خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا آصفی:

وزارت خارجه در پیگیری فاجعه منا عملکرد خوبی داشته است

سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات با بیان اینکه دیپلماسی وزارت خارجه در موضوع پیگیری فاجعه منا عملکرد خوبی داشته است، تاکید کرد: نباید مباحث سیاسی را در پیگیری حقوقی این فاجعه دخالت داد زیرا عربستانی‌ها از سیاسی کردن آن استقبال می‌کنند.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا آصفی شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: ما باید بر روی پیگیری حقوق انسانی فاجعه منا تاکید کنیم و در عین حال اجازه ندهیم دولت سعودی پیگیری این موضوع را نزد افکار عمومی سیاسی جلوه دهد.

وی ادامه داد: در مرحله اول آنان طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی به عنوان میزبان مسئولیت این حادثه را بپذیرند و در مقابل کشورهای اسلامی و خانواده‌های قربانیان پاسخگو باشند.

سفیر اسبق ایران در امارات تاکیدکرد: پیگیری حقوقی فاجعه منا راه‌های مختلفی همچون دادگاه‌های بین‌المللی داوری و کیفری، محاکم داخل عربستان، سازمان ملل، ان.جی.او ها و همچنین تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور کشورهای درگیر در این مسئله دانست.

آصفی با بیان اینکه عربستانی‌ها را باید از طریق دیپلماسی منطقی چند وجهی تحت فشار قرار داد، اظهار داشت: در عین حال نباید مباحث سیاسی را در پیگیری حقوقی این فاجعه دخالت داد زیرا عربستانی‌ها از سیاسی کردن آن استقبال می‌کنند و طرح مباحثی همچون سیاسی شدن آن زیر سوال بردن اصل حج و همچنین تبدیل آن به شیعه و سنی کار منطقی نیست.

وی با بیان اینکه دیپلماسی وزارت خارجه در موضوع پیگیری فاجعه منا عملکرد خوبی داشته است، تصریح کرد: این فعالیت‌ها باید ادامه یابد و رسانه‌ها نیز سعودی‌ها را برای پیگیری حقوقی این حادثه تحت فشار قرار دادند چرا که دولت سعودی به شدت از فشار رسانه‌ای هراسان است.

سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات یادآور شد: البته امیدی به همکاری سازمان همکاری‌های اسلامی نیست  زیرا این سازمان اکنون به یکی از شعبه‌های وزارت خارجه عربستان تبدیل شده است.

در ادامه دادستان کل کشور نیز بر ضرورت دقیق، مستمر و چند جانبه حقوقی فاجعه منا تاکید کرد و گفت: بر همین اساس از طریق وزارت امور خارجه نامه‌ای به دادستان عربستان نوشتم که البته هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ام.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی افزود: قرار است خانواده قربانیان حادثه با مراجعه به یکی از دادسراها به تهران شکایت خود را مطرح کنند تا بتوان از طریق وزارت خارجه و دادستانی کشور آن را پیگیری کرد.

وی گفت: ما این مسئله را از راه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم و دولت عربستان نیز باید مسئولیت این حادثه را بپذیرد و در برابر آن پاسخگو باشد.

عباسعلی کدخدایی حقوقدان و سخنگوی سابق  شورای نگهبان نیز گفت: مراجعه به محاکم داخل عربستان یکی از راه‌هاست اما به علت فشار دولت سعودی نباید انتظار درست از استیفای حقوق جان‌باختگان در این دادگاه‌ها را داشت.

وی افزود: مراجعه به دادگاه‌های داوری و بین‌المللی نیز نیازمند موافقت دولت‌های شاکی و متشاکی است و در چنین صورتی معمولاًدولت‌ها از جمله دولت عربستان از آن دوری می‌کنند.

سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت: یکی از راه‌حل‌ها همان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب متشکل از کشورهایی است که از مردم آنها در فاجعه منا جان‌باخته‌اند.

کد خبر : ۳۱۱۶۰۷