خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور مطرح کرد:

اتفاق نظر وزارت کشور و شورای نگهبان بر برگزاری الکترونیکی انتخابات

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: وزارت کشور و شورای نگهبان بر الکترونیکی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اتفاق‌نظر دارند.

به گزارش ایلنا، محمدحسین مقیمی روز چهارشنبه در حاشیه همایش منطقه‌ای، آموزشی و توجیهی مجریان انتخابات در هتل پارسیان کرمانشاه به خبرنگاران گفت: ما سخت‌افزار ویژه انتخابات را تهیه و به شورای نگهبان ارائه کرده‌ایم و در مرحله بعد قرار است نرم‌افزار ویژه‌ای را کار‌شناسان وزارت کشور و شورای نگهبان تهیه کنند و رایزنی مشترک در این خصوص داشته باشیم.

وی افزود: هر ۲ مرجع شورای نگهبان و وزارت کشور بر الکترونیکی شدن انتخابات اتفاق نظر دارند اما باید این اطمینان حاصل شود که در برگزاری الکترونیکی دچار مشکلی نخواهیم شد.

مقیمی گفت: از ۲۵ مرحله انتخاباتی که برگزار شده، تنها در انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی بود که به صورت آزمایشی کار رای‌گیری و شمارش آرا در ۱۴ حوزه انتخابیه به شیوه الکترونیک انجام شد که نتایج بسیار خوبی هم در پی داشت و اکنون هم از سوی دولت یک سوم بودجه لازم برای الکترونیکی شدن انتخابات در اختیار وزارت کشور قرار گرفته اما برای این کار هم‌فکری و موافقت شورای نگهبان و وزارت کشور لازم است.

وی تاکید کرد: همه تلاشمان را برای برگزاری الکترونیکی ۲ انتخابات پیش رو به‌کار خواهیم گرفت.

معاون وزیر کشور  در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه تامین هزینه‌های برگزاری انتخابات گفت: در این خصوص از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور لایحه‌ای ۲ فوریتی برای شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی تهیه و برای تصویب به دولت ارائه شده است.

مقیمی همچنین در پاسخ به این سوال که ممکن است از منابع دولتی و اداره‌ها سوء‌استفاد‌های تبلیغاتی له یا علیه نامزد‌ها شود، گفت: طبق قانون هرگونه استفاده از بیت المال و منابع عمومی برای تبلیغ له یا علیه نامزدی خاص ممنوع است اما کارمندان دولت می‌توانند با دریافت مرخصی اداری در ایام تبلیغات و خارج از محیط اداری فعالیت داشته باشند البته این شرط شامل حال مجریان برگزاری انتخابات نخواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین در پاسخ به این سوال که در انتخابات گذشته شاهد سوءاستفاده از امکانات برخی نهادهای حمایتی بوده‌ایم، اظهار کرد: ما با رئیسان سازمان‌ها و نهادهای حمایتی از قبیل هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد در تهران نشست‌هایی برگزار کرده‌ایم و این نکات را به آن‌ها یادآور شدیم.

مقیمی ادامه داد: قرار بر این است که این نهاد‌ها مراقب رفتارشان باشند و شائبه آفرینی نکنند.

وی در پاسخ به سو ال دیگری در مورد صندوق‌های شفاف که مورد تاکید رئیس جمهوری نیز بود، اظهار کرد: وجود این صندوق‌ها از این رو موثر است که پیش از آغاز فرایند رای‌گیری مطمئن شویم که صندوق کاملا خالی است و چیزی درون آن قرار ندارد و دیگر اینکه رای مردم هم بهتر صیانت خواهد شد لذا همچنان روی این موضوع در حال فعالیت هستیم.

وی در مورد بلاتکلیفی معاونت سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه که از سوی یکی از خبرنگاران سوال شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه استاندار کرمانشاه به تازگی منصوب شده، وی در حال بررسی گزینه‌هایی برای معرفی به وزارت کشور است.

مقیمی گفت: با توجه به اهمیت راهبردی استان کرمانشاه، انتظار داریم هرچه زود‌تر گزینه‌ای از سوی استاندار کرمانشاه برای تصدی پست معاونت سیاسی و امنیتی این استان به وزارت کشور معرفی شود گرچه تا این لحظه گزینه‌ای معرفی نشده است.

کد خبر : ۳۱۵۵۲۲