خبرگزاری کار ایران

در بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی مطرح شد؛

محکومیت اعدام شیخ نمر و حمله به سفارتخانه عربستان برای تضعیف اقتدار دولت

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در محکومیت رفتار غیر انسانی حاکمان آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر باقر النمر وجمعی از معترضین و فعالین جنبش مدنی کشور عربستان بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران به شرح زیر است: 

و سَیعلم الذین ظلموا ایً منقلبٍ ینقلبون 

بار دیگر دستان حکومت خودکامه و مستبد آل سعود به خون جمعی از آزادیخواهان و رهبران جنبش مدنی و اجتماعی عربستان آلوده شد. شهید شیخ نمر باقرالنمر؛ روحانی مسلمان و رهبر آزادهٔ شیعیان عربستان و جمع کثیری از معترضان به حکومت آل سعود، که از فعالان سیاسی شیعه و سنی مذهب بودند در دادگاهی غیرعلنی، ناعادلانه مغایر با اصول اولیه حقوق بشر، با حکمی ظالمانه و غیرقابل باور محکوم، و به روشی غیرانسانی اعدام شدند و این حادثه تاسف‌بار، قلب عدالت‌طلبان و آزادی‌خواهان منطقه و طرفداران حقوق بشر در جهان را به درد آورد.

این روحانی آزاده، که همواره استیفای حقوق مردم را از راه اعتراض‌های مدنی و بدور از خشونت دنبال می‌کرد، به دست حکومتی ظالم که دیری است با حمایت از گروه‌هایی تکفیری-صهیونیستی، امنیت و اعتبار منطقه را به خطر انداخته، به شهادت رسید، به یقین، خون او درخت عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی در مقابل حکومت‌های خودکامه منطقه را آبیاری خواهد کرد.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، ضمن محکوم کردن این اقدام شنیع و رفتارهای قرون وسطایی، از کلیه مجامع حقوق بشری می‌خواهد، فارغ از مصلحت‌سنجی‌های بی‌مورد و منفعت‌طلبی قدرت‌های بزرگ، رفتارهای دوگانه را کنار گذاشته و با محکوم کردن این جنایت آشکار و رفتار ضدانسانی، چاره ایی برای رفتارهایی مشابه این، بیندیشند. 

ما از مجامع جهانی و دولت‌های بزرگ، خصوصا حامیان و متحدان غربی عربستان، می‌خواهیم مطابق با کنوانسیون‌های حقوق بشری و تعهدهای بین‌المللی، با اعمال فشار بر کشور عربستان، ضمن محکوم کردن عمکرد حاکمان آل‌سعود، این حکومت بدوی و طایفه‌گرا را، از ادامه رفتارهای غیرانسانی باز داشته و مجازات‌های متناسب را اعمال دارند. 

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، همچنین با رفتارهای خودسرانه‌ای، همچون حمله به سفارتخانه و کنسولگری کشور عربستان، که با حمایت‌های پشت‌پرده و ظاهرا با هدف تضعیف اقتدار دولت تدبیر و امید، صورت می‌گیرد، را تقبیح کرده و نسبت به پیامد اینگونه حرکات نابخردانه و تنش‌آفرین هشدار می‌دهد و پیامد منفی اینگونه اعمال غیر قانونی را متوجه آن دسته از مسئولانی می‌داند که با سکوت و تصمیم‌های منفعلانه، موجب تکرار این رفتار‌ها را فراهم می‌آورند.

در پایان از دولت محترم می‌خواهیم با رفتار سنجیده، هوشیارانه و عزتمندانه، ضمن حمایت از رفتارهای مدنی اعتراضی مسالمت‌آمیز، با تلاش در جهت ایجاد اجماع نظر دیپلماتیک و جهانی علیه چنین رفتارهایی، از بروز و تکرار این گونه خشونت‌طلبی‌ها در منطقه جلوگیری کند. 

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران

کد خبر : ۳۳۵۲۰۱