خبرگزاری کار ایران

محجوب در جمع دانشجویان دانشگاه ورامین:

جنبش دانشجویی در همه مناسبت‌های تاریخ معاصر زنده بوده است

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه آزاد ورامین گفت: سلام می‌کنم به دانشگاه و دانشگاهی که مفهوم آزادی و آزادگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ علیرضا محجوب که مراسم روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه ورامین حضور یافته بود٬ با اشاره به اینکه تاریخ معاصر ایران از دهه ۲۰ تاکنون شاهد نقش ممتاز دانشگاه بوده و خواهد بود٬ اظهار داشت: دانشجویان همواره جزو طبقه روشنفکر و آشنا به امور روز و رموز سیاسی بوده و هستند.

وی با بیان اینکه باید گفت ورامین شهر مبارزه است٬ در ادامه گفت: سلام به ورامین که قبل از قم اولین کانون شیعه ایران بوده و در واقع یکی از قدیمی‌ترین کانون‌های تشیع منطقه است.

محجوب با اشاره به ایام محرم گفت: ایامی که در پیش رو داریم و ایامی که از سر گذراندیم یعنی محرم و صفر به دلیل آنکه یادآور رشادت‌های عاشورا هستند٬ برجستگی خاصی دارند.

وی افزود: ۱۶ آذر یا هر مناسبت دیگری توام با یک یادمان و بزرگداشت است و امروز نیز یادمان سه دانشجوی شهید قندچی، شریعت‌رضوی و بزرگ‌نیا است که شهدای جنبش دانشجویی بودند.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه گفت: در سال ۳۲ بعد از کودتای ۲۸ مرداد یک نهضت مقاومت ملی تشکیل شد که بی‌شک جنبش دانشجویی کانون و هسته اصلی این نهضت بود. پس از ورود جنبش به ایران٬ فضای دانشگاه ایران به شدت امنیتی شد و افراد نظامی وارد دانشگاه شدند و به تبع آن اعتراض‌های دانشجویی بالا گرفت و همین مسئله بود که در آستانه سفر نیکسون به ایران موجب به شهادت رسیدن آن سه دانشجوی بزرگوار شد.

وی افزود: در اینجا می‌خواهم مشابهتی میان دو مناسبت برقرار کنم؛ روز دانشجو و روز کارگر. روز جهانی کارگر اول ماه می‌ است و از اوسط آوریل تحرکات افزایش می‌یابد و روز اول ماه می‌ روز اوج‌گیری قیامی است که در آن پلیس آمریکا سه کارگر را می‌کشد و این روز بعد‌ها توسط سازمان جهانی کار به عنوان روز کارگر شناخته می‌شود.

وی در ادامه در رابطه با دلایل شکل‌گیری ۱۶ آذر گفت: در واقع در ۱۶ آذر دانشجویان به رفتار ناصحیح با مصدق اعتراض کردند که در آن روز‌ها آمریکا مانند انگلیس دشمنان ایران محسوب نمی‌شد و خود را حامی جنبش‌های ضد استعماری نشان می‌داد٬ اما در‌‌ نهایت همین کشور به ظاهر ضداستعماری یعنی آمریکا بود که کودتا کرد.

نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر نقش جنبش دانشجویی در تاریخ معاصر ایران گفت: جنبش دانشجویی در همه مناسبت‌های سیاسی و اقتصادی تاریخ معاصر ایران زنده بوده است و در اینجا جا دارد یادی بکنیم از همه کسانی که در اعتلای جنبش دانشجویی نقش داشتند و امیدواریم شاهد توسعه هر چه بیشتر تشکل‌های دانشجویی باشیم.

وی با بیان اینکه باید باز هم به مجلس، به دولت و به مقام‌های دانشگاهی توصیه کرد که آزاداندیشی در جنبش دانشجویی را جدی بگیرند٬ اظهار داشت: با وجود پیشینه مشعشع دانشگاه آزاد امیدواریم تشکل‌های دانشجویی در این دانشگاه هر روز بیش از پیش پا بگیرد و استوار شود.

دبیرکل خانه کارگر گفت: ما امروز دانشگاه را فرا می‌خوانیم که در زمینه اشتغال‌ زایشی داشته باشد. با وجود ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دانشجو و هجوم این تعداد در آینده‌ای نزدیک به بازار کار٬ چشم‌انداز پیش‌رو کمی نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آینده نسلی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند٬ نیاز به دقت دارد. نباید آینده این نسل تحصیلکرده و پرتحرک٬ بیکاری باشد. در واقع بازار کار باید بتواند از توانایی‌های دانشجویان استفاده کند یا این توانایی‌ها را به بلوغ برساند.

محجوب در پایان با اشاره به گذشته پرافتخار ایران گفت: ایران از تاریخ باستان تاکنون مهد اصلی تمدن در خاورمیانه و جهان بوده و امیدواریم امروزه نیز برای شکوفایی هر چه بیشتر در عرصه علم و عمل بتواند از دانشجو و دانشگاه به خوبی بهره‌بگیرد و بدون تردید روز دانشجو وقتی می‌تواند مبارک باشد که اهداف علم‌آموزی، توسعه و اشتغال محقق شود.

کد خبر : ۳۲۸۰۱۸