خبرگزاری کار ایران

جان کری:

ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است/امروز بار دیگر اهمیت دیپلماسی مشخص شد

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ایران در طول دوران مذاکره به تمام تعهدات خود عمل کرده است، گفت: بواسطه قدم هایی که ایران برداشته، اتحادیه اروپا و امریکا تحریم‌های خود علیه ایران را برخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جان کری وزیر امور خارجه امریکا پس از قرائت بیانیه مشترک ظریف و موگرینی به جمع خبرنگاران آمد و با بیان اینکه قصد دارد بیانیه‌ای در ارتباط با اجرای برجام بخواند، ابراز امیدواری کرد که این متن پاسخ تمام سوالات خبرنگاران را بدهد.

وزیر امور خارجه امریکا با بیان اینکه امروز بار دیگر اهمیت دیپلماسی مشخص شد، گفت: ما بعد از سال‌ها تعهد به مذاکره امروز موفق شدیم در راستای مذاکرات هسته‌ای ، یکی از مشکلات موجود را از طریق دیپلماتیک حل کرده و چهار شهروند ما که در ایران زندانی شده بودند، آزاد و بتوانند به کشور بازگردند. البته آقای اوباما در این ارتباط بیشتر صحبت خواهد کرد.

وی با تاکید براینکه هیچ ارتباطی میان مذاکره هسته‌ای با مذاکره برای آزادی زندانیان دو کشور در خاک یکدیگر وجود ندارد، ابراز کرد: در پی مذاکرات هسته‌ای، دو طرف به یکدیگر نزدیک شده و امکان گفت‌وگو برای آزادی این افراد بوجود آمد و پیشرفت‌های خوبی نیز حاصل شد

کری با اشاره به سفر چهار سال قبل خود به عمان به درخواست رییس جمهور آمریکا برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران، گفت: در این مدت مذاکرات سخت و پیچیده ای صورت گرفت که در نتیجه امروز آژانس در گزارش خود نتیجه راستی ٱزمایی از تعهدات ایران را اعلام و آن را تائید کرد.

وی از سفر نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در صبح فردا خبر داد و افزود: برای رسیدن به این نقطه ایران گام های بسیاری برداشته در حالکیه بسیاری آن را غیر ممکن می دانستند. بواسطه قدم هایی که ایران برداشته، اتحادیه اروپا و امریکا تحریم‌های خود علیه ایران را برخواهند داشت.

وزیر امور خارجه امریکا با اشاره به اجرایی شدن برجام از امروز، اظهار کرد: از امروز تعهدات ایران از یکسری قول و قرار بر روی کاغذ، حنبه عملی به خود خواهد گرفت و دوستان ما در جهان امن تر هستند. امرز با اطمینان می گوییم که تمام راه‌های ایران برای رسیدن به سلاح هسته ای برداشته و راستی آزمایی شده است. ایران ذخایر اورانیوم را به پایین تر از 300 کیلورسانده و مابقی را به روسیه ارسال کرده و دوم سوم سانتریفیوژ های خود را برداشته است. ایران تمام اورنیوم غنی شده را از فردو برداشته است.

وی تصریح کرد: ایران در طول دوسال اخیر به تمام تعهدات خود عمل کرده است و ما شاهد عملکرد دوساله ایران هستیم. البته عملکرد ایران در گذشته تضمین کننده در آینده نیست. ما می دانیم که این امر تمام نگرانی های ما و جامعه جهانی از تصمیمات ایران را پاک نمی کند. 

کری تاکید کرد در صورتی که توافق اجرایی شود جهان می‌تواند به بحران‌های دیگر برسد بدون آنکه ترسی از یک ایران هسته‌ای داشته باشد. کما اینکه در این مدت به مساله سوریه رسیدگی شده و پیشرفت‌هایی درباره آن به دست آمده است.

وی با تشکر از اوباما بیان کرد آقای اوباما در تمام این مدت اصرار داشت که ایران بمب اتمی نداشته باشد و بر گزینه دیپلماسی تاکید داشت و ما را به راهی تشویق می‌کرد که خیلی‌ها در پیمودن آن تردید داشتند. البته این مساله دوجانبه نبود بلکه چندجانبه بود و پنج کشور دیگر هم ما را در این راه همراهی می‌کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا با تشکر از  هیات‌های مذاکره‌کننده گروه 1+5 و کاترین اشتون و فدریکا موگرینی گفت: داشت لازم است من از هیات آمریکا از استفان مول و وندی شرمن و همچنین کاخ سفید، آقای مونیز و وزارت دادگستری تشکر کنم.

کری افزود: همچنین لازم است از دولت‌های اتریش، سوییس و عمان که بسیار سخاوتمندانه در طول این مدت مهمان‌نوازی کرده‌اند تشکر کنم چرا که آنها کمک کردند تا توافق صورت بگیرد و البته من قدردان دولت سوییس هستم که به عنوان نماینده ما در آزادی شهروندانمان به ما کمک کردند.

کد خبر : ۳۳۸۶۶۶