خبرگزاری کار ایران

کنعانی مقدم در گفت‌و‌گو با ایلنا:

انتقاد به دیدار پیش‌بینی نشده ظریف و اوباما محلی از اعراب ندارد

یک فعال سیاسی اصولگرا از عملکرد رئیس جمهور و وزیر خارجه در سفر به نیویورک تقدیر کرد.

حسین کنعانی مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: آقای روحانی بعد از ورود به نیویورک از فاجعه منا باخبر شدند و در روزهای اول نیز ابعاد فاجعه مشخص نبود، لذا بهترین رفتار در آن مقطع‌‌ همان رفتاری بود که رئیس جمهور محترم نشان دادند و از فرصت حضور در سازمان ملل بهره بردند و درباره بررسی ابعاد فاجعه منا و انتظار ایران و جامعه بین‌الملل از عربستان برای مسئولیت پذیری در قبال این حادثه به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

این فعال سیاسی اصولگرا مواضع روحانی درباره عربستان را در جمع کشورهای اسلامی و غیر اسلامی قابل تقدیر برشمرد و گفت: هیات دولت نیز در تهران از ابتدای فاجعه منا با برگزاری جلسات فوق‌العاده نقش خود را در قبال این اتفاق ایفا کرد و نمی‌توان گفت دولت در نبود روحانی کاری نکرده است زیرا هر کس به وظیفه خود عمل کرده است.

وی با اشاره به اینکه حضور اجلاس سازمان ملل در نیویورک از ماه‌ها قبل برنامه ریزی شده بود و عقل حکم می‌کرد کار ادامه پیدا کند، تاکید کرد: با این حال به محض اینکه برنامه‌های اصلی‌ به پایان رسید و اوضاع در تهران پیچیده‌تر شد، روحانی برای پیگیری مسائل به کشور بازگشت.

وی درباره حاشیه‌های ایجاد شده درمورد دست دادن ظریف و اوباما در راهروهای سازمان ملل متحد گفت: همواره در حاشیه چنین مجامعی در کریدور‌ها ملاقات‌هایی انجام می‌شود؛ مثل دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور آمریکا. دیدار اتفاقی نیز ممکن است به وجود بیاید.

کنعانی مقدم افزود: اگر این دیدار از قبل برنامه ریزی بوده، باید با اجازه دولت و بر اساس منافع ملی باشد اما اگر این دیدار بدون برنامه‌ریزی بوده جای انتقادی به وزیر خارجه ایران وجود ندارد و انتقادها محلی از اعراب ندارند. اختلافات تاریخی ایران با آمریکا عمیق است و یکبار دست دادن ارتباطی با اصل آن نخواهد داشت.

کد خبر : ۳۰۹۷۷۱