خبرگزاری کار ایران

حیدرپور در گفت‌وگو با ایلنا:

نامه رهبری نقطه پایان اختلاف‌های غیراصولی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تقدیر و تشکر رهبری را می‌توان در حکم نقطه پایانی بر تمام بحث‌های اختلاف‌برانگیز دانست و به همین دلیل خود ما هم باید رعایت کنیم و دیگر به مسائل و صحبت‌های غیراصولی‌ که به ویژه در یک هفته اخیر همچنان ازسوی برخی از مخالفان مطرح شد، واکنش نشان ندهیم.

عوض حیدرپور شهرضائی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به انتشار نامه رهبری در تایید مشروط برجام به رئیس‌جمهور، اظهار داشت: نامه مقام معظم رهبری حاوی نکات بسیار مهمی بود که شاید نخستین نکته آن مربوط مستقیماً مربوط به دولت است و بر این اساس، دولت از این پس موظف است در چارچوب توافقی که صورت گرفته، با رعایت نقطه‌نظرات شورای‌عالی امنیت ملی، مصوبات مجلس و البته شروط مورد تاکید رهبری عملیات اجرایی شدن برجام را آغاز کند.

وی افزود: نکته دوم این است که دولت و دیگر مسئولان باید مراقب خدعه و نیرنگ‌های آمریکا باشند٬ مبادا از زوایایی که در برجام باز گذاشته‌ شده، در راستای نفوذ به کشور استفاده نکنند و مسئله سوم نیز مربوط به این است که رهبری با این نامه تاریخی، عملاً مسئله برجام را در بعد پذیرش و نحوه توافق به پایان رساندند و بر این اساس، تقدیر و خرسندی خود را اعلام کرده و به صراحت از تمام کسانی که در این مسیر تاثیرگذار بودند، از جمله دولت و تیم مذاکره‌کننده، شورای‌عالی امنیت ملی، مجلس و حتی منتقدان و اهالی رسانه تشکر و قدردانی کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: این تقدیر و تشکر رهبری را می‌توان در حکم نقطه پایانی بر تمام بحث‌های اختلاف‌برانگیز دانست و اینگونه تعبیر کرد که همگان وظیفه خود را به خوبی انجام داده و به همین دلیل خود ما هم باید رعایت کنیم و دیگر به مسائل و صحبت‌های غیراصولی که به ویژه در یک هفته اخیر و پس از تصویب برجام در مجلس همچنان ازسوی برخی از مخالفان مطرح شد، واکنش نشان ندهیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت خاطرنشان کرد: آن‌چنان که رهبری در نامه تاریخی‌شان تاکید کردند، در پی توافقنامه باید تمامی تحریم‌ها به طور کامل برداشته شوند و چنانچه طرف مقابل به هر شکلی بخواهد چوب لای چرخ انجام برجام بگذارند، نقض عهد و در حکم نقض برجام خواهد بود و در همین راستا، تاکید کردند هم اتحادیه اروپا و هم رئیس‌جمهور ایالات متحده دستورهای لازم درخصوص لغو کامل تحریم‌ها را به صورت مکتوب ابلاغ کنند. همچنین با تاکید بر متن برجام، هرگونه تفسیر و تعبیر یک‌طرفه ازسوی آمریکا و اتحادیه اروپا را فاقد ارزش دانستند.

وی با اشاره به بخش دیگری از نامه رهبری درخصوص انجام اقدامات دوجانبه یادآور شد: رهبری موکداً تاکید فرمودند که در چنین شرایطی حتماً‌ باید قراردادهایی قرص و محکم تهیه شود و پیشنهاد می‌کنیم این قراردادها در کمیسیون مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل به ثبت برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بر این اساس دولت موظف است برنامه جامع حرکت هسته‌ای کشور را در سازمان انرژی اتمی تهیه و به تصویب شورای‌عالی امنیت ملی برساند و طبیعتاً این موضوع باید در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مطرح شود.

وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل هیاتی قوی در شورای‌عالی امنیت ملی برای اجرای برجام، اعلام کرد: آن‌چنان که رهبری تاکید کردند، در این شورا باید از کارشناسان مختلف طراز اول اعم از حقوقدانان و کارشناسان روابط بین‌الملل، کارشناسان خبره مسائل هسته‌ای و همچنین افرادی آشنا به مسائل سیاسی و امنیتی ایران و جهان حضور داشتنه‌باشند تا بتوانند روابط‌مان با جهان را به درستی تفسیر و تعیین کنند.

حیدرپور شهرضائی در پایان تصریح کرد: در مجموع می‌توان نامه تاریخی رهبری به رئیس‌جمهور محترم را نقطه عطفی در تاریخ هسته‌ای کشور عنوان کرد که در آن ضمن تایید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و برجام، بر پایان تمامی مباحث اختلاف‌برانگیز که در ماه‌های گذشته ازسوی برخی مطرح شد، تاکید شده‌است.

کد خبر : ۳۱۵۷۶۹