خبرگزاری کار ایران

ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ:

اگر به گذشته نگاه کنیم٬ حرف برای گفتن زیاد داریم

وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران همواره در سال‌های گذشته قربانی بوده است. البته ما نباید در گذشته اسیر باشیم و باید به آینده نگاه کنیم ولی این را هم بدانید که اگر ما به گذشته نگاه کنیم٬ حرف برای گفتن زیاد داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف صبح امروز در اجلاس مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در حال برگزاری است٬ با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: دلیل اینکه به این توافق تاریخی رسیدیم این بود که می‌خواستیم به مسئله نگاه متفاوتی داشته باشیم و همین به ما انگیزه می‌داد.

وی با بیان اینکه می‌توان به مسائل بین‌الملل٬ به صورت قدیمی، نخ‌نما شده نگریست٬ اظهار داشت: قبلا این نگاه وجود داشت که غرب هر کاری انجام دهد به ضرر ماست و هر ضرری که غرب ببیند٬ به نفع ما است. قبلا اینگونه به مسائل نگاه می‌شد که دو طرف با یکدیگر اشتراک منافع ندارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تاریخ روابط طرفین در گذشته درخشان نیست، یادآور شد: ما در هر اپیزود٬ تمامی گزینه‌های غلط را تجربه کردیم تا اینکه به میز مذاکره رسیدیم. بسیاری از کیس‌ها شامل جنگ‌ها می‌شد٬ ولی در مورد هسته‌ای از تمامی گزینه‌ها استفاده نشد. هرچند فشار سنگینی علیه ایران بود و تحریم‌های ناعادلانه‌ای علیه ایران وضع شده بود که هیچ‌کدام نتیجه‌ای نداشت. تحریم‌ها موجب نشد ما را به پای میز مذاکره بکشاند٬ چراکه ایران از ابتدا پای میز مذاکره بود و لازم نبود ما پای میز مذاکره بیاییم. برخی از دولت‌ها مانع از به نتیجه رسیدن این مذاکرات در سال‌های ابتدایی این بحران غیرضروری شدند.

ظریف با بیان اینکه ایران از ابتدا می‌خواست صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را نشان بدهد٬ خاطرنشان کرد: اتهام‌های علیه ما بی‌پایه بود و معتقد بودیم فشار غیر منصفانه‌ای علیه‌مان وجود دارد اما به آنها قبولاندیم رفع تحریم برای غرب امتیازی نیست٬ چراکه این تحریم هم به نفع خودشان نیست و این دیدگاه جلو رفت و به همگان قبولاندیم به نتیجه رسیدن موجب پیروزی همه می‌شود.

وزیر خارجه با بیان اینکه منطقه مشکلات بسیاری دارد و برای حل مشکلات مشترک نباید فقط یک کشور تلاش کند، یادآور شد: اگر همه کشورهای منطقه به این درک برسند که تروریسم سرمایه‌ای برای آنها محسوب نمی‌شود و برای همگان خطرناک است٬ می‌توان امید حل مسائل را داشت.

وی ادامه داد: همه به این نتیجه رسیده‌اند که دستیابی به امنیت با ناامن کردن دیگران غیرواقعی است و اینگونه نمی‌توان امنیتی را ایجاد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اشاره به برخورد برخی از همسایگان ایران با برجام ابراز داشت: برخی همسایگان ما فکر می‌کنند این توافق تهدید است٬ چراکه فکر می‌کنند تهدیدآمیز نشان دادن ایران از سوی آنها سرمایه است و اینگونه می‌توانند اقدامات نادرست و اشتباه خود را مانند خلق داعش، ایجاد القاعده و تروریسم تکفیری را توجیه کنند.

ظریف با یادآوری حمایت‌های برخی از همسایگان از صدام در هشت سال دفاع مقدس بیان کرد: نمی‌خواهم به حمایت برخی از همسایگان از صدام در هشت سال دفاع مقدس اشاره کنم٬ اما چه کسی باید اعتماد سازی کند؟ آیا ایران به کشوری تجاوز کرده است؟ کسی را بمباران شیمیایی کرده است؟ آیا ما در خلق داعش نقش داشته‌ایم؟ ایران که همواره در سال‌های گذشته قربانی بوده است. البته ما نباید در گذشته اسیر باشیم و باید به آینده نگاه کنیم ولی این را هم بدانید که اگر ما به گذشته نگاه کنیم٬ حرف برای گفتن زیاد داریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه خاورمیانه به ثبات نیاز دارد، عنوان کرد: ایران می‌داند اگر عربستان مورد تهدید قرار بگیرد٬ خودش هم مورد تهدید قرار گرفته است و به امنیتش خدشه وارد شده است. این سیاست ایران است که سرایت ناامنی موجب بی‌امنی ایران هم می‌شود.

وی افزود: ما گذشته را فراموش نمی‌کنیم٬ ولی اسیر آن هم نمی‌شویم ما به آینده نگاه می‌کنیم. برخی فکر می‌کنند فقط آنها می‌توانند از مسائل سود برند و فکر می‌کنند می‌توانند با داعش و تروریسم تکفیری و بهار عربی توازن منطقه را به نفع خویش رقم بزنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه منطقه هم‌اینک در شرایط باخت باخت قرار دارد٬ تاکید کرد: این بی‌ثباتی به نفع هیچ‌کسی نیست. کسانی که تروریسم را ایجاد کردند هم‌اکنون مورد تهدید قرار گرفته‌اند و نمی‌توان ثبات را ایجاد کرد به‌جز با دستیابی به یک درک مشترک.

ظریف با اشاره به بحران سوریه گفت: پیروزی نظامی تبعاتی دارد. امروز یکی برنده است و فردا یکی دیگر. پس ما باید بجای پیروزی نظامی، پیروزی سیاسی داشته باشیم. اگر ما به منافع خودمان فکر کنیم. باید رویکردمان را تغییر بدهیم و باید به این برسیم که راه‌حل سیاسی باید در دستور کار باشد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: مردم خارج از سوریه فقط می‌توانند درباره سوریه تسهیل‌گر باشند. ما نمی‌توانیم برای سوریه نسخه بپچیم و اینکه چه کسی باشد یا چه کسی نباشد کار ما نیست. باید کمک کنیم تا یک چارچوب سیاسی در سوریه شکل بگیرد.

وزیر امور خارجه با یادآوری مسئله آورگان سوری در اروپا اظهار داشت: هم اکنون اروپا با مشکل آورگان روبرو است٬ ولی ما قبلا این تجربه را داشته‌ایم. بیش از سه میلیون مهاجر افغان بخاطر ناامنی در افغانستان به ایران آمدند و ما به این خاطر نگران اروپایی‌ها هستیم. باید این را بگویم که به نفع همه است کابوس بحران سوریه خاتمه یابد. ما باید همانطور که در مذکرات هسته‌ای انعطاف داشتیم٬ از خودمان انعطاف نشان بدهیم و در خصوص سوریه یک بازتعریف جدید داشته باشیم تا نفع همگان بدست آید. ایران در سوریه آماده یک کنش‌ورزی برد-برد است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره نقش سازنده ایران در بحران سوریه گفت: فکر می‌کنم که همه باید از نهاد‌ها و روند‌ها حمایت‌کنند تا مردم سوریه تصمیم‌ بگیرند آنچه که موجب تداوم جنگ شده تاکید بر روی افراد است و نه نهاد‌ها و روند‌ها.

وزیر امورخارجه با بیان اینکه فقط مردم سوریه هستند که باید در باره آینده‌شان تصمیم بگیرند یادآور شد: ما نباید اجازه دیکته شدن و تحمیل نظرات از سوی غیر مردم سوریه را بدهیم ما باید در خصوص مکانیزیم‌ها تاکید کنیم و اطمینان یابیم هر سوری در آینده سوریه نقش دارد و مردم سوریه مشکلاتشان را با صندوق‌های رای و نه تفنگ حل کنند.

کد خبر : ۳۱۴۰۸۹