خبرگزاری کار ایران

با تصویب نمایندگان؛

انتخابات مجلس دو مرحله‌ای باقی ماند

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند که کسب حداقل ۲۰ درصد آرای اخذ شده شرط اصلی و اولیه برای مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط کاندیدا باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۲ مهر) در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اعمال اصلاحاتی در ماده ۲ این طرح موافقت کردند.

براساس این گزارش در طرح اصلاحی آمده بود که انتخابات مجلس یک‌مرحله‌ای و نمایندگان با کسب اکثریت نسبی آرا انتخاب می‌شوند، اما محسن علیمردانی پیشنهاد داد تا مقرر شود فرد منتخب در مرحله اول انتخابات حداقل ۲۰ درصد از کل آرا را کسب کند و در مرحله دوم با کسب اکثریت نسبی آرا انتخاب شود.

در این راستا کمال علی‌پور خنکداری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: زمانی که حد نصاب ۲۰ درصد شود در واقع اکثریت نسبی زیر سوال می‌رود، لذا ما در این طرح به دنبال آن بودیم تا اگر فردی اکثریت نسبی را کسب کند بتواند به‌عنوان نماینده مردم انتخاب شود.

همچنین محمدقسیم عثمانی در موافقت با این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد بینابینی است که می‌تواند به این قائله پایان دهد. زمانی معیار انتخاب در انتخابات مجلس کسب رأ‌ی ۵۰ درصد بود که پس از مدتی به یک‌سوم و در ‌‌نهایت به ۲۵ درصد تغییر پیدا کرد. حال در این پیشنهاد قرار است کسب آرا به ۲۰ درصد برسد که این اتفاق می‌تواند به نفع مردم نیز باشد.

نمایندگان بعد از استماع این پیشنهاد با ۱۴۶ رأی موافق، ۳۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در صحن با آن موافقت کردند.

لاریجانی  در جریان بررسی این پیشنهاد گفت: براساس این پیشنهاد مرحله اول در انتخابات مجلس ۲۰ درصد و مرحله دوم آن نسبی می‌شود.

در ماده ۲ اصلاح شده این طرح آمده است؛ ماده ۸ قانون به شرح زیر اصلاح و تبصره‌های آن ابقا می‌گردد.

ماده ۸- در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل ۲۰ درصد از آرای کل را کسب کند.

کد خبر : ۳۱۳۳۲۵