خبرگزاری کار ایران

صادق خرازی:

یک جریان سیاسی فاتح مجلس دهم نیست/ نباید فقط در پگاه هر انتخاباتی مردم جدی تلقی شوند

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به اینکه آرمان اصلاحات تشکیل مجلسی قدرتمند است، گفت: یک جریان سیاسی فاتح مجلس دهم نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، سید محمد صادق خرازی در نشست خبری با اصحاب رسانه در بهشهر اظهارکرد: در جامعه‌ای که سخن از توسعه و پیشرفت است و از تجلی رأی مردم با آرمان عدالت صحبت می شود به نقش اساسی رسانه و اصحاب رسانه پی می بریم زیرا محال است در جامعه جهانی و خانواده ملل آرمان مردم محقق شود و در تحقق آن آرمان اصحاب رسانه نقش نداشته باشند.

وی افزود: رسانه ها چشم هوشیار، تیزبین و بیدار آحاد ملت ها هستند و به همین دلیل در بسیاری از کشورها مورد محبت و توجه دولت ها قرار نمی گیرند.

مشاور ارشد رئیس دولت اصلاحات گفت: در حال حاضر ایران در حال عبور از مهم ترین مقطع تاریخ سیاسی خود است و از طرفی نیز در اطراف ایران دولت ها و قدرت های مختلفی وجود دارد که در حال فروپاشی هستند و مهم ترین علت نزول و سقوط دولت های کشورهای منطقه نداشتن پشتوانه مردم است زیرا مردم محکم ترین پشتوانه دولت ها و حاکمیت ها هستند.

خرازی ادامه داد: نباید فقط در پگاه هر انتخاباتی مردم جدی تلقی شوند و در هر صبح و عصر انتخاباتی مردم محور و مدار قرار بگیرند، زیرا این کار توهین به مردم و معجزه ملت ها است و اگر می خواهیم چنین توهینی اتفاق نیفتد باید به تشکل و احزاب روی بیاوریم.

وی گفت: محال است توسعه اقتصادی بدون توسعه سیاسی صورت گیرد و نیز محال است توسعه سیاسی بدون وجود احزاب، انجمن ها، گروه ها و نهضت های فکری که به صورت متعارف در جامعه فعالیت می کنند تحقق یابد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه روز به روز جهان کوچکتر می شود و رصدخانه ها به راحتی همدیگر را رصد می کنند، افزود: پرسش مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا رصدخانه قوی ملت ایران می تواند در این دوره از تاریخ خود تأثیرات شگرفی را بر رفتار و افعال کنشگران سیاسی بگذارد ؟ و قطعا تعیین کننده پاسخ این سوال رأی مردم در انتخابات است.

خرازی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وضعیت مجلس آینده را چگونه ارزیابی می کنید و آیا اصلاح طلبان لیست واحدی دارند؛ گفت: معتقدم یک جریان سیاسی فاتح انتخابات مجلس دهم نخواهد شد بلکه انتخابات موفقیت احزاب گوناگون را به دنبال دارد و با وجود آنکه وضعیت انتخابات در کلان شهرها با شهرهای کوچک متفاوت است معتقدم اکثریت مجلس دهم را عقلا تشکیل می دهند.

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تحولات منطقه و پیشرفت دولت در سیاست خارجه چه تأثیراتی بر فضای انتخابات می گذارد، اظهار کرد: برجام نقطه عطفی از تحول سیاست خارجه ایران است و موفقیت برجام در موضوع هسته ای حساسیت های بسیاری را در جبهه استکباری رسانه بوجود آورده است و امروزه تاوان آن را بصورت غیرمستقیم می دهند.

وی افزود: ایران قدرت مهم منطقه ای است که تأثیرات شگرفی را در ثبات و حیات منطقه دارد و کشورهایی که از این 2 عنصر برخوردار هستند با عنوان کشورهای ماندگار و تأثیرگذار در جهان نام برده می شوند.

وی گفت: ایران دارای ظرفیت های ویژه ای است که در قلمرو جغرافیایی سیاسی آن تعریف نمی شود و اگر این واقعیت را درک کنیم می توانیم علت بسیاری از توطئه های کشورهای خارجی نسبت به ایران را تحلیل کنیم.

خرازی با بیان اینکه موفقیت در برجام نوعی واگرایی و حسادت رژیم های منطقه ای بر علیه ایران را در پی داشت، افزود: در نتیجه شیخ نمر فردی که برای مردم خود فقط مبارزه با ظلم را به صورت صلح آمیز تبیین و تعیین می کرد را مظلوانه به شهادت رساندند.

وی افزود: در حقیقت در منطقه جنگ روانی به وجود آوردند زیرا عربستان سعودی به هم پیمانی نیاز دارد و به همین خاطر سال‌ها است که عربستان نظریه و اندیشه سخیفی را در جهان ترویج می دهد که ایران تروریست است و یا با تروریسم همکاری می کند اما آنها نمی توانند هیچ گاه این نظریه را در مورد ایران به اثبات برسانند زیرا خود عربستان در رأس گروهک های تروریستی قرار دارد و القاعده، طالبان و داعش فرزندان ناخلف عربستان سعودی هستند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به اینکه دولت عربستان سعودی معتقد است که تنها راه کنترل و مهار ایران کار کردن برروی 3 موضوع است، خاطرنشان کرد: آنها می گویند دندان تیز انقلابیون را در ایران باید بکشیم، فوبیای تشیع را در منطقه دامن نزنیم و از همه عناصر و مؤلفه های استکبار جهانی بکار گیری کنیم تا ایران نتواند در صحنه رسانه های جهان قدرت را در دست داشته باشد.

خرازی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه موفقیت بانوان در عرصه انتخابات مجلس دهم را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: من با نفس این قضیه که در جامعه برای بانوان سهمیه بندی کنیم و یا سازمان زنان تشکیل دهیم مخالفم و نباید حقوق بانوان را از مردان تفکیک کرد زیرا آنها بخشی از جامعه هستند ، ما باید تبعیض ها را از میان برداریم.

وی افزود: بانوان باید سطح بینش و دانش خود را ارتقاء دهند و اینکه بخواهیم برای ورود بانوان به مجلس سهمیه 30 درصدی قائل شویم کاملا با مؤلفه های دوکراسی در تقابل است و در حقیقت نوعی محدود کردن بانوان است.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه در عین حال باید بپذیریم که در ایران با جامعه ای کاملا سنتی و پیچیده روبه رو هستیم که برخی از دستورات دینی برای بانوان محدودیت ایجاد می کند، تأکید کرد: اما از طرفی باید پذیرفت که در سال‌های اخیر پیشرفت چشم گیری از حضور بانوان در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشتیم.

خرازی گفت: اینکه در جامعه برای ورود به هر عرصه ای برای مردان یا خانواده های شهدا یا دسته بندی های مختلف سهمیه و امتیازی قائل شویم دقیقا نقطه مقابل با قرآن است که در آن تأکید شده انسان باید ظرفیت خود را به حدی بالا ببرد که در یک صحنه برابر و مشترک پیروز شود .

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در حال حاضر دیپلماسی خارجی برگ برنده دولت محسوب می شود چرا شما مجلس دهم را متعلق به طیف خاصی نمی دانید و با توجه به اینکه مجلس وظیفه قانون گذاری و نظارت را برعهده دارد آیا مجلس همگام با دولت را هم جهت با توسعه می دانید؟ اظهار کرد: نمایندگان مجلس باید وکیل ملت باشند نه وکیل دولت و با وجود آنکه اصلاح طلبان از دولت تدبیروامید حمایت می کنند اما هیچ گاه تصور وکیل الدوله کردن نمایندگان را برای افزایش قدرت خود ندارند زیرا این خیانت به آرمان های انقلاب و بزرگترین خیانت به آرمان های تاریخی یک ملت برای پیشرفت و توسعه است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: ما در ایران تصور می کنیم دموکراسی یعنی حق اکثریت اما در حقیقت دموکراسی این است که جامعه پیروز اکثریت باشد اما مهم ترین عنصر آن است که حق اقلیت را نیز به رسمیت بشناسید اگر گروهی پیروز شوند و قدرت را به دست بگیرند اما حق اقلیت را محترم نشمارند آغاز استبداد سیاسی است که بر کشور سایه می اندازد.

وی اعلام کرد: معتقدم آرمان اصلاحات این است که تلاش می کنیم مجلسی قدرتمند با فضیلت های ملت و آرمان های جدی مردم بسازیم تا مجلس مشکلات جامعه را حل و فصل کنند .

وی در پاسخ به این سوال که برای به اجماع رسیدن اصلاح طلبان شما چه کارهایی انجام دادید ؟ اظهار کرد: اصلاحات جریانی است که در منتهی الیه آن هم افرادی هستند که بسیار به اصول دینی و اعتقادی پایبند هستند و آن را اجرا می کنند و نیز افرادی هم در این جبهه هستند که به سکولاریزم نزدیک هستند که این قضیه در جناح اصول گرا نیز وجود دارد و به همین خاطر به صورت قاطع نمی توان گفت منظور از پیروزی جبهه اصلاحات دقیقا کدام بخش از افرادی است که حاملان دیدگاه اصلاح طلبی هستند و این قضیه به گفتمان نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سوال که با اعلام تأیید صلاحیت کاندیداها در مرحله تأیید هیأت اجرایی در برخی مناطق همه و در برخی نیز اکثریت تأیید شدند در حالی که بسیاری از آنها صلاحیت حضور را نداشتند؛ اظهار کرد: معیار تأیید صلاحیت قانون است و هنوز کاندیداها برای تأیید نهایی باید مراحل دیگری را با مولفه های جدی تر پشت سر بگذارند و نباید به این تفکر که چرا برخی یا همه کاندیداها خیلی سخاوتمندانه تأیید شدند دامن زد زیرا در جهان الکترونیک و انفرماتیکی زندگی می کنیم که به صورت قدرتمندی همه موازین و مسائل بشری را زیرسوال قرار می دهد.

خرازی در پاسخ به این سوال که آیا با تأیید صلاحیت اکثریت نامزدهای انتخابات مجلس خواسته جریان اصلاحات تأمین شده است یا خیر ؟ گفت: اینکه همه کاندیداها چه اصول گرا و چه اصلاح طلب تأیید صلاحیت شوند من به شخصه خوشحال می شوم زیرا باید بگذاریم صحنه تعیین و تکلیف مردم تؤام با آگاهی، بینایی و هوشیاری باشد و اگر غیر از این باشد فرزندان ما و نسل آینده ایران ما را زیرسوال می برند و هر عملی که انجام دهیم میراثی می شود بعنوان تفکر بشر امروز برای آیندگان و باید به معنای واقعی به همه مولفه های حقوق بشر اهمیت داد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه حزب ندای ایرانیان برای انتخابات در استان های مختلف چه برنامه ای دارد و اینکه چه کاندیداهایی با چه شاخصه هایی از طرف این حزب معرفی خواهند شد و آیا دفاتر حزب ندای ایرانیان در استان ها راه اندازی شدند یا نه ؟ گفت: این حزب نوپا است و باور نمی کردیم که اینگونه جهان گیر شود و در صحنه سیاست داخلی ایران جایگاهی داشته باشد و در حال حاضر توجه بسیاری از دیپلمات های مهم ایران مانند وزیر امور خارجه کشورمان و برخی وزرای دیگر را جلب کرده است که با من تماس می گیرند و از چرایی این حزب سوال می کنند.

خرازی تأکید کرد: اصلاحات حذف شدنی نیست و آن کسانی که فکر می کنند اصلاحات را دفن کردند در اشتباه هستند زیرا نتیجه اصلاحات را در انتخابات 92 دیدند و نیز می توانند نتیجه اصلاحات را در انتخابات 7 اسفند امسال ببینند و با وجود چنین پتانسیلی در کشور تا الم حزبی از سوی اصلاحات برپا می شود توجه جهانی را به خود معطوف می کند.

وی با بیان اینکه خدا را شاکرم از اینکه توانستیم توجه بخش عمده ای از جوانان را جلب کنیم، اعلام کرد: 121 شعبه حزب ندای ایرانیان در شهرستان های مختلف کشور تأسیس شده است و در شهرهای مختلف مازندران نیز در حال انجام است.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان یادآور شد: در همه استان ها و حوزه های انتخاباتی از طرف این حزب نماینده معرفی می کنیم و در حال حاضر در حال مذاکره هستیم و در برخی شهرها با گروه های اصلاح طلب ائتلاف می کنیم و در برخی مناطق نیز با آنها ائتلاف نخواهیم کرد، ما می خواهیم نمایندگانی را به جامعه معرفی کنیم که دیدگاه اصلاح طلبی داشته باشند، و این حزب هر جایی که لازم باشد حاضر است برای تقویت حرکت اصلاحی مردم تلاش کند و رأی و تصمیم اصلاحات را رجحان دهد.

کد خبر : ۳۳۵۹۴۴