خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد انتخابات:

نمی‌گذاریم هیچ نهادی در برگزاری انتخابات دخالت کند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: برگزاری انتخابات بر عهده وزارت کشور است و نمی‌گذاریم هیچ نهادی در این امر دخالت کند.

به گزارش ایلنا، محمدحسین مقیمی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان همدان افزود: اجرا و سلامت برگزاری انتخابات، بر عهده وزارت کشور است و دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی یا غیر دولتی نمی‌توانند در امر برگزاری انتخابات دخالت کنند.

وی اظهار کرد: اعضای هیأت نظارت بر انتخابات، از چهار مرجع قانونی در زمینه صلاحیت نامزد‌ها استعلام کرده و بر اساس نظر این چهار مرجع، تصمیم گیری می‌شود.

وی تاکید کرد: تلاش و هدف وزارت کشور برگزاری انتخابات قانونمند، سالم و با حضور حداکثری مردم است.

*برگزاری انتخابات الکترونیکی در یک سوم حوزه‌های انتخابیه

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: انتخابات دارای ۲۵ مرحله و فرایند است که ۲۳ مرحله از آن بصورت ماشینی و دو مرحله شامل رأی گیری و شمارش آرا به صورت دستی انجام می‌شود.

مقیمی گفت: با تصویب دولت، اعتبار مورد نیاز برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در یک سوم حوزه‌های انتخابیه تامین شده است.

وی اضافه کرد: برای برگزاری انتخابات الکترونیکی، باید سه مولفه سخت افزار، نرم افزار و تعیین حوزه انتخابیه مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: سخت افزار مورد نیاز برای برگزاری انتخابات الکترونیکی تهیه شده و نرم افزار نیز تهیه شده ولی جوانب آن در حال بررسی است.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: نرم افزار پیش بینی شده باید به تایید وزارت کشور و شورای نگهبان برسد تا در انتخابات پیش رو، مورد استفاده قرار گیرد.

مقیمی اضافه کرد: در صورت تایید نرم افزار، وزارت کشور حوزه‌های انتخابیه‌ای که قرار است انتخابات الکترونیکی برگزار شود را به شورای نگهبان پیشنهاد داده و در صورت تایید این مرجع، انتخابات در این مناطق به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص صندوق شفاف انتخابات نیز اظهار کرد: شفافیت این صندوق به گونه‌ای است که می‌توان پیش از آغاز رسمی رای گیری، در صورت وجود تعرفه آن را مشاهده کرد.

مقیمی اضافه کرد: ولی این صندوق به گونه‌ای طراحی شده که در صورت انداختن تعرفه به داخل آن، نمی‌شود اسم نوشته شده بر روی آن را تشخیص داد.

* انتخابات در ۲۰۷ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود

وی گفت: امسال در ۴۳۰ شهرستان با ۲۰۷ حوزه انتخابیه انتخابات برگزار می‌شود و احتمال می‌رود در این دور از انتخابات، حدود چهار تا پنج هزار نفر داطلب شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: هرچند فعالیت نامزد‌ها رصد می‌شود، ولی با توجه به اینکه فرایند نامنویسی برای حضور در انتخابات آغاز نشده است، نمی‌توان اقدامی انجام داد.

وی نامزدهای انتخاباتی را به رعایت قانون و اخلاق توصیه کرد و افزود: زمان پیش بینی شده برای تبلیغ کاندیدا‌ها از ۲۹ بهمن تا پنجم اسفندماه است و داوطلبان فقط در این زمان، مجاز به تبلیغ هستند.

مقیمی درباره تبلیغ در فضای مجازی نیز بیان کرد: هر اقدامی که فضای عادی تخلف تلقی شود، انجام آن در فضای مجازی نیز جرم است.

*مردم افراد فعال در قانونگذاری را انتخاب کنند

رئیس ستاد انتخابات کشور با ذکر اینکه رسانه‌ها باید به بیان نقش مجلس و جایگاه نمایندگان برای مردم بپردازند، گفت: مجلس جای قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است.

مقیمی اضافه کرد: مردم نمایندگانی را انتخاب کنند که در امر قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون فعال باشند و رسانه‌ها نیز در این خصوص برای مردم روشنگری کنند.

وی تاکید کرد: در قانون عنوان شده که صدا و سیما باید مردم را به نسبت به جایگاه مجلس و اختیارات نمایندگان آگاه کند لذا باید به مردم نیز بگوید که نماینده برای چه انتخاب می‌شود.

*پول‌های کثیف را نمی‌توان در انتخابات هزینه کرد

وی از تقدیم و تصویب لایحه‌ای در دولت در خصوص پول‌های کثیف خبر داد و گفت: یکی از بندهای این لایحه این بود که پول‌هایی که از منابع حاصل از پول شویی، خلاف و مواد مخدر به دست می‌آید را نمی‌توان در انتخابات هزینه کرد.

وی اضافه کرد: پول قاچاق، مواد مخدر پس از ورود به بازار در بخش‌های مختلف از جمله انتخابات هزینه می‌شود بنابراین برای پیشگیری از این امر، این لایحه در دولت به تصویب رسید.

*تقدیر مقیمی از استاندار همدان

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص عملکرد استاندار همدان نیز گفت: برنامه‌های برگزار شده در همدان در سطح خوبی بوده است که این امر، بیانگر رو به رشد بودن این استان است.

مقیمی افزود: استاندار همدان علاوه بر اینکه توانسته به وظایف قانونی خود به خوبی عمل کند، در برقراری ارتباط صمیمی با مردم نیز موفق بوده است.

وی اضافه کرد: محمدناصر نیکبخت برای حل مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری، گام‌های خوبی برداشته است که امید می‌رود با به ثمر نشستن سرمایه گذاری‌ها، شاهد رشد اقتصادی استان و افزایش فرصت‌های شغلی باشیم.

همایش آموزشی و توجیهی اعضای ستاد انتخابات و فرمانداران و بخشداران استان‌های مرکزی، همدان و لرستان در سالن شهدای دولت استانداری همدان برگزار شد.

کد خبر : ۳۲۳۲۹۹