خبرگزاری کار ایران

نژادبهرام در نشست زن در مجالس ایران:

حضور زنان در عرصه سیاسی نه برای سهم‌خواهی بلکه برای توسعه متوازن است

یک پژوهشگر حوزه زنان اظهار داشت: تجارب ۳۷ سال قبل نشان می‌دهد که زنان باید حضور فعال‌تری داشته باشند و این نه برای گرفتن سهم خود بلکه برای توسعه پایدار‌تر و متوازن‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا نژادبهرام در نشست خبری سمینار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران گفت: مشارکت سیاسی زنان جدا از مشارکت جامعه نیست و ایران نیز از کشورهای پیشگام در مشارکت سیاسی زنان بوده‌است.

وی ادامه داد: اگر ما به تحولات مشروطه و تحولات انقلاب اسلامی نگاه ژرفی داشته باشیم٬ مشاهده می‌کنیم هموراه زنان نقش مهمی در تاریخ سیاسی ایران داشته‌اند و به عبارتی ایران در عرصه مشارکت زنان پیشگام بوده٬ اما مسئله دسترسی به قدرت از جنس دیگری است. با آنکه زنان در تاریخ ما همواره نقش‌آفرین بوده‌اند اما چه پیش از انقلاب و چه پس از آن سهم اندکی در قدرت داشته‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به سهم زنان در قدرت پیش و پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: تا سال ۴۲ زنان امکان حضور در مجلس شورای اسلامی را نداشتند و پس از آن در ۴ دوره مجلس شورای ملی حداکثر ۲۰ زن نماینده بودند که حدود ۷.۵ درصد را شامل می‌شد وپس از انقلاب نیز سهم زنان در مجلس به طور میانگین حدود ۵ درصد بوده و بیشترین تعداد زنان در مجلس مربوط به مجلس پنجم با ۱۴ نماینده است اما در سه دوره شورای‌های شهر و روستا زنان مشارکت قابل توجهی داشتند و ۷ هزار زن در شورا‌ها حضور داشتند که این نشان‌دهنده تحولاتی در دسترسی به قدرت است ولی این روند بسیار کند است.

نژادبهرام با بیان اینکه سمینار ملی زنان در تاریخ مجالس ایران به دنبال ارزیابی جدیدی از تحول در نقش زنان در قدرت است، یادآور شد: اتفاقات بسیار جدی در جامعه در حال رخ دادن است و ما شاهد هستیم در عرصه‌های اجتماعی شاخص مشارکت زنان بسیار بالاست٬ ولی در عرصه سیاسی این شاخص پایین است.

وی افزود: من برای آنکه متوجه بشوم چرا میزان مشارکت و دسترسی به قدرت زنان در عرصه سیاسی پایین است٬ در پایان‌نامه دکتری‌ام پژوهش‌های مختلفی انجام دادم. سوالم آن بود که آیا مشارکت زنان در عرصه سیاسی منع شرعی دارد؟ با بررسی فتاوای مختلف متوجه شدم مشارکت زنان و دسترسی به قدرت برای آن‌ها منع شرعی ندارد٬ بلکه دلیل پایین بودن این شاخص به خاطر عرف‌های اجتماعی است و به همین خاطر ما نیازمند همدل کردن جامعه و اتخاذ یک رویکرد جدید هستیم.

این پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه دسترسی به قدرت از سوی زنان یک فرصت برای جامعه برای توسعه سیاسی و همه‌جانبه است، ابراز داشت: تجارب ۳۷ سال قبل نشان می‌دهد که زنان باید حضور فعال‌تری داشته باشند و این نه برای گرفتن سهم خود بلکه برای توسعه پایدار‌تر و متوازن‌تر است.

کد خبر : ۳۲۷۶۴۱