خبرگزاری کار ایران

در نشست فوق‌العاده شورای وزیران اکو در نیویورک عنوان شد:

تأکید نمایندگان سازمان همکاری اقتصادی اکو بر ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای

نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در نشست فوق‌العاده شورای وزیران این سازمان بر ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

به گزارش ایلنا، نشست فوق‌العاده شورای وزیران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در حاشیه هفتادمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد. ریاست این نشست را وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برعهده داشت.

در این نشست که وزرای امور خارجه یا نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای عضو اکو حضور داشتند، پس از سخنرانی افتتاحیه محمدجواد ظریف و نمایندگان سایر کشورهای عضو، ابتدا دبیرکل اکو گزارشی از فعالیت‌های اخیر این سازمان و پیشرفت‌های حاصله در زمینه‌های تجارت و سرمایه گذاری، حمل و نقل و ارتباطات، کشاورزی، انرژی و محیط زیست ارائه کرد و سپس مطالبی در مورد پیش‌نویس سند چشم‌انداز فعالیت‌های سازمان همکاری اقتصادی برای سا‌ل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ طرح و میان کشورهای عضو در این خصوص تبادل نظر شد.

کشورهای عضو ضمن تقدیر از تلاش‌های دبیرخانه برای گسترش فعالیت‌های این سازمان بر ارتقای چارچوب همکاری‌ها میان اعضا و نیز با سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

 شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی در ادامه نشست فوق‌العاده امروز خود به تصویب اسناد و گزارش‌های اجلاس‌های متعدد این سازمان طی سال گذشته از جمله نشست‌های شورای نمایندگان دائم اکو، اجلاس شورای برنامه‌ریزی اکو، سایر نشست‌های موضوعی وزرای این سازمان و نیز تصویب اسناد مالی و بودجه اکو پرداخت.

همچنین نشست شورای وزیران به تبادل نظر در مورد وضعیت جاری سازمان اکو در خصوص مسایل مالی و اصلاحات مورد نیاز در زمینه‌های اداری، مقررات و بودجه پرداخت و تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ کرد تا این تشکل منطقه‌ای را به یک سازمان پویا‌تر و کارآمد‌تر تبدیل نماید.

 نمایندگان کشورهای عضو اکو در سخنان پایانی خود، تعهد خویش برای ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای در سازمان همکاری اقتصادی را مورد تاکید مجدد قرار دادند.

 اکو یک سازمان همکاری اقتصادی منطقه‌ای با عضویت ۱۰ کشور افغانستان، آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان است. شورای وزیران اکو نیز بالا‌ترین نهاد تصمیم‌گیری این سازمان است که هر سال به صورت چرخشی در یکی از کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.

کد خبر : ۳۰۹۸۸۸