابتدا حکم را صادر می‌کنیم و بعد به دنبال مصادیق حکم خود می‌گردیم.

شوخی غفوری‌فرد با غفاری: پس از مرگ ما را کنار آخوندها به خاک نسپارید!
پیش از کولایی محمدحسن غفوری‌فرد دیگر نماینده اصولگرای حاضر در سالن نیز به سخنرانی درباره عملکرد مجلس پنجم پرداخت و پیش از بیان صحبت‌هایش با اشاره به این‌که باید پس از حجت‌الاسلام غفاری صحبت کند، گفت: فردی پس از مرگ شکایت کرد که چرا او را کنار یک روحانی به خاک سپرده‌اند، پرسیدند چرا؟! گفت او با مسائل پس از مرگ آشناست و همه گناه‌های خود را به حساب ما می‌زند و حالا حکایت ما نیز همین است. هر چقدر هم کوتاه صحبت کنیم، چون بعد از آقای غفاری است، زیاد دیده می‌شود.

مخالفت غفوری‌فرد با ردصلاحیت مطهری
غفوری‌فرد در بخشی از سخنان خود با اشاره به ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم، با انتقاد از ردصلاحیت علی مطهری نماینده اصولگرای مجالس هشتم و نهم که در سالن نیز حضور داشت، گفت: با ردصلاحیت علی مطهری از سوی شورای نگهبان مخالفم!  

مطهری و رویای اصولگرایی
شاید جذاب‌ترین بخش این نشست را باید در حاشیه سخنرانی علی‌ مطهری نماینده اصولگرای مردم تهران در مجالس هشتم و نهم جستجو کرد.

مطهری در بخشی از سخنان خود به ماجرای استیضاح کردان و جلسه سه ساعته با احمدی‌نژاد برای جلوگیری از این استیضاح اشاره کرد و در پایان مدعی شد که احمدی‌نژاد تا آخرین لحظه و علی‌رغم درخواست خود کردان برای استعفا، حاضر به عقب‌نشینی نشد اما در زمانی که کردان برای استیضاح به مجلس آمد، ‌ او را تنها گذاشت و در حالی که توضیح بیشتر کردان، ‌ تنها منجر به بد‌تر شدن اوضاع او در مجلس شد و نمایندگان در غیاب رئیس‌جمهور او را از وزارت عزل کردند.  

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرای سوال از احمدی‌نژاد و کارشکنی‌های هیات‌رئیسه که منجر به تقدیم استعفای او شده‌ بود نیز اشاره کرد.

دیگر بخش‌ سخنان او زمانی بود که آب پاکی را بر دست اصولگرایان ریخت و گفت: منظور من در آن زمان از اصولگرایی چیز دیگری بود و آنچه باعث شد به عنوان یک اصولگرا وارد مجلس شوم، تصوری بود که در این خصوص داشتم اما در عمل متوجه شدم اصولگرایی واقعی وجود ندارد.  

شاید همین صحبت‌ها و صراحت لهجه مطهری بود که در پایان صحبت‌هایش حضار در سالن را به واکنش واداشت و درحالی که بیش از دوسوم از زمان برنامه سپری شده‌بود، ‌ برای نخستین بار به تشویق سخنران پرداختند.  

انتقاد از احمدی نژاد
در ادامه، سخنان حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی در انتقاد صریح از احمدی‌نژاد نیز بار دیگر با واکنش حضار روبرو شد و سخنان شیرین معلم اخلاق اصولگرا که به عنوان نماینده مجلس هفتم در این نشست حضور یافته‌بود، بار دیگر با تشویق حضار همراه شد.

انتقاد طباطبایی از حدادعادل
نکته جالب دیگر در سخنان حجت‌الاسلام طباطبایی زمانی بود که رئیس مجلس هفتم پرداخت و گفت: یک روز در مجلس نشسته‌ بودم، دیدم سینی غذا را به سمت رئیس مجلس می‌برند. جلوی سینی را گرفتم و پرسیدم این چند قلم غذاست؟ پاسخ دادند که دو نوع خورش، یک کباب اضافه و دو نوع برنج در سینی است. گفتم این‌که برخی ادعا می‌کنند تنها حاضر به خوردن آش‌رشته هستند، درست است، نه این همه تجملات!  

طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همین اتفاق‌ها باعث شد، مجلس هفتم از راس امور خارج شود. من نمی‌خواهم بگویم اخلاق ماکیاولیستی به‌کار رفت، اما باید بگوییم اخلاق شبه‌ماکیاولیستی در مجلس هفتم به‌کار رفت و آنقدر این رفتار‌ها ادامه یافت که به شورای نگهبان نیز تسری پیدا کرد و شورای نگهبان کسی را به عنوان رجل سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد که بویی از سیاست نبرده بود.  

کروبی: اختلاس‌های اعلام‌شده ۵ درصد همه تخلف‌ها است

در نشست صبح امروز روزنامه اطلاعات فاطمه کروبی، همسر حجت‌الاسلام کروبی نیز در دقایق پایانی خود را به این نشست رساند و با اصرار حضار چند دقیقه ای سخن گفت.

کروبی که سابقه حضور در مجلس پنجم به عنوان نماینده مردم تهران را در کارنامه دارد، در پایان این نشست با اشاره به حوادث سال ۸۸ گفت: گروهی این اتفاق‌ها را نردبان پیشرفت خود کرده‌اند.  

همسر حجت‌الاسلام کروبی با اشاره به سخنان اسحاق جهانگیری گفت: همان‌طور که معاون رئیس‌جمهور گفته‌اند آن‌چه به عنوان تخلف‌های دولت قبل مطرح می‌شود، تنها ۵ درصد همه تخلف‌ها است و در این شرایط شاهدیم متخلفان هرجا کم می‌آورند از «فتنه» صحبت می‌کنند!  

بدرقه کروبی توسط دعایی
شاید یکی از نکات جالب‌ توجه این نشست زمانی رخ داد که حجت‌الاسلام دعایی به سالن محل برگزاری مراسم رسید. دعایی که تقریباً ده دقیقه پس از پایان مراسم رسمی و زمانی که حضار مشغول صرف ناهار بودند وارد سالن محل برگزاری مراسم شد، بلافاصله پس از ورود به سالن، ابتدا از خبرنگاران پرسید، خانم کروبی هم آمدند.

پس از پایان این مراسم، حجت‌الاسلام دعایی، خانم فاطمه کروبی را تا درب ورود ساختمان روزنامه اطلاعات بدرقه کرد و در حین خروج از ساختمان از خانم کروبی خواست سلام ایشان را به حجت‌الاسلام کروبی برساند.

عکسهای کامل نشست مجالس نه گانه و رونمایی از کتاب بازیگران و بازیگردانان مجالس را از این لینک ببینید.

1

3

4

 

کد خبر : ۳۴۰۶۷۸