خبرگزاری کار ایران

سفیر کشورمان در روسیه:

تقسیم تروریسم به معتدل و غیرمعتدل عواقب دارد

سفیر کشورمان در مسکو دخالت غرب در سوریه را با تفکر صدور دموکراسی نادرست خواند و گفت: این استانداردی دو گانه است و برای کشورهایی که خودشان بنیانگذار دموکراسی هستند کارایی ندارد.

به گزارش ایلنا٬ مهدی سنایی در مصاحبه با شبکه روسیه ۲۴ به بررسی روابط تهران - مسکو پرداخت و در پاسخ به این سوال که تحلیل شما در این رابطه که اقتصاد ایران و روسیه بر مبنای انرژی است و تصور می‌شود که این دو اقتصاد که بر مبنای انرژی و درآمد نفت و گاز است، رقیب یکدیگرند٬ چیست؟ گفت: این‌طور نیست؛ در رویکرد پراگماتیک پتانسیل بزرگی وجود دارد و اقتصاد‌ها مکمل یکدیگرند. مثلا در مورد کشاورزی ایران آن‌چیزی را صادر می‌کند که روسیه وارد می‌کند. نظیر انواع سبزیجات، گوجه فرنگی، میوه و خشکبار. هم‌چنین روسیه چیزی را صادر می‌کند که ایران آن را وارد می‌کند نظیر گندم و گوشت.

سنایی ادامه داد: پس می‌توان گفت در عرض سال‌های گذشته همیشه روابط توسعه یافته ولی در دو سال گذشته دو رییس‌جمهور روابط را کنترل می‌کنند که این امر بیانگر نوید‌ها و چشم‌اندازهای خوبی در روابط دو کشور است.

سفیر کشورمان در روسیه ادامه داد: ایران ۳۶ سال در تحریم بوده به‌خصوص در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ شدت این تحریم‌ها افزایش یافته بود. لغو تحریم‌ها می‌تواند مبنای جدیدی برای توسعه باشد. ما درخصوص تامین منابع، معاملات بانکی، تعرفه کالاهای رقابت‌پذیر مشکلاتی داشتیم ولی الان توانستیم مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه با خیلی از کشور‌ها روابط اقتصادی داریم ولی گردش تجاری ما با روسیه رشد داشته است، افرود: در سال ۲۰۱۴ زمینه‌هایی فراهم کردیم و گام‌هایی را برداشتیم و شرکت‌های تجاری دو طرف ۶ ماه است که کارشان را به‌صورت جدی شروع کرده‌اند. مثلا درباره صدور گوجه فرنگی در حال حاضر تلاش می‌شود بیشتر از بخش جنوبی کشور اقدام شود و با توجه به اوضاع جدید میوه و سبزیجات بیشتری وارد شود؛ البته این امر به شرکت‌های وارد کننده روسی هم بستگی دارد. شرکت‌های روسی برای کار با ایران تجربه کمی دارند آن‌ها با سایر کشور‌ها کار می‌کنند. آن‌ها باید برای حضور در بازار ایران مذاکره کنند و به کارشان سرعت بدهند. حتی در مورد ترانزیت و انبارداری نیز ایران می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

سنایی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره دیدار رییسان‌جمهور ایران و روسیه گفت: سفر پوتین به تهران و ملاقات‌های انجام شده گام خیلی بزرگ و مهمی بود. بسیاری این مرحله از سفر پوتین به تهران را مرحله تاریخی تلقی می‌کنند. در این سفر اسنادی که متعلق به گذشته بود نیز امضاء شدند. ۷ سند امضا شد. از جمله سند تسهیل صدور روادید دانشجویان و فعالان تجاری و اقتصادی و هم‌چنین توافقات مربوط به گشایش خط اعتباری برای پروژه‌ها که بسیار مهم بود زیرا بازار ایران رقابت‌پذیر است. هم‌چنین رییس‌جمهور پوتین دستور داد که سازمان‌های مالی روسیه خط اعتباری باز کنند که این برای تامین فاینانس مهم است.

او ادامه داد: سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار پروژه امضا شده است. این توهم نیست؛ این پروژه‌ها بوده ولی منابع مالی نداشتند و تامین فایناس مهم است. در دیدار رییسان‌جمهور هم اعلام شد که ۳۵ پروژه داریم که نیاز به ۴۰ میلیارد دلار فاینانس دارد. دو پروژه به‌طور مشخص امضا شده است. یک برقی کردن خط راه‌آهن اینچه‌برون به گرمسار و دومی پروژه نیروگاه حرارتی در بندرعباس. روس‌ها در اصفهان و خوزستان نیروگاه حرارتی درست کردند و ایران خاطره خوبی دارد. ما ۳۳ پروژه دیگر هم داریم و می‌خواهیم در مورد آن‌ها هم قرارداد امضا کنیم و پیشرفت کنیم. مساله مهم دیگر این است که روابط دو کشور در زمینه سیاسی بالاست ولی این روابط در زمینه اقتصادی در سطح روابط سیاسی نیست و حجم آن کم است که این موضوع در ملاقات با مقام معظم رهبری نیز مطرح شد که چرا روابط سیاسی و اقتصادی با یکدیگر مطابقت ندارد. باید تلاش کنیم و زمینه را فراهم کنیم تا شرکت‌های بزرگ روسی در ایران حضور یابند.

سفیر کشورمان در مسکو به این سوال که در مورد مناقشه سوریه و موضع ایران در حل و فصل سوریه توضیح دهید نیز گفت: ایران از‌‌ همان ابتدا یک موضع اصولی داشت و آن اینکه این مساله مربوط به سوری‌ها و موضوع داخلی است و خودشان باید آن را حل کنند و نه با جنگ وارداتی و پروژه‌های ساختگی همانند آنچه در عراق و لیبی انجام دادند. اوضاع طوری شد که فکر می‌کنیم که یک برنامه مخفیانه وجود دارد که اراضی بدون دولت ایجاد کنند. این موضوع به نفع چه کسی خواهد بود؟ در آن اراضی تروریسم رشد می‌کند که در آن صورت امکان کنترل آن نیز وجود ندارد همانند اعمالی که در فرانسه انجام دادند. دخالت غرب از‌‌ همان ابتدا و با‌‌ همان تفکر صدور دموکراسی درست نبود. این استاندارهای دو گانه است و در واقع این برای کشورهایی که خودشان بنیانگذار دموکراسی بودند خوب نیست. تقسیم تروریسم به معتدل و غیرمعتدل عواقب دارد.

او خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مشکلات سوریه، داخلی است و نباید به مردم سوریه دیکته شود. الان مساله تروریسم حاد شده است و کشور‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که این مساله را حل کنند و بعد به فرایند سوریه بپردازند. هر گونه تاخیر در مقابله با تروریسم عواقب آن را بیشتر خواهد کرد.

سنایی با بیان اینکه قبلا این گونه تصور می‌کردند که حکومت سوریه را در ۶ ماه سرنگون می‌کنند افزود: ولی این اتفاق نیفتد. الان هم در مواردی مشاهده می‌شود که برخی کشورهای منطقه نمی‌خواهند رویکرد خود را عوض کنند و کار‌هایشان را ادامه می‌دهند. در شرایط حاضر به نظر می‌رسد هر کشور و سیاستمداری باید واقعیت جدید را درک کند و دو نکته اساسی در این خصوص آن است که اولا همان‌طورکه رییس‌جمهور روسیه در پیام خود به پارلمان گفت برای مبارزه با تروریسم همه نیرو‌ها باید با یکدیگر متحد شوند تا موضوع را حل کنند و بعد به حل مرحله دوم که حل مشکل سوریه است بپردازیم که این هم با انتخاب خود مردم سوریه است.

وی در پاسخ به این سوال که مفاهیم ما مثل شما است ولی آن‌ها به ما می‌گویند شما و ایران دارید در موضوع سوریه دخالت می‌کنید؟ تاکید کرد: سوریه یک کشور مشروع است که دارای رییس‌جمهور است. اگر ایران و روسیه در آن کشور حضور دارند به این دلیل است که رییس‌جمهور و دولت این کشور از ما دعوت کرده‌اند. من امسال در باشگاه والدای گفتم که تضعیف کشور‌ها و دولت‌ها درست نیست. اگر ما دولت‌ها را به رسمیت نشناسیم نظم ایجاد نمی‌شود و ما شاهد هرج و مرج خواهیم بود. بنابراین این حضور به درخواست رییس‌جمهور قانونی یک کشور است.

سنایی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که «کلیشه‌هایی در مورد ایران هم در صفحات اجتماعی شما و هم در میان مردم روسیه وجود دارد». شما کاربر کلاسیک هستید و یا غیرکلاسیک؟ این طور پاسخ داد که من نمی‌توانم بگویم کاربر کلاسیک یا خیلی پیشرفته هستم. به هر حال نسل جدید در میان کاربران ما در فیس بوک، اینستاگرام و تویی‌تر وجود دارند و هدف این است که ایران را به‌صورت همه جانبه معرفی کنیم و ما می‌توانیم هرچه هست هم موضوعات ادبی و هم موضوعات تاریخی و هر چیز دیگری را نشان بدهیم.

وی ادامه داد: در ایران آثار پوشکین، تولستوی، داستایوفسکی دائما چاپ مجدد می‌شوند. ولی در ایران روسیه معاصر را نمی‌شناسند؛ در روسیه هم همین‌طور ایران معاصر را نمی‌شناسند. اطلاعات مردم از ایران معاصر یا کم است یا غلط. مساله ایران هم‌چنین در این سال‌ها سیاسی شده است. ما نمی‌توانیم بگوییم خیلی جامعه بازی هستیم ولی نسبتا باز هستیم و نسل جوان فعالی داریم. ۶۷ درصد از دانشجویان ما دختر هستند. ایران در هنگام تحریم در زمینه نانوتکنولوژی به مقام هفتم رسید. ما در زمینه زندگی کردن در زمان تحریم و پشت سر گذاشتن آن تجربه خوبی کسب کردیم. نمی‌شود گفت که هیچ محدودیتی نیست ولی آن تصوری که از ایران دارند آن نگونه نیست.

سفیر کشورمان در روسیه در ادامه گفت: حجاب در کشور ما متفاوت است و دو تن از معاونان رییس‌جمهور ما زن هستند. در همه صحنه‌ها حتی در مکان‌های ورزشی و تفریحی نظیر پیست‌های اسکی زنان حضور دارند. در جنوب ایران جزایر زیبایی نظیر قشم و کیش وجود دارند که دمای هوا در این زمان بسیار مطبوع است. ایران کشوری با خصوصیات خاص خودش است. ایران شبیه به کشورهای خیلی باز نیست ولی یک کشور قرون وسطی که همه چیز مربوط به قرن ۱۹ باشد هم نیست. بیش از ۵۰ درصد ایرانیان جوانان زیر ۳۰ سال سن دارند و جوانان با شیوه روز زندگی می‌کنند. ما باید تلاش کنیم ایران را با استفاده از همکاران روسمان آن‌طور که هست نشان دهیم.

سنایی در پایان این مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر اینکه دوستداران هنر و ادبیات و فرهنگ در روسیه و هم‌چنین رسانه‌های گروهی باید کمک کنند که ما تصور درستی از دو کشور داشته باشیم، افزود: افزایش حضور توریست‌های ایرانی در مسکو به میزان ۱۰۰ درصد و هم‌چنین پرواز اولین هواپیما از سوچی به ایران نشانه علاقه دو طرف به رشد روابط است. من در صفحات اجتماعی‌ام با تعداد زیادی از مردم روس از قشرهای مختلفی در ارتباط هستم و این مساله فرصت خوبی برای تبادل نظر ایجاد می‌کند.

کد خبر : ۳۲۷۴۶۷