خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

برجام قانون شده است٬ همه برای اجرای آن تلاش کنند

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: اکنون که رهبر معظم انقلاب برجام را تایید کرده‌اند٬ برجام دیگر قانون شده و همه باید برای اجرای مطلوب آن تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی که در خطبه‌های نماز جمعه تهران صحبت می‌کرد٬ با اشاره به اینکه دیدگاه‌های افراطی موافقان و مخالفان تاثیری در نگاه رهبر معظم انقلاب نداشت و معظم‌له با شروط ۹ گانه برجام را تایید کردند٬ لذا اکنون برجام دیگر قانون شده است و همه باید برای اجرای مطلوب آن تلاش کنند.

وی با اشاره به سالگرد شهادت مصطفی خمینی در سال ۵۶ گفت شهادت ایشان تاثیر زیادی در انقلاب داشت چنانچه امام خمینی شهادت ایشان را الطاف خفیه الهی نامیده بود.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به بمب‌گذاری روز عاشورا در حرم امام رضا ادامه داد: شهادت حسین همدانی نیز مزد زحمات او بود و اگر این عزیزان در بستر می‌مردند، جای ناراحتی بود. اگر سردار همدانی نبود شاید دولت سوریه سقوط می‌کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سالگرد وفات آیت‌الله مهدوی کنی به بخش دیگر سخنرانی خود پرداخت و با یادآوری اهمیت مسئله برجام گفت: نامه تاریخی و عمیق و دقیق مقام معظم رهبری پرونده برجام را بست و این نامه معمولی نبود و کلمه به کلمه این نامه روی حساب بود و اگر دنیا بخواهد موضع ملت ایران را ببیند، این نامه موضع ملت ایران است.

خاتمی اظهار داشت: این نامه تجلی پیام عاشورا بود و سراسر آن پیام انقلابی جاری است و مایه نشاط نیروهای انقلاب شد.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانیم٬ تاکید کرد: اموری در این نامه نقض برجام نامیده شده مثل اینکه اگر طرف مذاکره کننده بگویند ساختار تحریم باقی است٬ نقض توافق است و اگر با بهانه نخ‌نما شده حمایت از ترورسیم و بهانه حقوق بشر تحریم‌ها را وضع کنند، این نقض برجام است.

خاتمی افزود: هیاتی هوشمند و آگاه برای پیگیری کار‌ها و راستی‌آزمایی فعالیت کنند و اختیار این هیات به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است.

وی با اشاره به اینکه موضع ولایت نشان داد افراط و تفریطی که دو طرف می‌گفتند٬ نزد رهبری جایگاهی نداشت٬ ادامه داد: اینکه بعضی آن را فتح‌الفتوح معرفی کنند نظر رهبری نیست. چنانچه اگر کسی آن را خطر و خاتمه انقلاب بداند نیز اشتباه کرده است.

وی با اشاره به اینکه رهبری به صورت مشروط برجام را تصویب کردند٬ افزود: من از جایگاه خطیب نماز جمعه نصیحت می‌کنم اختلاف‌های قبل از برجام کنار گذاشته شود چراکه اکنون که رهبر معظم انقلاب برجام را تایید کرده‌اند٬ برجام دیگر قانون شده و همه باید برای اجرای مطلوب آن تلاش کنند.

حجت‌الاسلام خاتمی با اشاره به اینکه در صد روز بعد از برجام رهبر انقلاب هفتاد بار خطر نفوذ را مطرح کرده‌اند٬ گفت: مردم و مسئولان مراقب باشند دشمنانی که سال‌هاست انتظار ورود به ایران را می‌کشند از پنجره وارد نشوند.

خاتمی از سایت‌ها و نویسنده‌ها خواست چهره آمریکا را بزک نکنند و اگر کسانی اینچنین عمل کنند و اگر کسانی اینچنین کنند قطعا عامل آمریکا هستند و افزود: عدم خوشبینی به دشمن مسئله دیگری است که باید به آن توجه شود و از نپختگی سیاسی ناشی می‌شود.

وی با اشاره به خطبه قبلی خود در روز عید قربان گفت: بار‌ها خودم مقابل تلویزیون با دیدن تصاویر جانگداز فاجعه منا گریه کردم و بازماندگان فاجعه منا تنها خود را داغدار ندانند و کل مردم ایران داغدار این فاجعه هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حدیث من مات فی طریق مکة ذاهبا أو راجعا لم یعرض و لم یحاسب٬ اجر وفات کنندگان فاجعه منا را ارزشمند دانست و تاکید کرد: ۴۵۰۰ دوربین جای‌جای منا را نشان می‌داد و مشخص نیست چرا کارهای امدادی با تاخیر انجام شده و نیروهای امدادی کشورهای دیگر را هم اجازه کمک ندادید و شکی نیست که در این کوتاهی دولت سعودی تقصیر داشته است

حجت‌الاسلام خاتمی گفت: حداقل انتظار از دولت سعودی٬ عذرخواهی از مرگ هشت هزار زائر بود اما نباید با فرافکنی به مسائل سیاسی مربوط شود.

وی افزود این مسئله نباید فراموش شود و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور همه کشورهایی که جانباخته در این حادثه بدون حضور سعودی‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام خاتمی در پایان گفت: آرزوی وهابی‌ها تعطیلی حج است٬ اما من از همه دلسوزان می‌خواهم فریاد کنند که سعودی‌ها لیاقت اداره حج را ندارند.

کد خبر : ۳۱۵۸۳۱