خبرگزاری کار ایران

شوهانی در گفت‌وگو با ایلنا:

وزرای دولت قبل به کمیسیون‌ها نمی‌آمدند، امروز آمانو می‌آید

یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در دولت قبل وزرا به جلسات کمیسیون‌ها حضور نمی‌آمدند، درحال حاضر هم مذاکره‌کنندگان و مسئولان دولتی و هم مقام‌های بلندپایه بین‌المللی و طرف مقابل مذاکرات در مجلس حضور می‌یابند.

احمد شوهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اظهار داشت: حضور آمانو در کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس، پیش از هرچیز به این معناست که برخلاف تبلیغات عده‌ای، هیچ نکته مخفی‌ای در برجام وجود ندارد که بخواهیم از مردم پنهان کنیم.

وی افزود: هنگامی‌که مسئولان دولتی در نشست‌های کمیسیون ویژه شرکت‌ کنند، باتوجه به این‌که مذاکرات توسط همین افراد مدیریت شده، دفاعشان از برجام و توافق امری طبیعی است اما هنگامی که یک مقام بلندپایه خارجی در کمیسیون برجام و پاسخگویی به سوالات از چنین جایگاهی و به‌عنوان فردی که طرف مقابل ماست، نشان می‌دهد که این توافق شفاف است و بسیاری از ابهامات برطرف می‌شود و این مسئله در حقیقت مهمترین حسن حضور آمانو در مجلس بود.

نماینده مردم ایلام با کم‌‌سابقه خواندن حضور یک مقام بلندپایه بین‌المللی در مجلس، یادآور شد: در دولت نهم و دهم حتی مسئولان دولتی هم در جلسات کمیسیون‌ها حضور پیدا نمی‌کردند٬ اما درحال حاضر هم مذاکره‌کنندگان و مسئولان مختلف دولتی در این نشست‌ها حاضر می‌شوند و هم طرف مقابل مذاکرات در مجلس حضور می‌یابند که این امر در شفاف‌سازی بسیار تاثیرگذار خواهدبود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به عدم حضور نمایندگان غیرعضوی که معمولاً در نشست‌های کمیسیون برجام حاضر می‌شدند،‌ اعلام کرد: باتوجه به زمان محدودی که به این دیدار اختصاص یافته‌بود و درگیری جدی اعضای کمیسیون با بحث بررسی برجام و مسئولیتی که از سوی مجلس برعهده آنان گذاشته‌ شده، این دیدار حساب‌ شده‌تر برگزار شد.

شوهانی در پایان تصریح کرد: آنچه مسلم است حضور نمایندگان غیرعضوی که معمولاً در نشست‌های پیشین کمیسیون برجام حضور یافته و بعضاً جلسات را به‌حاشیه می‌بردند، در این دیدار رسمی ضرورتی نداشت و جلوگیری از حضور این نمایندگان غیرعضو تصمیم درستی بود.

کد خبر : ۳۰۶۷۷۵