خبرگزاری کار ایران

جلسه دوازدهم دادگاه میلیاردر نفتی؛

پردیس سینمایی را جای طلبم قبول نکردم/ برداشت ۱۲میلیون یورو برای جرثقیل‌های پل صدر

دوازدهم جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی موسوم به فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بابک زنجانی مانند جلسات پیش با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد تا با اعلام رسمی قاضی صلواتی٬ جلسه دادگاه به صورت رسمی آغاز شود.

وکلای مدافع و خواهران متهم نیز در دادگاه حضور دارند.

مشروحی از یازده جلسه پیش دادگاه بابک زنجانی به شرح زیر است:

قرائت کیفرخواست متهم در جلــــــسه اول 
رابطه بابک زنجانی با برخی افراد در قرارگاه خاتم و نامه وکلای خارجی در جلـــــــــسه دوم
قرائت اتهام کلاهبرداری از وزارت نفت از سوی نماینده دادستان در سومین جلــــــــــسه 
دفاعیات بابک زنجانی در جلــــــــسه چهـــــــــارم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلــــــــسه پنجـــــم
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در جلـــــــــسه ششــــم
ارزشیابی اموال بابک زنجانی در جلــــــسه هفتــــــم
شکایت شرکت HK از بابک زنجانی در  جلـــــسه هشتــــــم
شکایات بانک مسکن٬ سازمان تامین اجتماعی و شرکت نفت در جلسه نهم
دفاعیه زنجانی نسبت به شکایت بانک مسکن در جلسه دهم 
ادامه دفاعیات بابک زنجانی در مورد شکایات مطروحه در جلسه یازدهم

ساعت ۸:۳۰
ورود بابک زنجانی به دادگاه

بابک زنجانی ساعت ۸:۳۰ وارد شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب شد.

قاضی صلواتی در جلسه دوازدهم سوال‌هایی در مورد نحوه افزایش سرمایه بانک FIIB، چگونگی ایجاد شرکت SCT BANKERS دبی، نحوه خرید ملک ایران زمین و ... از بابک زنجانی مطرح کرد.

بانک ملت یک یورو هم در افزایش سرمایه به من کمک نکرد

رییس دادگاه در طرح سوال‌های خود از متهم اظهار داشت: دادسرا مدعی است شما در حین فروش بانک FIIB به بانک ملت افزایش سرمایه داشته‌اید؟ که بابک زنجانی در این مورد پاسخ داد: شخصا افزایش سرمایه داده‌ام و بانک ملت یک یورو هم به من کمک نکرد.

زنجانی همچنین گفت: برگه افزایش سرمایه که از محل منابع خودم هست موجود است. بانک ملت هم اصلا در خارج از کشور پول نداشت.

برداشت ۱۲میلیون یورو از شرکت «نیکو» برای واردات جرثقیل‌های پل صدر

قاضی صلواتی در ادامه سوال‌هایش از زنجانی پرسید که شرکت SCT BANKERS دبی اصلا وجود خارجی دارد یا خیر که بابک زنجانی پاسخ داد: در سال ۸۷ SCT کیش را افتتاح کردیم و شعبه کیش را در DIFC دبی ثبت کردیم.

رییس دادگاه اظهار داشت شما برای واردات جرثقیل‌های پل صدر حداقل ۱۲ میلیون یورو از محل اعتبارات شرکت «ن» برداشته اید که مجاز نبودید که بابک زنجانی در پاسخ به این اتهام گفت که اصلا اینطور نبوده است.

پردیس سینمایی را به جای طلبم نخواستم

بابک زنجانی در پاسخ به مشارکت ۲۴ میلیون یورویی وی با شهرداری در پروژه بزرگراه صدر گفت: ۱۲ میلیون یورو از این مقدار را از محل بن‌های نیکو تامین کردیم٬ ضمن اینکه ما به شهرداری بیش از ۶۰-۷۰ میلیون یورو پول دادیم که بخشی از آن مربوط به کارگزاری SCT بنکرز بوده است.

وی با بیان اینکه ما حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیارد طلب از شهرداری داشتیم، گفت: آنها گفتند پول نداریم و من این موضوع را با قرارگاه مطرح کردم و آنها گفتند که در عوض این پول ملک بردارم و می‌خواستند پردیس سینمایی به من ارائه کنند که من نخواستم.

بانک فرست ۴۰ اتاق داشت نه ۳ اتاق

قاضی صلواتی در ادامه خواستار ارائه توضیحات در خصوص نحوه خرید بانک FIIB و افزایش سرمایه آن شد که متهم اظهار داشت: بانک FIIB در مالزی بود و ما برای خرید آن به مالزی مراجعه کردیم٬ چراکه برای انجام کارهای مالی نیازمند وجود بانک بودیم. مالزی اعلام کرد صاحب بانک یا ایجاد کننده٬ باید سهامداری بزرگ یا بانک باشد که ما به سراغ بانک دیگری رفتیم تا سهامدار این بانک شود.

وی ادامه داد: در ادامه ما مجموعه مالی ارزش در تاجیکستان را خریداری کردیم و پس از انجام کارهای اولیه از رئیس جمهوری تاجیکستان برای تاسیس بانک اجازه گرفته شد و در نهایت ما در حوزه خدمات شهری در تاجیکستان فعالیت کردیم.

زنجانی با بیان اینکه پس از آن بانک کنت شکل گرفت٬ اظهار داشت: این بانک ۲۵ تا ۳۰ درصد مالیات داشت و از آنجا که نمی‌توانستیم شرکت‌های مختلفی را به تاجیکستان ببریم٬ از طریق بانک کنت بانک فرست را خریداری کردیم که بانک فرست ۴ میلیون دلار خردیدیم. مضاف براینکه بانک بیش از ۴۰ اتاق داشت در صورتی که آقایان در دادگاه آ ن‌ را تنها دارای سه اتاق معرفی می‌کنند.

سرمایه و سهام بانک کنت  را تا ۱۰۴ میلیون دلار افزایش دادم

وی در توضیح نحوه افزایش سرمایه بانک FIIB پاسخ داد: سهام بانک FIIB را از ۴ به ۱۰۴ میلیون دلار رساندیم اما سرمایه‌گذار بانک کنت تاجیکستان بود٬ لذا باید سهامش افزایش می‌دادیم. بنابراین سرمایه و سهام کنت بانک را تا ۱۰۴ میلیون دلار افزایش دادم.

قاضی صلواتی پس از توضیح بابک زنجانی پرسید که آیا ۶۰ درصد این افزایش سرمایه را بانک ملت انجام داد؟ که متهم نفتی پاسخ داد که بانک ملت یک یورو هم پرداخت نکرد٬ اصلا بانک ملت دیگر پولی نداشت به من بدهد. پول مربوط به افزایش سرمایه کنت بانک تاجیکستان را از ایران نبردم٬ بلکه ۳۲ میلیون دلار را از خارج وارد کشور کردم.

نحوه خرید ملک ایران زمین

 

بابک زنجانی در ادامه در خصوص نحوه خرید ملک ایران زمین و قیمت پرداختی آن گفت: بین سال‌های ۸۷ تا ۸۹ این ملک را از بانک انصار و در حقیقت شرکت ایرانیان اطلس به قیمت ۲۸۰ میلیارد تومان خریدم. آن موقع داخل ملک٬ رستوران سبز، نانوایی، قصابی و حتی بسیج و انبار مهمات وجود داشت. من هم سرقفلی مغازه‌ها را از صاحبانش خریدم و برای بسیج نیز بانک انصار مجموعه‌ای در خارج از این ملک تهیه کردم و بسیج به آن‌جا نقل مکان کرد. ۴۵ میلیارد از این رقم در روز اول یعنی هنگام عقد قرارداد در سال ۸۸ ارائه کردم.

 

قاضی صلواتی در پی این توضیح سوال کرد که این پول را از کجا آورده است آیا از ۳۲ میلیارد بانک ملت پرداخت شده است یا خیر که زنجانی پاسخ داد: قیمت این ملک از طریق سه چک که دو مورد آن ۷۷ میلیارد تومانی و یک فقره آن ۸۰ میلیارد تومانی بود، پرداخت شده که بخشی از این پول در هنگام پایان معامله به علت دیرکرد تسویه است. البته بانک انصار می‌خواست که این پول‌ها به شکل چک پرداخت شود. من درخواستی در این باره نداشتم و همه چک‌ها پاس شد. قاضی صلواتی در این لحظه گفت: شما نتوانسته‌اید چک آخر را پاس کنید.

زنجانی در پاسخ گفت: هنوز به موعد آخرین چک ۱۰ ماه مانده بود که من به بانک انصار اعلام کردم می‌خواهم آن‌را واگذار کنم و بانک انصار اعلام کرد که قیمت ملک به طور کامل پرداخت نشده و هنوز یک فقره چک پاس نشده و در گفت‌وگو‌ها قرار شد من یک سپرده ۸۰ میلیارد تومانی در بانک ملت باز کنم. من ۴ پروژه ایران زمین، ونک، ‌ انقلاب و دولت را با بانک انصار داشتم.

در ادامه رسیدگی به پرونده متهم نفتی قاضی صلواتی از بابک زنجانی پرسید با استفاده از بن‌های نیکو مبلغ دو چک را تامین کردی یا خیر٬ که وی پاسخ داد: مصوبه تفاهمنامه بین من و وزارت نفت مربوط به سال ۹۱ است٬ بنابراین چگونه این‌‌ها در سال ۸۹ به من پول داده‌اند.

وی افزود: این چک‌ها را از طریق بانک‌های ملت، تجارت و توسعه صادرات پاس کرده‌ام٬ ضمن اینکه اگر هم از بنی استفاده کرده باشم حق من است. چراکه در عوض اقدامی این بن‌ها به من ارائه شده است.

ساخت ملک ایران زمین ۲۸۰ میلیارد هزینه داشت

زنجانی با اشاره به اینکه پروانه ساخت ملک ایران زمین ۲۸۰ میلیارد هزینه داشت، تصریح کرد: با این حال چون پول من از دو سال نزد شهرداری بود با توجه به سود این پول قرار شد تا برای پروانه ساخت ۲۲۰ میلیارد تومان پرداخت شود.

در ادامه قاضی صلواتی گفت: در تاریخ ۳۰/۲/۹۲ ملک ایران زمین ۸۲۴ میلیارد برای فروش به وزارت نفت کار‌شناسی شده است٬ اما براساس اعتراض شما ۳ ماه بعد تیم کار‌شناسی سه نفره تشکیل شده و مبلغ کار‌شناسی را به هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان افزایش می‌دهد که براساس گزارش‌ها این کار‌شناسی دوم زیر سوال است. علت این افزایش نظر کار‌شناسی چیست.

وکیل بابک زنجانی: انتخاب کارشناسان و ارزش‌گذاری ملک ایران زمین ربطی به بابک زنجانی ندارد

رسول کوهپایه‌زاده در توضیح سوال قاضی در مورد افزایش قیمت ملک ایران زمین اظهار داشت: ناتوانی موکل من برای پرداخت مطالبات مورد ادعای نفت به سبب تحریم‌ها بود که بنابر همین مسئله کارگروهی برای استیفای حقوق بیت‌المال تشکیل شد که در پی آن مذاکرات بین بابک زنجانی و وزارت نفت انجام شد.

وی ادامه داد: مذاکرات مدیرعامل وقت شرکت HK و بابک زنجانی به عقد قراردادی با شرکت ISO به عنوان خریدار محموله‌های نفتی منجر می‌شود.

وی در توضیح مسائل مربوط به ملک ایران زمین اظهار کرد: ملک ایران زمین در کار‌شناسی اولیه ۸۲۴ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد که بابک زنجانی به این ارزش‌گذاری اعتراض کرد.

وکیل بابک زنجانی ادامه داد: در پی اعتراض موکل من٬ هیاتی ۳ نفره منصوب وزارت نفت برای بار دوم ملک را  ارزش‌گذاری می‌کنند که ای بار قیمت آن هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان اعلام می‌شود٬ جالب اینجاست که موکل من نه در انتخاب کار‌شناسان و نه در ارزیابی ملک نقشی نداشته است.

کوهپایه‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه موکل من نقشی در ارزش‌گذاری نداشته٬ اگر تخلفی صورت گرفته باید با آن برخورد شود زیرا آن قرارداد رسمی بوده و موکل من دخالتی در هیچ‌یک از مراحل انتخاب کارشناس و ارزش‌گذاری نداشته است.

علت افزایش قیمت ملک ایران زمین

زنجانی نیز در پاسخ قاضی صلواتی گفت: وقتی ملک را فروختم٬ گفتند پروانه شهرداری مورد تائید ما نیست و فقط ارزش زمین منظور می‌شود که من به این موضوع اعتراض کردم و خود آنها این هیات سه نفره را ایجاد کردند که آنها به پروانه شهرداری اعتماد نکردند و تائیده آن را از شهرداری گرفتند. ضمن اینکه من حتی هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان اعتراض کردم چرا که فقط ۱۴۰ هزار متر تجاری در آنجا وجود دارد که اگر متری ۱۰ میلیون نیز پیش فروش می‌شد٬ رقم بیش از این‌ها بود. اما در ‌‌‌نهایت برای انتقال ملک به دفترخانه‌ای که خود می‌شناختند رفتیم.

قاضی صلواتی در ادامه از متهم پرسید که چرا ملک فروخته شده ایران زمین را در‌‌‌ همان دفترخانه مجددا به نام خود سند زده‌اید که زنجانی گفت: در تاریخ ۱۵ خرداد ۹۲ به دستور وزیر جلسه‌ای با وزارت نفت منعقد شد تا ۲ میلیارد دلار از وجوه وزارت نفت که در مالزی موجود بود و قابل انتقال به ایران نبود را به ایران منتقل کنم که زمان انجام این تعهد من یکساله بود. یعنی دقیقاً در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۳ باید این مبلغ از مالزی خارج و به وزارت نفت می‌رسید و در قرارداد نوشته شد که یک فقره چک به مبلغ ۲ میلیارد و ۶۶ میلیون یورو برای تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۳ صادر کنم.

وی افزود: وزارت نفت خواستار ارائه یک وثیقه از طرف من شد و من برای همین ملک ایران زمین را به وزارت نفت فروختم و در دفترخانه نمایندگان وزارت نفت اعلام کردند ما ملک نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم ملک بازی کنیم و این ملک را فقط برای وصول چک از شما دریافت کرده‌ایم٬ یعنی ملک را از شما می‌خریم و به شما می‌فروشیم.

اطلاعات سپاه با ۵ میلیارد تومان هزینه دفتر حقوقی مخالفت کرد

قاضی صلواتی از متهم پرسید: سند ملک ایران زمین سند قطعی مشتمل بر رهن است و شما در آنجا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به آقای «م. ن» پرداخت کرده‌اید، ‌ علت این پرداخت چه بوده است؟

متهم نفتی در پاسخ گفت: آقای «م.ن» مسئول وقت حقوقی وزارت نفت بود که در اینجا نمایندگان وزارت نفت اعلام کردند که ایشان هیچ سمتی در وزارت نفت نداشته است و فقط مشاوره می‌داده‌ است. در قرارداد من با وزارت نفت آمده است که هزینه حقوقی بر عهده من است. در آنجا اعلام شد ۴ تا ۵ میلیارد تومان هزینه دفتر حقوقی می‌شود و من این موضوع را با اطلاعات سپاه در میان گذاشتم و آنها با چنین کاری مخالفت کردند.

متهم نفتی تصریح کرد: دو روز بعد به من اطلاع دادند که چکی به نام آن شخص صادر کن که «م.ن» رقم ۳ میلیارد را مطرح کردند و من خواستار ۲ میلیارد بودم٬ که در آخر رقم ۲.۵ میلیارد تعیین شد و این رقم ۱۵ روز بعد از حساب من برداشت شد که به علت تأخیر برداشت دیرهنگام دوستان بود.

صلواتی خطاب به زنجانی: به جای  ۱۰میلیون تومان٬  ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون به دفترخانه پول داده‌اید

قاضی صلواتی سؤال کرد: که رقم نقل و انتقال این ملک باید ۱۰ میلیون تومان باشد در صورتیکه شما ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون به دفترخانه پول داده‌اید علت این موضوع چیست؟ که در اینجا خود قاضی صلواتی گفت: به این موضوع قطعا رسیدگی خواهد شد و من خواستار رسیدگی به آن هستم.

بازپرس پرونده: زنجانی برای تامین ۲۰۰ میلیارد تومان سفته ناتوان بود

پسندیده، ‌ بازپرس پرونده فساد نفتی با ارسال نامه‌ای به دادگاه در خصوص ادعای بابک زنجانی در یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی که مدعی شده بود آشنایی من با بازپرس پرونده به زمان‌های گذشته برمی‌گردد٬ زیرا سال ۸۷ من ۲۰۰ میلیارد تومان پول جابه‌جا کردم و بازپرس گفته بود باید با پرداخت این پول حسابشان را ببندم.

بازپرس پرونده، امروز با ارسال نامه‌ای ضمن تکذیب ادعای زنجانی گفت: متهم در سال ۸۷ پرونده‌ای در دادسرا داشته است٬ چرا که برای یک شرکت زیرمجموعه ناجا ۲۰۰ میلیارد تومان سفته صادر کرد و از تأمین آن ناتوان بود بنابراین ناجا به دادسرا اعلام شکایت می‌کند.

بر اساس نامه ارسالی توسط بازپرس پسندیده در تیرماه سال ۸۸ موضوع پیگیری شد و از آنجا که متهم در تبریز بود با نیابت قضایی دستگیر شده و به زندان این شهر می‌رود و اصل سفته‌ها توسط بانک به ناجا مستردد می‌شود. بنابراین نامبرده اصلا به تهران اعزام نشده بود و به هیچ عنوان در سال ۸۸ نقدینگی به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان نداشته است.

اگر موضع ما دفاع از بانک مرکزی بود٬ سربازی بابک زنجانی را مطرح می‌کردیم

یکی از کار‌شناسان بانک مرکزی در دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی با اشاره به مصاحبه‌های وکیل مدافع متهم که در آن‌ها کار‌شناسان به حمایت از بانک مرکزی محکوم می‌کند٬ گفت: اگر قرار بود ما از موضع دفاع از بانک مرکزی در این پرونده ورود کنیم موضوع سربازی انجام نشده آقای زنجانی در بانک مرکزی را مطرح می‌کردیم.

وی گفت: خوشبختانه متوسط سن کاری کار‌شناسان بانک مرکزی بیش از ۲۰ سال است و شاهد زمان‌هایی که آقای زنجانی مدعی خدمت در بانک مرکزی طی آن سال‌ها بوده‌اند، بودیم و می‌توانستیم موضوع سربازی نکردن آقای زنجانی در بانک مرکزی را مطرح کنیم.

این کارشناس در پاسخ به سوال دادگاه مبنی بر اینکه آیا بانک‌های سرمایه‌گذاری نظیر FIIB می‌توانند از مشتریان سپرده اخذ کنند٬ گفت: در منطقه لابووآن مالزی ۴ نوع بانک تجاری، ‌اسلامی‌، سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری اسلامی فعالیت می‌کنند که مطابق بر قوانین نهادهای ناظر دو نوع آخر اجازه باز کردن حساب ندارند. سپرده‌گذاری و باز کردن حساب توسط مشتریان باید در بانک تجاری صورت گیرد اما بانک‌های سرمایه‌گذاری که شرکت‌های کارگزاری شکل ایرانی آنها هستند به موسسات سرمایه‌پذیر کمک می‌کنند که اوراق خود را بفروشند بنابراین بانک‌های سرمایه‌گذاری اجازه باز کردن حساب ندارند.

ادامه نماینده دادستان در توضیح کارگزاران SCT بنکرز که توسط زنجانی معرفی شده بودند٬ گفت: موجودی بانک فرست صفر است این موجودی در خصوص بانک اسلام و تاجیک صادرات بانک نیز صفر است. مقدار موجودی کنت‌بانک بر در حساب روبل ۹۹۳ هزار و ۹۰۰ در حساب یورو ۱۶ هزار و در حساب دلار ۲ هزار و ۴۲ یورو است.

کد خبر : ۳۲۳۶۲۶