خبرگزاری کار ایران

ندیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی سوال‌های نمایندگان از بیرون طراحی می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگرچه سوال و استیضاح حربه‌های نظارتی هستند، اما احتمال استفاده سیاسی از آنها هم وجود دارد. به عبارت دیگر ابزاری شدن وظایف نظارتی ممکن است.

ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در توضیح استیضاح‌ها و سوال‌های مکرر از وزرا عنوان کرد: سه دسته سوال و استیضاح داریم؛ دسته اول از آنها سیاسی است و کاری به عملکرد ندارد. متاسفانه این دسته بیشتر سروصدا می‌کند. یک دسته هم ناشی از پیگیری‌های اجرایی است. دسته آخر هم سوال‌ها و استیضاح‌های تعاملی است؛ یعنی صرفا به دلیل اینکه وزیر و مسئولان نسبت به اقناع فکری نمایندگان و پاسخگویی به آنها تلاش نمی‌کنند، نمایندگان هم از این راه مطالب و تذکرهای خود را به اطلاع آنها می‌رسانند.

وی افزود: یک نماینده حق دارد سوال‌های خود را مطرح کند٬ اما از باب تعاملی هم دولت باید قدری قوی‌تر عمل کند. با این حال در مورد سوال‌های سیاسی٬ شاید گاهی در تخصص و حوزه برخی نمایندگان هم نباشد، اما برخی می‌خواهند از این راه برای خود تریبون درست کنند. در این موارد گاهی سوال‌هایی از بیرون طراحی می‌شود و برخی نمایندگان مسئول طرح و اجرای آن می‌شوند، ما بیشتر نگران همین سوال‌هایی هستیم که بُعد سیاسی دارند نه زمینه تعاملی و اجرایی.

این نماینده مجلس تاکید کرد: سیاسیون کشور حتی اگر کارهای خالصانه‌ای هم انجام دهند، انگ سیاسی بودن همیشه بر پیشانی آنها وجود دارد. نمی‌توان گفت در ایران رقابت سیاسی وجود ندارد و برای این رقابت از رسانه‌ها استفاده نمی‌شود و جلب توجه مردم از راه‌هایی همچون تذکر و سوال از وزرا صورت نمی‌گیرد.

ندیمی یادآور شد: بنابراین اگرچه سوال و استیضاح حربه‌های نظارتی هستند، اما احتمال استفاده سیاسی از آنها هم وجود دارد. به عبارت دیگر ابزاری شدن وظایف نظارتی ممکن است.

وی ادامه داد: هرچه به اسفند ماه نزدیک می‌شویم سر و صداهای از این جنس هم بیش‌تر می‌شود. دلیل آن هم این است که اذهان را متوجه به خود کنند و این مطلب را القا کنند که مسئولان اجرایی فعلی کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند و دوم اینکه اگر آنها بر سر کار باشند، این کار را به خوبی انجام خواهند داد. کارکرد سیاسی بخشی از واقعیت نمایندگان بوده و هست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی بودجه عنوان کرد: با توجه به قولی که دولت داده اگر به جای احکام، ارقام را بیاورند فکر نمی‌کنم در زمینه زمان تصویب بودجه مشکل خاصی داشته باشیم.

ندیمی با اشاره به سوءاستفاده برخی از واژه نفوذ خاطرنشان کرد: عناصری همچون نفوذ، سلطه یا جاپا مربوط به زمان خاصی نیستند، اتفاق جدیدی هم نیستند؛ اما طرح آن دو هدف می‌تواند داشته باشد؛ اول ممکن است از دیدگاه مراقبتی باشد که واقعا لازم است برای همین هم ما دستگاه اطلاعاتی در کشور داریم و ضرورت دارد نگران نفوذ باشیم. اما گاهی این واژه در مقطع خاصی پررنگ می‌شود در اینجا بحث‌های سیاسی و انتخاباتی در میان است.

وی افزود: وقتی مردم را از این طریق می‌ترسانیم و برخی واژه‌ها را پررنگ می‌کنیم، ممکن است سوال‌هایی در اذهان مطرح شود. همه نگران ابعاد و عواقب سیاسی و انتخاباتی کردن این مسائل هستند.

این نماینده مجلس در خصوص انتقاد برخی نمایندگان نسبت به برجان عنوان کرد: جریان رقیب باید به دو نکته توجه کند؛ هرچه طرف نقدها را پررنگ کند، خود را از برجام بی‌بهره می‌کند. بحث برجام با این دولت شروع نشد٬ اما این دولت توانایی به نتیجه رساندن آن را داشت. دولت گذشته به‌ویژه در سال آخر نسبت به موضوع هسته‌ای نوعی وادادگی داشت، برای همین هم نتوانست آن را به نتیجه برساند.

ندیمی ادامه داد: در گذشته شورای عالی امنیت ملی مسئول مذاکرات بود اما در این دولت شورای عالی امنیت ملی به جای مسئول مذاکرات بودن سیاست‌گذار مذاکرات بود. اینکه در مورد برجام به جای رصد مسائل، اتهام وارد کنیم باعث افزایش مشکلات جریان مقابل می‌شود٬ چون خود را از دستاورد برجام بی‌بهره می‌کنند.

وی تاکید کرد: الان همه ما باید نظارت داشته باشیم که برجام به درستی اجرا شود. اتهام زدن مشکلی را حل نمی‌کند. دست دادن و قدم زدن ربطی به موضوع نفوذ ندارد٬ وقتی رهبری در مورد تیم‌مذاکره می‌فرمایند آنها غیرت، تدین و امانت دارند دیگر بحثی باقی نمی‌ماند.

ندیمی در مورد اینکه برخی نقدها باعث فرار سرمایه‌گذاران و گردشگران خارجی می‌شود تصریح کرد: جلب و فرار سرمایه به دو عامل بستگی دارد؛ امینت و سود. هر آنچه ناامنی را به سرمایه‌گذار القا کند، باعث فرار سرمایه می‌شود. سال‌ها دشمنان ما تلاش کردند این موضوع را القا کنند که ایران منطقه ناامنی است. الان هم اگر رقابت‌ها از حد خود عدول کند و منافع ملی تحت‌الشعاع رقابت‌های سیاسی قرار گیرد، ذهن گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی را در دوره پس‌ازبرجام متوجه ناامنی خواهد کرد.

کد خبر : ۳۲۲۴۳۳