خبرگزاری کار ایران

قمی در اجلاس توسعه علوم‌و‌فناوری کشورهای‌اسلامی:

جوانان ستون اجرایی‌ شدن علوم و فناوری کشورهای‌ اسلامی باشند

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد که جوانان ایرانی باید ستون اصلی محقق و اجرایی‌ شدن علوم و فناوری کشورهای‌ اسلامی باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام محسن قمی در نخستین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشور اسلامی با اشاره به لزوم وحدت در میان کشورهای جهان اسلام بیان داشت: همکاری کشورهای اسلامی باید به گونه‌ای باشد تا از آپارتاید کشورهای بیگانه جلوگیری شود. در قرن نوزدهم گوستاو لوبون که از اندیشمندان مطرح اروپایی بود در مقاله‌ای به قلم خودش نوشت که  عقب‌ماندگی کشورهای‌اسلامی در حوزه علوم و فناوری ناشی از تنبلی و رخوت حاکمان و مردمان این کشورها نخواهد بود بلکه این موضوع به مواردی دیگری بستگی دارد .

وی ادامه داد: این مقاله در قرن نوزدهم به دست سید جمال‌الدین اسدآبادی رسید و وی در پاسخ به مقاله لوبون مقاله دیگری به رشته تحریر در آورده و برای وی ارسال کرد و بعد از ارسال این مقاله این دو شخصیت یکدیگر را ملاقات کردند و خروجی این ملاقات این بود که لوبون مقاله دومی را به جهت نقض مقاله نخست نوشت و قرار بر این شد که مقاله سید جمال‌الدین اسدآبادی را ترجمه و منتشر کند.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری متذکر شد: در آن زمان مجله‌ای توسط سید جمال‌الدین اسدآبادی منتشر می‌شد که سه شعار اصلی بر پایه علوم‌وفنون در آن جای گرفت؛ اول اینکه علم برای مرد و زن حیاتی است، دوم اینکه مکان کسب علم به هیچ‌وجه مهم و مشخص نخواهد بود و سوم هم درخصوص این بود که علم مرز دینی نمی‌شناسد. در آن برهه کسانی مانند سید جمال‌الدین اسدآبادی صراحتا اعلام کردند علم گستره جغرافیایی ندارد و حتی ادیان مختلف باید در آن دخیل باشند.

قمی با اشاره به اینکه جوانان کشورهای‌اسلامی یکی از پایه‌های اصلی حوزه علوم و فناوری خواهد بود، بیان کرد: آن چیزی که نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای‌اسلامی و پس از آن در تمام دنیا باید مهم تلقی شود این است که جوانان ما باید ستون اصلی محقق و اجرایی‌شدن علوم و فناوری کشورهای‌اسلامی باشند به گونه‌ای که در شرایط فعلی برای اثبات واژه توانستند می‌بایست از قشر جوان بهره بسیار جست و جوانان در این موضوع از مهمترین محورها به حساب می‌آیند. در زمان دستیابی به اروانیوم غنی‌شده معدل سنی دانشمندان هسته‌ای چیزی در حدود 26 سال بود که جوانان در این رده‌های سنی توانستند چنین کار بزرگی را به ثمر برسانند که البته چنین کارهای بزرگی در تاریخ اسلام بی‌سابقه نیست. به طوری که بعد از رنسانس شاهد ترجمه کتاب‌هایی بودیم که پس از انجیل می‌توانیم به کتاب ابوعلی‌ سینا اشاره کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کشور ایران می‌بایست مرجعیت علمی پیدا کند، خاطرنشان کرد: بدون‌شک ایران یکی از کشورهایی است که در سالیان اخیر در حوزه علوم و فناوری توانسته مرجعیت علمی پیدا کند و تا 50 سال آینده باید به جای صدور نخبگان، دانشجویان کشورهای دیگر به ایران بیایند. زمانی که درخصوص غنی‌سازی 20 درصد صحبت‌هایی به میان آمد گفته شد به کشور ایران سوخت مورد نظر تعلق نخواهد گرفت و این میان بود که نقش جوانان بیش از پیش پررنگ شد و در این حوزه فعالیت زیاد و موثری را شاهد بودیم لذا اگر به فکر بازسازی وحدت هستیم یکی از محورهایی که غیرقابل اغماض خواهد بود وحدت در محور علوم و فنون خواهد بود.

معاون ارتباط بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با تاکید بر موقعیت استراتژیک کشورهای خاورمیانه و جهان‌اسلام عنوان کرد: کشورهای اسلامی امکانات استراتژیک و همچنین امکانات بسیار گسترده‌ای در حوزه انرژی دارند اما آن چیزی که باید مد نظر قرار گیرد این است که سرمایه اصلی جهان اسلام منابع زیر زمینی نیست، بلکه منابع روزمینی هستند که حرف اول و آخر را می‌زنند و باید بگوییم همین جوانان به عنوان منابع روزمینی کشورهای اسلامی و خصوصا ایران تلقی می‌‌شوند چراکه اگر جوانان دست به دست هم دهند در تمامی حوزه‌ها معجزه رخ خواهد داد که در حوزه علوم و فناوری توسعه کشورهای اسلامی این موضوع گام بسیار بلند و موثر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تدافعی‌بودن استراتژی نظامی کشورمان ابراز داشت: در بحث نظامی باید بگوییم سیاست و استراتژی ما یک سیاست تدافعی است، نه تهاجمی که در سایه رهبری حضرت امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پایه‌گذاری و پیگری شده و خواهد شد لذا در بحث علمی کشورمان هم این استراتژی پیگیری خواهد شد و به بالاترین احزاب دست پیدا خواهیم کرد.

قمی با تاکید بر سهم ناچیز پژوهش در بودجه کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشورمان سهم پژوهش در حوزه علوم و فناوری سهم ناچیزی است و باید دید چرا در بسیاری از کشورها بحث پژوهش و فناوری بودجه بالاتری از بودجه دولتی به خود اختصاص داده که می‌توان در این بین به کشور ژاپن اشاره کرد.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در پایان خاطرنشان کرد:  دولت وظیفه دارد بودجه مناسب و بالایی را برای این حوزه تخصیص دهد اما همه می‌دانیم دولت به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار این کار باشد و می‌بایست بخش‌خصوصی به عنوان حامی به این مساله ورود کند چراکه اگر این محور از مناسبات در کشورهای اسلامی جدی گرفته شود علاوه بر تقویت می‌توانند نسبت به گسترش مناسبات در حوزه علوم و فناوری اقدام کنند که این جلسه برای تعامل بیشر کشورهای اسلامی و کمک به آنها در حوزه علوم و فنون برگزار شده که امیدواریم در آینده نزدیک به اهدافی که نقطه‌گذاری شده دست پیدا کنند.

کد خبر : ۳۳۳۵۷۵