خبرگزاری کار ایران

دستیار روحانی در امور اقوام و اقلیت‌ها:

تحول باید فارغ از تعصب قومی و مذهبی باشد

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان شاهد تحول جدی هستیم، تصریح کرد: این تحول باید فارغ از تعصب قومی و مذهبی باشد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام یونسی در دیدار با جمعی از جوانان و دانشجویان استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه امروز استان آماده یک تحول اساسی است، اظهار داشت: تغییر در بخش‌های مختلف استان کاملا مشهود است و خوشبختانه در آستانه یک جهش و انقلاب قرار گرفته است و چنانچه این وضعیت مدیریت شود سیستان و بلوچستان از محرومیت مضاعف خارج شده و در ریل توسعه قرار خواهد گرفت.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در دیدار با جمعی از مشاوران جوان استانداری و دانشجویان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در گذشته محرومیت استان در ابعاد مختلف نمود خاصی داشت و این عقب‌ماندگی جدی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه نخبگی، تحصیلات عالی و کسب دانش‌های تخصصی بخوبی حس می‌شد و از این لحاظ تفاوت فاحشی با سایر استان‌ها داشت.

یونسی با بیان اینکه خوشبختانه امروز استان از شرایط گذشته عبور کرده و در شاخص‌های کمی و کیفی استان آماده یک جهش است، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با داشتن چندین هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی و فارغ‌التصیلانی در حوزه‌های تخصصی و همچنین حضور زنان در عرصه‌های علمی و مدیریتی توانسته از شرایط گذشته عبور کند و این استان با داشتن نیروی متخصص و کارآمد و منابع زیرزمینی فراوان و ظرفیت‌های بالای اقتصادی و فرهنگی آماده یک جهش و تحول است.

دستیار ویژه رییس‌جمهور با توصیه به جوانان بلوچ نسبت به تلاش مضاعف برای شناساندن پتانسیل‌های فرهنگی و اقتصادی در استان اظهار داشت: شما جوانان به دولت کمک کنید. باید عقب‌ماندگی‌های استان با سرعت زیاد مرتفع شود و این امر نیازمند شناخت فرهنگی است و در این راستا باید پیوند جمعیتی و ارتباط مردم کشور با بخش‌های مختلف استان برقرار شود تا بتوان زمینه‌های شناخت پتانسیل‌های استان را در سطح ملی فراهم کرد.

وی افزود: شناساندن و تبیین وضعیت جدید استان در سطح ملی نیازمند عزم جدی شما جوانان است و مهم‌تر از همه تبیین این وضعیت در داخل استان و القای خودباوری در بین مردم به عنوان پیش زمینه مهم توسعه است.

یونسی تاکید کرد: خودباوری ریشه و مبنای حرکت‌های بزرگ است و باید مردم استان تلاش کنند تا این خودباوری بطور کامل شکل بگیرد؛ چرا که معرفی وضعیت جدید و شناساندن استعداد‌ها و پتانسیل‌های استان تنها از طریق نیرو‌ها و منابع استانی و بومی ممکن می‌شود.

دستیار ویژه رییس جمهور با ذکر پتانسیل‌ها و مزیت‌های نسبی استان، نسبت به جبران عقب ماندگی‌های مضاعف ابراز امیدواری کرد و گفت: خداوند به شما نعمات و برکت‌هایی داده است که در هیچ استانی وجود ندارد، پتاسیل‌های منحصر به فردی چون منابع عظیم خدادادی، وجود منطقه چابهار، هزاران کیلومتر از سواحل دریای آزاد و آب و هوای مناسب منطقه، موقعیت این استان را از سایر استانهای کشور متمایز می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه موقعیت بکر و منحصر استان نیازمند سرمایه گذاری و توجه بیش از پیش است. افزود: من شخصا شاهد هستم که در سفرهای استانی سهمی که رییس جمهور به استان سیستان و بلوچستان داده به اندازه چند استان کشور است و این امر نشان از توجه ویژه رییس جمهور و دولت به استان دارد.

وی ادامه داد: هر چند نسبت به عقب ماندگی مضاعف استان این ارقام کافی نیست و نیازمند توجه بیشتر است اما در کنار توجه ویژه دولت به منطقه و وجود منابع مهم درآمدی چون گردشگری و توریسم، کشاورزی، نیروی انسانی و مبادلات مرزی، می‌توان با سرعت دوچندان عقب ماندگی در استان را جبران کرد.

یونسی در بخش دیگری از سخنان خود تعصب مذهبی و قومی را یکی از آفت‌های اصلی تحقق توسعه دانست و اظهار داشت: ما در استان شاهد تحول جدی هستیم و این تحول باید فارغ از تعصب قومی و مذهبی باشد چرا که این تعصبات سهم ملک جهان اسلام و ایران است ما باید صرفا مشترکات فرهنگی، دینی و ملی را ملاک قرار دهیم تا به اهداف کلان و ملی دست یابیم.

وی در پایان یادآور شد: یکی از برکات استان وجود استاندار فعال و توانمند سیستان و بلوچستان است که نه تنها در حوزه وحدت و همگرایی بلکه در حوزه رونق و توسعه استان با کمک جوانان بسیار خوب درخشیده است و به لطف خدا استان در ریل توسعه قرار گرفته است و دولت مصمم است این استان را به دلیل عقب ماندگی‌هایی که دارد در اولویت قرار دهد و امیدوارم هر چه زود‌تر به این مهم برسیم.

کد خبر : ۳۱۱۴۱۰